Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

gelijkstroom isoleren

Gestart door n/a, 22 april 2007, 23:20:48 PM

n/a

ik ben overgeschakeld naar gelijkstroom (peco sporen)
geen enkel probleem maar blijkbaar meot je de wissels isoleren!
kan er mij iemand tips geven over hoe je dat het beste doet.
het zijn van die elektofrog wissels en ben nog niet lang bezig!

alvast merci

Klaas Zondervan

Wat is precies de vraag. Wil je weten waar de isolaties moeten komen? Of wil je weten hoe je het moet uitvoeren?

Gerolf

Misschien moet je hier eens kijken (website in het Engels):

http://www.loystoys.com/peco/about-electrofrog.html
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

De uiteinden van het hartstuk moeten ge?soleerd worden met isoleerschoentjes van Peco, meer niet. Het gebruik van een PL10W met een PL13 (schakelaar) is noodzakelijk om de polariteit van het hartstuk juist te krijgen, want wanneer je de sporen gaat schilderen is de mogelijkheid op slecht contact voor de hand. Met de PL13 kun je ook de stand van uw wissels laten zien op uw bedieningsbord. Mijn baan is allemaal uit Peco 100 gemaakt. Werkt perfect, in het begin is het wat zoekwerk, laat staan als je een 3 spoor wissel gaat gebruiken, met aanduiding naar uw bedienbord voor de wisselstand te zien via led's, als leek is dat zeker zoekwerk maar het is me toch gelukt.
mvg
Luc

belair

Maarten, ik zie dat je van Oudenburg bent, dat is een goeie 5 a 6 km van bij mij. Als je het wil zien kunnen we eens afspreken, ik kan er altijd ??n samen steken voor je.
mvg
Luc

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door belair

....laat staan als je een 3 spoor wissel gaat gebruiken, met aanduiding naar uw bedienbord voor de wisselstand te zien via led's, als leek is dat zeker zoekwerk maar het is me toch gelukt.

Kijk eens hier

belair

@ Klaas
Ik heb het eigenlijk nooit op het forum gezet. Ik heb het eens uitgeprobeerd en het lukte mij op een eenvoudiger manier. Als het maar werkt, niet?
Bedankt voor de tekening.[;)]
mvg
Luc

Klaas Zondervan

Luc,

als jij een eenvoudiger manier hebt dan zou ik die graag willen zien.
Eventueel om te publiceren op mijn website, als je dat goed vindt.

belair

Klaas ik heb je een mail verstuurd.
mvg
Luc

n/a

ewel bedankt alvast voor de uitleg en die website en de tekeningen ga dat dit weekend eens uitproberen en laten weten zie!


Stefke

citaat:
Geplaatst door belair

De uiteinden van het hartstuk moeten ge?soleerd worden met isoleerschoentjes van Peco, meer niet. Het gebruik van een PL10W met een PL13 (schakelaar) is noodzakelijk om de polariteit van het hartstuk juist te krijgen, want wanneer je de sporen gaat schilderen is de mogelijkheid op slecht contact voor de hand. Met de PL13 kun je ook de stand van uw wissels laten zien op uw bedieningsbord. Mijn baan is allemaal uit Peco 100 gemaakt. Werkt perfect, in het begin is het wat zoekwerk, laat staan als je een 3 spoor wissel gaat gebruiken, met aanduiding naar uw bedienbord voor de wisselstand te zien via led's, als leek is dat zeker zoekwerk maar het is me toch gelukt.
mvg
Luc



Als ik he juist heb, is de PLW10 de wisselaandrijving. Hoe schakel je deze, met AC of DC en staat de spoel dan constant onder spanning?
 

Stefke

citaat:
Geplaatst door belair

De uiteinden van het hartstuk moeten ge?soleerd worden met isoleerschoentjes van Peco, meer niet. Het gebruik van een PL10W met een PL13 (schakelaar) is noodzakelijk om de polariteit van het hartstuk juist te krijgen, want wanneer je de sporen gaat schilderen is de mogelijkheid op slecht contact voor de hand. Met de PL13 kun je ook de stand van uw wissels laten zien op uw bedieningsbord. Mijn baan is allemaal uit Peco 100 gemaakt. Werkt perfect, in het begin is het wat zoekwerk, laat staan als je een 3 spoor wissel gaat gebruiken, met aanduiding naar uw bedienbord voor de wisselstand te zien via led's, als leek is dat zeker zoekwerk maar het is me toch gelukt.
mvg
Luc



Als ik he juist heb, is de PLW10 de wisselaandrijving. Hoe schakel je deze, met AC of DC en staat de spoel dan constant onder spanning?
 

belair

De PLW10 is de wissel relais, ik gebruik de voeding van een Roco digitale set, deze geeft 15V 40VA. Ruim genoeg om de wissel over te leggen.
De spoel staat niet constant onder spanning, alleen wanneer je de wissel omlegt is er spanning. Dus gebruik een duwknop en geen schakelaar anders verbrand de spoel door constante spanning.
Een kleine tip, waar de as van de spoel in de wissel gaat is het beter het gaatje iets ruimer te maken. Het zou kunnen gebeuren dat er te veel wrijving (door het soms niet goed uitlijnen van de spoel tegenover de wissel) op zit dat de spoel de wissel niet kan over leggen. Met een iest ruimer gaatje lukt het perfect.
Als je wil weten hoe de kabels aangesloten zijn laat het me weten.
mvg
Luc

tonycabus

Bekijk ook nog eens de artikels over het aansturen van wissels in de KIS-serie in MSM, vanaaf nr. 35
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

René

Tony, je vervalt in herhaling [:D]
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl