Onderbouw van de baan

Gestart door Wadloper, 23 mei 2007, 16:09:47 PM

Wadloper

Even een vraagje aan de grote veteranen van het modeltreinrijden hier :)

Er zijn sommigen hier, velen eigenlijk, die een behoorlijk grote baan hebben. Waar ik mee is het volgende; de onderbouw - de poten, het frame, e.d. waar de baan op gebouwd gaat worden. Hebben jullie die uit ??n stuk  opgebouwd of in uitneembare secties onderverdeeld. Dus zeg maar bijvoorbeeld een oppervlakte van 12 vierkante meter (3x4), is dat opgebouwd uit ??n groot in elkaar getimmerd frame van 3x4 meter of uit meerdere kleinere frames?

Tom

Ik geloof dat het frame meestal is ingedeeld met vierkantjes van gemiddeld 0,5 op 0,5m.
Tom

ysbeer

Een paar zaken
3 bij 4 is een ongelukkige maat tenzij je hem in het midden van de kamer zet.
Bij een diepte van 3 meter kun je nergens meer bij,en voor het maken van luiken in de achtergrond is het weer te weinig.
Ik zou als het even kan de diepte op max 1,5 meter houden.
Opbouw van de tafel is niet zo belangrijk, een stevig frame van b.v poten van 5 bij 5 cm en daar tegen aan plank van 10 bij 2cm.
Hoogte indien mogelijk 90 cm .
Ruimte tussen de poten een meter.
Die plank van 10 maal 2 dus niet plat maar recht op er tegen aan.
Ik weet wel dat is allemaal nogal zwaar ,maar geloof mij later brandje 100 kaarsjes of zoiets uit dankbaarheid.
De plank boven op zou ik 6mm  mdf nemen en dan  twee van deze platen als wafels met verschoven las op elkaar.
Je voorkomt daarmee dat je een kniek krijgt.

Oke dit was het even in vogelvlucht als je meer details wil dat zeg je het maar.

En ik ben ook begonnen met een tafeltje van hel licht hout en kleine latjes.Het woog niks,maar het was dan ook niks ook.
Krom treken,doorbuigen enz.

Op zo een zware tafel kun je gaan zitten,en dat is soms verrekt handig

Oja en wie nu gaat zeggen dat is veel te zwaar,dat mag.
Maar dan alleen die gene die echt een tafel heeft,en geen theorie verhaal a.u.b

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Mijn spoorbaan is opgebouwd uit modules van 50 cm breed en in verschillende lengtes tot maximaal 1,50 m.
Modules zijn gemaakt van 3,6 mm triplex. Dat is veel lichter dan de klassieke methode van 12 of 15 mm multiplex, maar door de speciale constructie net zo sterk.
De modules liggen op een raamwerk van latten dat vastzit aan de muren en met pootjes op de grond steunt. Pootjes zijn 15 mm dikke stalen pijp.
Ik kan niet op de spoorbaan zitten, maar dat is ook helemaal niet nodig. Als ik aan een module moet werken zet ik hem op de werktafel en dan kan ik er aan alle kanten heel comfortabel bij.

Gerolf

Mijn baan is met de L-balk open-raamwijze opgebouwd (zoiets als wat Wim "ijsbeer" beschrijft)
Het frame is ??n groot raamwerk (met inloop-gangen) en verankerd aan de muren waar mogelijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Alhoewel 1 groot deel misschien gemakkelijk is om op te bouwen betekent het wel dat je het later nooit meer door de deur krijgt. Als je echter 110% zeker bent dat je nooit gaat verhuizen (jij of je baan) kan je dat doe.

Anders maak je kleinere stukken die je aan elkaar zet. Het hoeft daarom geen modulebaan te worden, maar gewoon brokken die je met wat moeite desnoods toch van elkaar krijgt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Wadloper

Dank u voor de antwoorden heren. Ik nam de maat 3x4 meter even als voorbeeld, mijn eigen plan beslaat 110x250cm, en ik loop al een tijdje te tubben over hoe die onderbouw te doen. Uit ??n stuk, met het gevaar dat als ik ga verhuizen uit dit flatje dat de boel dan volledig afgebroken zal moeten worden, of uit delen, en zo ja, hoe dan [8)]

Wim, bedankt voor de goede uitleg over wat voor materiaal te gebruiken, zeer bruikbaar, ik kan nu wat gaan uittekenen op papier en van het weekend het hout gaan halen [:)]

Ik denk dat het zoals Klaas en Havoc omschrijven in gedeelten opgebouwd gaat worden, 3 of 4 die door een deuropening passen, met het oog op eventuele verhuizingen. Ik vraag me alleen af hoe je dan zit met de verbinding van de sporen tussen de verschillende delen en de stroom die daar doorheen gaat...

Gerolf

Sporen: eerst aanleggen, dan doorslijpen met een diamantschijfje over de module-scheiding. Aansluitingen te solderen.
Elektrisch: gebruik connectoren - een deel vast, een ander deel aan een kabel. Connectoren zijn er in heel wat vormen en maten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Wadloper

Ah ok, dus zo wordt dat gedaan. En dus mocht de baan ooit weer eens opgebroken worden gewoon de soldeerpunten breken en de connectoren loshalen. Ik denk dat ik bij de aanleg van het electrische gebeuren toch hulp zal moeten vragen van een kennis, deze jongen is allerminst een electrici?n.

Klaas Zondervan

Nee, je hoeft geen soldeerpunten te verbreken. Als ik rails leg dan koppel ik eerst twee modules aan elkaar. Dan leg ik de rails gewoon over de rand door. Vlak naast de rand op beide modules zet ik dan een messing spijker naast de rails waar ik de rails extra aan vastzet ter versteviging. Daarna zaag ik precies boven de modulescheiding de rails en eventueel ook de dwarsliggers door. Ik gebruik liever geen slijpschijfje, dan krijg je veel te brede spleten.
De elektrische verbinding komt tot stand door een connector onderlangs. Dus bij het uitnemen van een module moet ik de connectors losnemen en de 2 bouten waarmee de modules aan elkaar zijn gekoppeld.
Dat is alles.

ysbeer

Mijn ervaring
Tenzij je werkelijk standaard module maakt (tentoonstellingsmodule)
blijkt dat een baan uit kleinere stukken (die niet allemaal de zelfde
moduulmaat hebben)inde praktijk nauwelijks her te gebruiken.
Ik ben 4 maal verhuist met een baan maar telkens bleek dat opnieuw beginnen goedkoper was dat bestaande stukken her gebruiken.
Ook al omdat je meestal denkt hier kan ik meer of anders,of nu is de mogelijkheid om die fouten te herstellen.
Rails wissels en huisje wewrden dan wel her gebruikt.

mijn ervaring dus.
Maakt je niet te veel verhuis zorgen.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Ysbeer, het belangrijkste voordeel van modules is dat je kunt verhuizen zonder te slopen. Eenmaal in het nieuwe huis kun je dan op je gemak bekijken hoe het verder moet.
In mijn geval had ik het geluk dat de spoorbaan in het nieuwe huis precies paste, er is echt geen centimeter over. Maar ik hoefde niks te veranderen. Alleen maar een nieuw draagrek bouwen.