Brelec seindecoder

Gestart door MARKLINRIJDER, 28 mei 2007, 18:08:20 PM

MARKLINRIJDER

Heeft iemand ervaring met deze decoder?
Kan ik hier volgende seinbeelden mee aansturen?
Rood
Rood / Wit
Groen
Groen / Geel horizontaal
Groen / Geel Verticaal
Dubbel Geel
Groen met cijfer
Dubbel Geel en cijfer
Groen / Geel horizontaal en cijfer
Groen en keper
Dubbel Geel en keper
Groen met cijfer en keper
Dubbel Geel met cijfer en keper

En hoeveel adressen gebruikt hij dan hiervoor?

Groetjes,

David

dimu

Ervaring heb ik er niet mee maar hier is de handleiding:http://www.brelec.be/catalog/manuals/SD210NL.pdf

Dieter
 

pahasoft

David,

Doe geen moeite jij noemt hier zoveel standen op ik me afvraag of de software die jij op het oog hebt wel al deze standen in 1 sein kan aansturen... [V]

INFO

citaat:
3.1.2 Uitgangsmatrix (CV545-CV550)
Door de waarden van de uitgangsmatrix (CV545-CV550) te veranderen is het
mogelijk om de seinbeelden aan wisseladres te koppelen.
Een voorbeeld van de standaard instellingen is te zien in Tabel 1 Voor elke uitgang
(Bit 0 ? Bit 4) kan men bepalen of deze wel (1) of niet (0) gaat branden bij het
ontvangen van een bepaald adres (CV545 is eerste adres, rode knop, CV546 is
eerste adres, groene knop, CV547 is tweede adres, rode knop, ...). Bit 5 wordt
gebruikt om aan te geven of het via K3 aangesloten relais voor het automatisch
remmen gesloten (1) of open (0) zal zijn bij het overeenkomstig seinbeeld .



Het antwoord op je vraag staat hier. Met drie wisseldecoderadressen dus.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door pahasoft

David,

Doe geen moeite jij noemt hier zoveel standen op ik me afvraag of de software die jij op het oog hebt wel al deze standen in 1 sein kan aansturen... [V]



Paul, ik denk dat het met Koploper en m.b.v. de Brelec module uitstekend is aan te sturen, je hebt 3 decoderadressen nodig. Dat zijn er 2 minder dan dat Koploper maximaal tot de beschikking heeft voor het aansturen van seinbeelden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

pahasoft

Wim,

Even tellen.... Hij wil 13 standen in 1 sein hebben en dat Koploper toch echt niet. Ik vraag me ook af of al deze standen uberhaupt in 1 sein allemaal kunnen voorkomen.

INFO

citaat:
Geplaatst door pahasoft

Wim,

Even tellen.... Hij wil 13 standen in 1 sein hebben en dat Koploper toch echt niet. Ik vraag me ook af of al deze standen uberhaupt in 1 sein allemaal kunnen voorkomen.



Paul, ik zeg dat het met behulp van de Brelec module wel lukt, deze heeft 3 adressen nodig voor het aansturen van dit type sein, dat zijn dus 6 schakelaartjes. Staat te lezen in de Brelec handleiding.

CV545 wisseladres 1 Rood
CV546 wisseladres 1 Groen

CV547 Wisseladres 2 Rood
CV548 Wisseiadres 2 Groen

CV549 wisseladres 3 Rood
CV550 Wisseladres 3 Groen.

Via het zetten van een vijfde bit bij een adres kun je een relais sturen. Voor de stopplaats, die kun je ook een andere functie geven, dus het aan of uit schakelen van nog een ledje.




Voor het aansturen van de keper e.d. heb je nog een 3 adressen nodig, het sein heeft geen U beeld, dus deze valt af, dus 2 adressen extra  en je hebt er 5.



Volgens mij perfect te regelen.
Als ik er naast zit verneem ik het wel.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

En volgens mij geef je dit bij Koploper dan als volgt in.




PS.: Ik mis een seinbeeld in Koploper, wat wel met de Brelec module is in te stellen (Geel, Groen Verticaal) Hierdoor blijf adres 3(recht) ongebruikt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

pahasoft

Wim,

Ik bedoelde alleen: David wil 13 standen in 1 sein. Als ik tenminste goed tel. Die 13 standen gaat nooit lukken. Je hele verhaal over het invoeren had voor mij niet gehoeven, maar wel leuk dat jij het zo uitgebreid toont.

Het klopt ook dat Groen/vertikaal eronder geel niet in Koploper. Het is een seinbeeld wat wordt getoond als het volgend sein dubbel geel toont en de remweg voor het daaropvolgend sein (Rood) te kort is. Dit werkt niet in Koploper.
Ook in andere seinstelsels heb ik dit niet ingebouwd, daar het voor een modelbaan zeer theoretisch. Echter in de komende versie is het voor het Nederlandse seinstelsel (Railz Rotterdam) wel ingebouwd. Wie weet dus, dat als de vraag komt... het ook voor Belgisch seinstelsel ingebouwd kan worden.

INFO

Paul, ben ik nu gek, maar die standen die heeft hij nu toch, behalve de Groen/Geel verticaal dan.
Ook die stand was mogelijk geweest, als hij ondersteund werd.

Op voorwaarde natuurlijk dat hij de Brelec module gebruikt.


Ik tel in Koploper 12 standen.

En Groen/Geel Verticaal zou de 13de stand moeten zijn. Wat eigenlijk inhoud dat niet het volledige Belgische seinbeeld beschikbaar is in Koploper. Misschien dan iets voor de volgende versie.


Mij gaat het er meer om dat deze 13 beelden, wel door Koploper uitgebeeld kunnen worden met de 5 adressen.
Groen/Geel Verticaal wordt dan door adres 3 Recht ingesteld. Dat is nu een ongebruikte stand.

Als Koploper het beeld ondersteund is het dus ook in te geven.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

pahasoft

Wim

[:(]; laat maar weer... Ik geef het op

KroontjesPen

En nu maar hopen dat MARKLINRIJDER niet dubbelspoor gaat rijden met omloopwissel want dat moet elke seinbeeld nog eens knipperend worden uitgevoerd. [:I]

pahasoft

Kroontjespen,

Gelukkig is het bij het sein alle lampen knipperen of alle lampen knipperen niet. Op 1 sein komt niet voor (in Belgie) dat soms wel en soms niet knippert.

INFO

citaat:
Geplaatst door pahasoft

Wim

[:(]; laat maar weer... Ik geef het op




Waarom geef je het nu weer op flauw hoor.

Dat de seinbeelden niet getoond en ingesteld kunnen worden, ligt niet aan de instelmogelijkheden, maar aan de software, die ondersteund de seinbeelden niet van dit Sein.

Dus de vraag David was hoeveel adressen de decoder gebruikt voor het seinbeeld, daar is het antwoord op 5 adressen.

Aangezien David ook deze vraag op het Koploper forum had neergezet 2x, en jij reageerde, vond ik het een uitdaging dat eens uit te zoeken. En daarbij kom ik tot de conclusie dat de seinbeelden perfect zijn aan te sturen, alleen dat Koploper niet in staat is ze uit te beelden.

De rede daavan heb je zelf al aangegeven, Koploper ondersteund niet het volledige Belgische Seinstelsel. En dat staat los van de instel mogelijkheden van de Brelec module is mijn mening.

Dus het door David getoonde seinbeeld is met 5 wisseladressen aan te sturen.

De Brelec module gebruikt 6 wisseladressen in het totaal, als je ook de U-keper wil gebruiken naast de V-keper.

Het gaat dus om het aantal adressen. Als David Koploper gaat gebruiken voor het tonen ervan zal de stand Groen-Geel verticaal niet gebruikt kunnen worden. Maar hoe je het ook bekijkt, dat kon toch al niet, ook al had koploper 10 wisseladressen tot zijn beschikking per Sein, want koploper kent dit seinbeeld niet.

Vanaf het KoploperForum:
citaat:
Zoals Jan aangeeft kan het met de OM32Serial perfect.
Zie Belgisch seinstelsel: update apparaat definities (versie 2007-02-27, alleen update !!)


Ok hier geldt, het sein zal perfect aan te sturen zijn, alleen het seinbeeld Groen-Geel Verticaal zal nooit worden uitgebeeld.

Het kan echter wel binnen de mogelijkheid van de 5 adressen worden getriggert.  adres 3 (recht).

Ik hoop dat ik duidelijk ben, voor zowel David als voor Paul.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

pahasoft

Wim,

Voor mij was het reeds lang duidelijk; echter ergens een smilie vergeten bij te zetten. Jij ging er veel te serieus op in.
Ik blijf weer gewoon bij mijn eigen eerdere afspraak, daar voel ik mij veel beter bij. Adjus...