Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

schaduwstation hoe?

Gestart door amest, 17 mei 2007, 16:55:25 PM

amest

Hallo,

ik ben even aan het nadenken over hoe mijn schaduwsation te bouwen.

Bedoeling is om analoog wissels ed te schakelen, Ik rij wel digital, maar dus enkel voor de locs zelf. (met multimaus)

Ik zou een spoor willen kiezen met 1 druk op een knop, de nodige wissels worden dan in de juiste stand gezet. Daar kan ik van mijn vader hulp krijgen dus dat zou wel moeten lukken.

Maar hoe laat ik de treinen die het station binnenkomen automatisch stoppen? Is dat best een stukje spoor isoleren en ook met een tweede knop daar de stroom van aan/uit doen (al naargelang je vertrekt of toekomt).

Hoe weet ik op een simpele manier (maar zonder kijken) welk spoor van het schaduwstation bezet is?

Ik heb weinig kaas gegeten van elektronica.

alvast bedankt
groeten,

Arvid

stefanic

Ik kan je als eveneens electronica-leek wel een en ander vertellen...
Vooraf:
-Ik ga er van uit dat je je schaduwstation maar in ??n richting gebruikt.
-En er bestaan ongetwijfeld ook fraaie electronische schakelingen om dit allemaal te verwezenlijken...

1) wissels omzetten: voor elk spoor waarvoor je meerdere wissels moet omzetten gebruik je een relais met meerdere contactschakelertjes. Met je ene knopje voor die rijweg bedien je dit relais, en de contactjes van het relais bedienen dan de nodige wissels.
2) treinen laten stoppen: op het einde van je sporen maak je een stukje stroomloos. Je kan hier via een drukschakelaar (zoals voor een wissel of een deurbel...) even stroom opzetten om een trein te laten vertrekken. Als je niets doet stopt een binnenkomende trein gewoon.
3) bezetmelding: in Marklin-systeem kan dit op dezelfde wijze als de overweg-bediening, in gelijkstroom bestaat er een eenvoudig systeem dat een stroom op de sporen detecteert (als er een trein op staat). Mogelijk moet je hier je wagons voor voorzien van een 'kortsluitweerstandje' op de assen. Ik dacht dat hierover al eens iets in MSM heeft gestaan.

Ongetwijfeld bestaan er veel betere systemen om te verwezenlijken wat jij wil, maar dat moet ik overlaten aan de experts of ervaringsdeskundigen. Ik spiek dan wel mee als ik een en ander zelf ook in de praktijk ga nodig hebben.

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Gerolf

Als je wissels op de klassieke manier met spoelen worden omgezet: niet zomaar een relais gebruiken: het is immers de bedoeling dat je slechts een puls aan de spoelen geeft, geen permanente stroom.
In MSM is dit in de KIS-reeks uitgelegd. De wisselterugmelding ook, trouwens.

Bezetmelding: vermits je het hebt over de lokmaus, vermoed ik dat je tweerail rijdt. Een stroom-bezetdetectie is dan een degelijke oplossing. Het plaatsen van die weerstandjes heeft inderdaad in MSM gestaan, het detectiesysteem zelf niet, maar hierover is op dit forum al vaker iets gezet -> zoekfunctie ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stefanic

Gerolf,
Ik heb het woord relais misschien verkeerd gebruikt. Ik ben dan ook een leek wat dat betreft.
Ik bedoel iets zoals dit:

Je mag dan inderdaad de wissels enkel aansluiten op de contactjes die enkel tijdens het aantrekken van de spoel stroom krijgen. Het betreft dan ook een halfstabiel (?) relais, want ik denk dat hetzelfde ook als bistabiel relais bestaat.
Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

hobbyist

Hier zul je wel iets bruikbaars tegen komen.

zie onder links -> website elektronica schema's

Spijtig dat deze link niet blijvend is. Dat maakt het zoeken naar zulke doe het zelf projecten een stuk gemakkelijker voor nieuwelingen.





Klaas Zondervan

Als je meerdere wissels met 1 knop wilt sturen dan is een diodematrix toch veel simpeler dan een relais?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Als je meerdere wissels met 1 knop wilt sturen dan is een diodematrix toch veel simpeler dan een relais?

Klopt, maar dan heb je een gelijkgerichte voedingsspanning nodig.
@Stefan: die foto is inderdaad een (normaal) relais. Als je die met een druktoets (momentschakelaar) bedient, kan het wel.

In beide gevallen heb je een stevige voeding nodig. Wisselspoelen trekken nogal wat stroom, en als je die tegelijk bedient ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
@Stefan: die foto is inderdaad een (normaal) relais. Als je die met een druktoets (momentschakelaar) bedient, kan het wel.



Wat is normaal ............?

Er zijn twee soorten relais te weten:

1- Mono-stabiel relais. Valt bij uitschakelen terug in de rust stand.

2- Bi-stabiel relais.  Blijft bij uitschakelen in de laatst gestelde stand staan. (geschikt voor geheugen functie)

Het getoonde relais op de foto hier boven is een mono-stabiel relais.

Een wisselaandrijving met spoelen zoals we die kennen (Marklin, Roco, Fleischmann ect) is in princiep een bi-stabiel relais. Echter het schakeld geen kontakten maar een wissel [:o)]

Mvg, Johan.


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

....Klopt, maar dan heb je een gelijkgerichte voedingsspanning nodig.

Voor dat relais heb je toch ook gelijkspanning nodig?
Bovendien is gelijkrichten niet zo moeilijk, nog 4 diodes extra en je bent er. Desnoods zet je de wisselspanning rechtstreeks op de diodematrix, dat zal ook werken.

ysbeer

Het probleem (??) heeft wel twee kanten.
Als eerste de wissels die gebruiken een puls.
dat kan dus d.m.v een druktoets.
Dan staan de wissels wel in de goede stand,maar op het spoor staat nog geen spanning.
Daar zou dat relais dus goede diensten kunnen bewijzen.
Je moet dan wel voor elk spoor twee drukknoppen plaatsen
Een voor aankomst en een voor vertrek ,en elk spoor dient een relais te hebben.
Werking:
Aankomst
Kies een leeg spoor en druk de aankomst toets.
Trein rijdt er op en stopt op het eind op stroomloos stuk.
Vertrek
Kies en spoor en druk op de vertrek toets.
Trein rijdt weg.
Met BI stabile relais is dit te maken met een relais per spoor.
Automatisch een leeg spoor kiezen kan ook maar dan zul je elk spoor een bezet melding moeten geven.
Pak weg 12 a 16 volt gelijkspannig is wel noodzakelijk,uiteraard met wat relais en enige kennis van wat iets doet en kan.
Schema lezen is ook nooit weg.
Schema is er wel dus dat kan ook hier.
wim ysbeer

tunnelmotor2000

Ik ben nu bezig aan mijn schaduwstation = 4 sporen per rijrichting.
Daar ik Peco wissels gebruik leg ik die om met behulp van 18V wisselspanning. Moet zoveel zijn omdat de wissel hulpcontacten moet mee omleggen.
Het aansturen van de wissels, stopsecties en de terugmelding gebeurt met 12V gelijkspanning.
Het omleggen gebeurt zoals YSBEER al schreef: kies een spoor en druk op vertrektoets. Deze vertrektoets staat v??r de spoorkeuze draaiknop. Van hier loopt de spanning naar een soort wisselkaart die de puls anderhalve seconde aanhoudt.
De stopsectie is bij mij het ganse spoor. Laat mij verduidelijken, ik werk met Reed contact (wisselcontact) dat geactiveerd word door magneet onder laatste wagon (pakwagen).
Ik heb een doodsimpel schema uitgevogeld met ??n monostabiel relais tweepolig ON/ON. Hiermee heb ik zowel de bezetmelding als de stroomverbreking van desbetreffend spoor. Terug in dienst stellen, zeg maar spanning terug op zetten gebeurt door een moment drukknop die relais onder spanning zet.
Nadelen:
- Elke trein moet een magneet hebben onder laatste wagon.
- Bij opstarten baan zijn alle sporen bezet. Om te weten welke trein waar staat en welke sporen vrij zijn gebruik ik magneetband waarop soort trein is geschreven en dit stripje plaats ik op spoor op bedieningspaneel.
 

amest

alvast heel hard bednakt voor de uitleg. Heb alles wel een paar keer opnieuw gelezen. Of en toe donderde het nog (in Keulen) maar als ik mijn spullen heb zal ik dit eerst uitgebreid uitzoeken in de praktijk.Nu is het nog iets te theaaretisch en er ontgaat me nog veel.
Maar ik ben al wel op weg geholpen
groeten,

Arvid