Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Water gabaseerde verven

Gestart door Koen, 15 mei 2007, 12:44:14 PM

Koen

Ik heb onlangs vernomen dat alle cellulose verven tegen einde 2008 volledig van de Europese markt verdwenen zouden moeten zijn.
Heeft iemand een idee of dit ook voor de modelbouw wereld geldt of is dit enkel voor de professionele doeleinden?

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Wadloper

Hey,

Als het goed is geldt dit ook voor de modelbouwwereld. Firma's als Revell zijn daarom al bezig acrylverf te ontwikkelen. En verder zijn er natuurlijk al hele goede merken op de markt zoals Vallejo Modelcolor. Die gebruik ik zelf ook sinds een tijdje om m'n tanks te schilderen, en het bevalt een stuk beter als de verven op terpetinebasis. Het is snel droog, makkelijk mengbaar, te verdunnen met water en als je het fout doet met een sopje weer te verwijderen. Wel altijd een grondlaagje aanbrengen en het model wassen voor je gaat verven.

Havoc

citaat:
Wel altijd een grondlaagje aanbrengen


En op welke basis is dat grondlaagje?

Onlangs een discussie over dit onderwerp gevolgd vanaf de zijlijn. Conclusie was dat die waterverven zeker geen volwaardige vervangers zijn. Dekkracht is een groot probleem, evenals hardheid.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tunnelmotor2000

Gebruik al een tijdje Pollyscale acryl en ben daar dik tevreden over. Ook Tamiya stijgt almaar in m'n achting. Na een spuitfestijn ga je een andere geur meedragen die minder hinderlijk is. De dampen, spuitnevel, blijven even schadelijk voor longen.
 

Wadloper

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Wel altijd een grondlaagje aanbrengen

En op welke basis is dat grondlaagje?

Eveneens op basis van acrylaat, met de airbrush of een simpele spuitbus breng je even een dun en gelijkmatig laagje aan, dit zorgt voor betere hechting van de uiteindelijke verf aan het model. Ik gebruik zelf "Skull White" van Games Workshop, komt in grote spuitbussen. Wel eerst het model wassen uiteraard, als het uit de mal komt zit er altijd een vettig laagje op waardoor verf niet goed vast houdt.
citaat:
Geplaatst door Havoc

Onlangs een discussie over dit onderwerp gevolgd vanaf de zijlijn. Conclusie was dat die waterverven zeker geen volwaardige vervangers zijn. Dekkracht is een groot probleem, evenals hardheid.


Voor beide zijn voor- en tegenargumenten te verzinnen. Met een witte grondlaag voorkom je dekkingproblemen (die je overigens bij verf op terpetinebasis ook zat hebt, denk maar aan rood, geel, oranje, wit e.d.). Verder hangt het natuurlijk ook voor een goed deel af van degene die de penseel vast houdt [:)]

Tamiya ben ik na verloop van tijd weer vanaf gestapt, geen prettige verf om mee te werken vond ik.

Koen

Ik maak zelf ook gebruik van Vallejo verven (Model air). De eerste malen dat ik er mee experimenteerde, maakte ik geen gebruik van een primer met een slechte hechting tot gevolg. Nu gebruik ik deze primer en zijn de resultaten bevredigend.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Ik gebruik al een tijdje uitsluitend acryls (PollyScale), tot mijn grote tevredenheid. Een primer is zeker aan te bevelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erwin

Beste modelbouwers, wat Koen vernomen heeft is waar en niet waar! Het is zo dat 'professionele' schilders vanaf 2010 geen solventgedragen verven meer mogen gebruiken 'binnen' in een gebouw. Voor in de buitenlucht is er dus (nog) geen probleem. Wie als 'professonal' op overtreding van deze regel wordt betrapt zal zijn vergunning en registratie verliezen. Voor eigen gebruik, de hobbyist, of de 'schilder met fiscaal vriendelijk tarief' (als ge begrijpt wat ik bedoel) geldt deze regel niet, en is het slechts een aanbeveling, ter bescherming van de persoonlijke gezondheid en het milieu. De fabrikanten zijn reeds enkele jaren druk aan het experimenteren met alternatieven, zijnde de watergedragen en acrylaatlakken, met steeds meer sukses (waarschijnlijk omdat de deadline steeds dichterbij komt!). Wij, als hobbyist, zullen dus nog steeds de solventgedragen verven kunnen gebruiken. Mogelijk zal er over een aantal jaren alweer een strengere wetgeving volgen, maar mijns inziens zal het alternatief van de watergedragen verven steeds beter worden, zodat de 'solventen' het uiteindelijk zullen afleggen. Maar dat zal nog wel wat jaartjes duren! Logischerwijs zal dan ook het marktaandeel van de solventlakken danig inkrimpen, zodat ook de verkrijgbaarheid in dalende lijn zal gaan, en ze uiteindelijk zichzelf zullen uit de markt prijzen.
Dus U hoeft zich voorlopig nog niet al te veel zorgen te maken. Misschien toch wel even voor uzelf, en ons milieu, uitmaken of het niet beter is om over te schakelen op de watergedragen lakken? Zoals verschillende collega's hierboven reeds vermeld hebben. De 'nieuwe' acrylverven bieden heel wat voordelen, en steeds minder nadelen!
Verf ze !!!

Koen

@Erwin,

Sorry voor de late reactie. Bedankt voor de info. Nu weten we ten minste hoe de vork aan de steel zit.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren