Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Tijdperk VI?

Gestart door Nonkelronnie, 30 april 2007, 21:32:55 PM

Nonkelronnie

We zitten momenteel in tijdperk V, maar nu heb ik de volgende vragen:

- Wie beslist wanneer tijdperken aflopen?
- Wanneer zou tijdperk VI zijn intrede maken?
- Kunnen jullie nog eens de jaartallen geven van tijdperk I tot V?


Misschien een domme vraag, maar ik zat er vandaag mee...

Anarchy

Als ik mij niet vergis stond daarvan ooit iets op het forum hier en verschilt dat van land tot land?

Arjen

Dit zijn de jaartallen van de tijdperken :

Tijdperk I   1835-1920
Tijdperk II  1920-1945
Tijdperk III 1945-1970
Tijdperk IV  1970-1985
Tijdperk V   1985-heden

Maar wanneer tijdsperk VI begint geen idee[?][?]

Klaas Zondervan

http://www.morop.org/de/normes/index.html
Helemaal onderaan, NEM 800 t/m 818
Een cursus Morop zou verplicht moeten zijn voor elke beginnende modelspoorder (en ook voor de gevorderde) [8D]

Ludwig

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

http://www.morop.org/de/normes/index.html
Helemaal onderaan, NEM 800 t/m 818
Een cursus Morop zou verplicht moeten zijn voor elke beginnende modelspoorder (en ook voor de gevorderde) [8D]


Een cursus Morop verplicht maken ???
Ze zouden misschien beter eerst een Nederlandse versie op het net voorzien.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Klaas Zondervan

De Nederlandse NEM bladen (op papier) zijn te bestellen bij de NMF.
Volgens zeggen zijn ze bezig met een internetversie, maar dat schijnt niet erg te vlotten door gebrek aan mankracht. Ik kijk zelf op internet altijd in de Duitse versie, die is compleet.
Enne, Ludwig, met zo'n voornaam moet Duits toch geen probleem voor je zijn? [:)]

DelticPower

Hoi Klaas, als je de normbladen bekijkt blijkt dat in NL de tijd heeft stilgestaan. Periode V vanaf 1989.
Het Belgische blad heeft in periode V alweer een onderverdeling in V a tot 2001 en Vb vanaf 2002.
Het NL tijdvak zou dan ook verdeelt kunnen worden bv. vanaf de part. vervoerders. Wie beslist over deze normbladen?
Groeten van Jan

Klaas Zondervan

Jan,
de beslissing over de tijdperkindeling ligt bij de Technische Commissie van de Morop, in overleg met de werkgroep van het betreffende land.
Kennelijk vonden ze het niet nodig om tijdperk V voor Nederland verder onder te verdelen.

Havoc

Tijdperk VI komt er bij de splitsing van de NMBS in de Vlaamse, Waalse, Brusselse en Duitstalige kantonale spoorwegen. Daarbij zullen 40 leden voor de raad van bestuur moeten gekozen worden evenals 4 voorzitters en 5 ministers (nog een federale erbij). Waarschijnlijk gaat dan ook de spoorbreedte veranderen in al die gebieden zodat het niet mogelijk is om de grenzen te overschrijden. Reizigers zullen in Brussel noord moeten overstappen van de Vlaamse naar de Brusselse spoorwegen. Vervolgens in Brussel Zuid naar de Waalse.

Wat er gaat gebeuren met de TGV's is nog een open vraag waar onze ministers zich zullen over buigen. Er zal een volksraadpleging komen waar ze hun voeten zullen aan vegen zoals aan alle voorgaande.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

JoVer

citaat:
Geplaatst door Havoc

Waarschijnlijk gaat dan ook de spoorbreedte veranderen in al die gebieden zodat het niet mogelijk is om de grenzen te overschrijden. Reizigers zullen in Brussel noord moeten overstappen van de Vlaamse naar de Brusselse spoorwegen. Vervolgens in Brussel Zuid naar de Waalse.


Yes! dan zal het toch zo zijn dat reizigers in Tervuren van de tram moeten om over te stappen zoals ze op de RTBF lieten zien [:D]

rixke rail

Vervollediging van het thema :
Volgens M?rklin zijn de tijdperken alsvolgt onderverdeeld (in Duitsland ?, maar het komt ook ongeveer overeen met de situatie in Belgi? ):
tp I : Particuliere en L?nderbahnen vanaf het begin van de spoorwegbouw tot ongeveer 1925.
tp II : Vorming van het grote staatsspoorwegennet van 1925 tot 1945. (N.M.B.S. = ?1926 dus klopt !)
tp III : Re-organisatie van de Europese spoorwegen en modernisering van het voertuigenpark van 1945 tot 1970.
tp IV :Beschrifting van alle voertuigen volgens internationale eenheidsvoorschriften, de z.g. U.I.C.-beschrifting, die per computer te verwerken is, van 1970 tot 1990.
tp V : Omzetting van de kleurenschema's en ontstaan van het sneltreinnet sinds 1990.
Edit : (mijn idee hierover !)[:I]
tp VI : vanaf de liberalisering van het vrachtvervoer per spoor ???
(Al slaan jullie me dood, 'k ben het jaar van de invoering hiervan vergeten !)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

DelticPower

rixke rail:
(Al slaan jullie me dood, 'k ben het jaar van de invoering hiervan vergeten !)

Laten we maar zuinig zijn op onze leden en het geweldloos aan iemand anders vragen. [:D]
Groeten van Jan

rgp

Dag,

Aan "Cota": als de Nederlandstalige versie niet up to date is dan is vooral te wijten aan het gebrek aan interesse, inzet, egoisme vanwege de Vlamingen!

Van +/- 1990 t/m 1996 (de juiste data ben ik vergeten) hebben +/- 8 Nederlanders en TWEE Belgen (Isi Lauwers uit Olen - uitgever van Het Roethuisje en ikzelf; in het begin ook nog Wouter Janssens en Jef Engels) de taak op zich genomen om al die NEM te vertalen.
Op de tweemaandelijkse oproep binnen de clubs om versterking te krijgen is NOOIT een antwoord gekregen.

En idd moest men die bladen is doornemen dan zou men:
1? veel fouten niet maken
2? veel vragen niet hoeven te stellen

Wat de tijdperk indeling betreft:
Deze is verschillend per land door het feit dat een verandering van tijdperk samenvalt met een belangrijke gebeurtenis: vb: eerste HST: in Frankrijk in 1981, in Duitsland in 1991)
De verantwoordelijke van deze NEM is de nationale federatie: in Belgi? os dat FEBELRAIL.  Het is dus FEBELRAIL die aan MOROP een geargumenteerd voorstel doet voor een nieuw tijdperk of onder-tijdperk.

Roland

Havoc

Rgp, ik denk dat je een belangrijke reden vergeet: vlamingen hebben in 80% van de gevallen geen nood aan een vertaling.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Havoc

Rgp, ik denk dat je een belangrijke reden vergeet: vlamingen hebben in 80% van de gevallen geen nood aan een vertaling.


ik zou die 'hebben' vervangen door 'hadden' [:(] (dagelijkse kost)