Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Nieuwe baan

Gestart door Anarchy, 26 april 2007, 21:24:31 PM

thalysken

#90
Mooi begin moet ik zeggen. Een pluim voor Anarchy.[;)]

13erke

#91
Niet slecht, geen plannen om de later de wisselaandrijvingen ondergronds te monteren? Zeker als er later misschien nog een decoder bij moet.
Kwa ondergrond voor je rails, wat ga je daar voor gebruiken?

Anarchy

#92
Ik ben niet van plan om ze ondergronds te bouwen. De viessmann digitale decoder word gewoon onder de baan gemonteerd. De draadjes van de wissels worden daarop gewoon aangesloten. Wat betreft de ondergrond: daarvoor gebruik ik dat wit architectenkarton dat je daar ziet liggen. De plaat die er nu ligt dient gewoon om een onderliggend gat te overbruggen. Achteraf word het karton (3mm) in de vorm van de rails uitgesneden.

Greg

#93
Idd, mooi begin.
Ik hoop dat de rest van de baan snel komt [:)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

staf-n

#94
Knap werk Anarchy maar let op met welke lijm je die K-rails gaat plakken. Gebruik geen lijm op H?0 (Water) basis want dan zouden ze kunnen roesten (middencontacten).

Anarchy

#95
Dank voor de tip, welke lijm ra(a)d(en) je (jullie) dan aan?

Anarchy

#96
De eerste stappen zijn ondernomen. Afgelopen weekend heb ik de rails die op de eerste module komen te liggen reeds een roestkleur gegeven. Dit gebeurde met verf van Humbrol nr 113 (de bovenzijde van de railstaven moet nog vrij gemaakt worden). Ook heb ik de twee moduleplaten reeds gezaagd (beiden 120x60cm). Vandaag heb ik dan de rails van module 1 precies op de eerste moduleplaat gepositioneerd. Deze zijn voorlopig vastgemaakt met duimspijkers zodat ze niet wegkunnen. Nu kan ik precies aftekenen waar de rails van module 1 komen te liggen. Door ze in realiteit te leggen kan ik nu ook beginnen na te denken over de afwerking van module 1. Wordt vervolgt ...


Tom

#97
Leg je de rails niet op kurk?
Tom

Anarchy

#98
De rails komen nog op een ondergrond te liggen. Kurk of architectenkarton. Kurk blijkt moeilijk te vinden?? Ik heb de rails nu al even mooi gezet om te kijken hoe ze precies moeten liggen.

MARKLINRIJDER

#99
Ga je ook verder werken op de OSB?
Dit lijkt me toch af te raden.
Ze worden inderdaad gebruikt in huizenbouw voor vloeren, maar ze zijn daar meestal voorzien van tand en groef verbinding om uitzetting en krimp toe te staan.  Het is immers ook een soort spaanderplaat h?.  Ikraad je aan dit niet te doen, maar wie ben ik.

Groetjes,

David

Frank_N

#100
@ Jeroen,

Kurk is te vinden in de dikte 2mm placemats bij IKEA. Goedkoop en heeeeelveeel kurk. Dempt goed!

Groet van Frank
Groet van Frank

Anarchy

#101
Bedankt voor de info. Ja ik ga nog verder werken met OSB, ik zie het probleem niet.

Anarchy

#102
Frank,

Dat kurk van de ikea, is dat makkelijk in de vorm van een bocht te plooien (aangezien het maar 2mm is)? Zo 2 lagen op elkaar zou mss interessant zijn voor H0.

Gerolf

#103
Snij 2cm brede strips van je kurk, Jeroen. Prima plooibaar voor bogen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#104
citaat:
....Snij 2cm brede strips van je kurk, Jeroen. Prima plooibaar voor bogen.....

@ Jeroen: Op die manier heb ik ook gewerkt, eerst het sporenplan uitekenen, dan aan beide kanten van de lijn de reepjes kurk met wat houtlijm fixeren. Zo hou je ook de hartlijn van het spoor zichtbaar [:)]

Om erachter te komen welke dikte je voor H0 het beste kan toepassen zou je op een proefstukje kunnen uitproberen. Voor N is 2mm voldoende.

Groet van Frank.
Groet van Frank