Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Maak je eigen uniek thema

Gestart door brigaboe, 13 mei 2007, 16:33:46 PM

brigaboe

Toen de kinderen nog klein waren speelden we met Playmobil en maakten verhaaltjes die uitgebeeld werden. Later kwam de PC met adventure- (Kingdom,..) en strategy-games (Railroad Tycoon, Sim City..)
en toen er een echte treinbaan kwam was de basis er al. We moesten alleen nog de omstandigheden cree?ren. Hier komt het dan:

In 1096 deden onze voorvaderen uit Antwerpen (samen met kameraden uit de Ardennen) een toeristische uitstap naar het Midden-Oosten. Toen ze daar zowat alles gezien hadden, gingen ze terug naar huis maar... In Marseille hadden ze teveel Pastis gedronken en ipv rechts af te slaan zwalpten ze rechtdoor tot ze aan bergen kwamen waar alles was om goed te leven en dus maakten ze daar hun eigen prinsdom.
Het Antwerps bleef de voertaal, ook na 900 jaar. Er kwamen steden en natuurlijk een spoorlijn.
Er rezen praktische problemen. In Antwerpen spreken ze over 'Den Ijzeren weg' maar DIW was niet te vinden, maar DB hadden we wel op wagons staan. Omdat de tram hier 'De Lijn' heet, werd DB de afkorting van 'De Boan'. Vele inwoners kregen een eigen identiteit, maar in alles stond zowat humor voorop. Bvb: Mijn vrouw laat haar winkelwagentje altijd midden in een gang staan als ze iets ziet en zo parkeerde de vrouw van het staatshoofd haar auto ook midden op de weg als ze een mooi kleedje zag, met een file tot gevolg. De treinen reden niet gewoon een rondje, maar hadden een tijdschema. Daartoe waren fiches gemaakt met vertrek en aankomsttijden en die fiche moest dan uitgevoerd worden. Om alles te bemoeilijken waren er nog een soort 'KANS'-kaarten (bvb: er moest dringend een trein met wijn naar het paleis worden gebracht, aankomst van een staatshoofd... en toch mocht het schema niet in de war lopen). Op het einde hadden we een spookhuis waar ooit een heks woonde, bergen met draken, een saffiermijn en nog veel, veel meer en we hebben nog veel meer gelachen. Toen de gasten het huis uit waren, bleef de treinbaan er staan zonder dat er nog iets aan gebeurde. Ik brak ze af om een mooiere te maken maar zo alleen was er geen aardigheid meer aan. Meerdere keren heb ik een poging gewaagd, en misschien is dit de zoveelste.
Maar... als je kinderen hebt, kan je zo een extra dimensie aan je treinbaan toevoegen en daarom dit artikel.
Ciao, Pierre

doomslu

Welkom, Pierre op ons forum.

Dit is toch wel een z??r origineel thema, moet ik zeggen. Maar ik ben van oordeel dat je kreativiteit niet mag afremmen.
We zijn in ieder geval benieuwd wat je volgende thema en baanplan zal zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rixke rail

Z??r originele denkpiste inderdaad, Pierre, hebt U daar geen foto's van ? Spijtig genoeg zijn er blijkbaar weinig mensen met verbeelding. Of durven jullie niet ?
Mijn baan is Belgisch ge?nspireerd, maar of ze nu in Belgi? gesitueerd is [?] Het lijkt op de Ardennen, maar ligt het daar ook ?
Het is in ieder geval nederlandstalig.
Wat als ... het dus eigenlijk een ander land zou zijn ?
Ook kwa treinsamenstellingen neem ik het niet zo nauw met de werkelijkheid.
Wat als ... de 5001 w?l een geslaagd experiment geweest was ? En de ex-tee rijtuigen in normale binnenlandse dienst zouden ingezet zijn ?
Dan was volgende combinatie z?ker bij treinspotters een top-item geweest !!!



Bij mij zal ie zeker zo geregeld rondrijden ! [:p]
Ik beslis op mijn baan z?lf wel welk materieel gemoderniseerd wordt en blijft rondrijden, voor mijn part ver over versheidsdatum !! [:D]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ERVIN

Ja klopt Rixke rail, ik zeg hier regelmatig dat ik een tijdperk V rijder ben, maar eigenlijk is dat niet helemaal zo, hier op mijn zolder rijden er ICE's maar ook 51ers, die jammer genoeg nu al enkele jaren verdwenen zijn, is niet volgens de werkelijkheid, maar ik ben , nog steeds, zo zot van die locs dat ze hier nog dagelijks hun rondjes rijden.
Maar het is de verbeelding en het plezier dat je moet beleven in deze hobby, en of dat nu tijdperk I samen met tijdperk V is, voor mij maakt het eigenlijk niet zo veel uit. [;)]

brigaboe

Hallo, Ik heb (zoals elders gezegd) mijn baan al een tijdje afgebroken en ik maak nooit hetzelfde terug. Ik moet er nog wel ergens foto's van hebben. Ik heb lang nagedacht en een oplossing voor mijn nieuwe baan gevonden. Mijn treinkamer is 8 op 4 en heb dus plaats genoeg. Wat ga ik nu doen: ik ga ze onderverdelen in diverse tijdperken waarin bergen een belangrijke rol spelen. Een trein uit periode IV verdwijnt in een tunnel maar komt die tunnel niet meer uit. Verborgen rijdt hij wel verder. Aan de andere kant van die tunnel begint tijdperk III. Op de snelweg rijden moderne wagens (bvb een Opel Ascona) een tunnel in en aan de andere kant zie je een traction avant of een oude Ford Taunus model 'wereldbol'. Voor periode V ga ik zelfs naar schaal N op dezelfde manier. Treinen uit de verkeerde periode kan je op verschillende manieren verbergen (ondergronds, achter een stuk stad, binnenin een dijk waar andere treinen zichtbaar bovenrijden...) Ik moet daar wel eerst een goed plan van maken, maar ik zal met m'n plattegrond in de hand wel raad krijgen van de MTD.
In elk geval is dit de inval waar ik op wachtte (mijn eerste was alles in de Golden Sixties te zetten waar af en toe een retrotrein als herinnering door reed (zoals nu ook gebeurt in het echt).
Reacties en oplossingen voor het wegwerken en terug laten verschijnen/verdwijnen ander dan tunnels zijn meer dan welkom.

Hetzelfde kan je ook toepassen door periode IV en II te vervangen door bvb Zweden en Italie (allebei in IV)en in dezelfde optiek toe te passen.
Je kan het helemaal te dol maken door via synchronisatie een trein uit III te laten tevoorschijn komen op het moment dat die van IV verdwijnt ofwel: 'HET TARTEN VAN DE WETTEN VAN TIJD EN RUIMTE'
Ciao, Pierre

Gerolf

Dat klinkt leuk, Pierre
Je tunnel voor de "switch" gaat lang genoeg moeten zijn om bvb twee klimlussen naar onder de baan verborgen schaduwstations te verbergen.
Ik denk met je mee. Mogelijk zien we mekaar morgenavond bij MTD [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw