Ondervloeraansturen wissels eerst of later?

Gestart door Treinist, 19 april 2007, 23:25:09 PM

Treinist

Hallo allemaal;

Alle M-rails zijn vertrokken en al voor een (klein) deel omgeruild voor K.

Nu heb ik twee vraagjes over;

1. ondervloeraansturing van wissels voor K-rails en
2. het inkorten van K-rails.

1. Is het mogelijk om deze later in te bouwen, of moet dit eerst gebeuren voor er ballast wordt gelegd en wordt verder gebouwd?
Of betekent dit dat ik straks een boel sloop- en breekwerk moet doen om ze in te bouwen. Ik heb het forum nagezocht maar kon niet echt een antwoord vinden voor dit vraagstuk(je).

Ik vraag dit omdat ik nu wissels heb met de gewone elektrische aandrijving.
Het aanschaffen van ondervloeraansturing zal dan moeten gaan voor de aankoop van ander materiaal.

2. Kan ik straffeloos K-rails inkorten? Zo ja, mooi.
Zo nee, waar moet ik rekening mee houden?

Ik hoop dat de vragen duidelijk zijn.

Vriendelijke groet

Treinist

Kees-Jan

treinist,

het lijkt me verstandiger om eerst de wisselaandrijvingen te plaatsen alvorens ballast aan te brengen.

ik maak eerst de gaten voor de aandrijving op de juiste plaats en positioneer daarna de wissel op de baan om vervolgens de aandrijving te plaatsen. als allerlaatste pas het ballast

succes,


kees-jan

jean-luc

Hallo Treinist,

1. Eerst sparen voor de ondervloeraandrijvingen lijkt me verstandigst.

2. Je kunt zeker straffeloos K-rails inkorten. Gebruik het slijpschijfje van de Dremel. Gewoon een draadje onder de sporen solderen en de verbinding is terug gemaakt. Wel rekening houden dat de beide sporen perfect tegenover elkaar komen te liggen of de treinen gaan ontsporen.

Groeten, Jean-Luc

n/a

Je kan ook je kurkstrook onder de rails (en wissels dus) iets dikker maken, de vorm van de wisselaandrijving daarin uitsparen, en vervolgens je wisselaandrijvingen gewoon omgekeerd op de wissels steken.

Heb het hier dus specifiek over de M?rklin K-rail wissels & -aandrijvingen.

Bij oudere wisselaandrijvingen (die zonder 'verdikking' in het midden) worden de contactveertjes van de eindafschakelingen bij "omgekeerd gebruik" na een tijdje "lam" - je kan ze dan ook beter overbruggen. Je hebt dan wel geen eindafschakeling meer - daar moet je dan bij de manier van bedienen rekening mee houden.

Het nieuwere type bevat gewoon een microswitch (de inhoud van de 'verdikking') die daar geen last van heeft.

Ik zou het specifieke extra materiaal voor de ondervloeraandrijvingen niet kopen - het schijnt niet erg betrouwbaar te werken.

Groetjes,
Peter


Peter

Ik heb eerst de gaten onder de wissels geboord,dan mijn wissels geplaatst, gebalasteerd, en "geweatherd" en als laatste mijn wissel-aandrijvingen. Op die manier verhinder je dat er balast steentjes, of kleurstof in de aandrijvingen geraakt. (Ik gebruik Roco line zonder bedding en Roco-ondervloer wisselaandrijvingen).
Met vriendelijke groeten
Peter

dikken

Zoals de anderen reeds zeiden , zou ik ook eerst wissel en aandrijving plaatsen. Echter een opmerking: Een K-wissel ballasten is spelen met vuur! Het minste vuiltje en het mechanisme van de wissel blokkeert. Ook de lijm het systeem naar de knoppen helpen. De uiteinden, geen probleem, maar blijf zo ver mogelijk weg van het mechanische gedeelte.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Blausee-Mitholz

Ik heb het niet zo op de M?rklin wisselaandrijving en de daar bijbehorende ondervloerset. Heb ik slechte ervaringen mee. Onbetrouwbaar.
Kijk eens naar servoaandrijving van MBTronik http://www.mbtronik.de/cmsmadesimple-1.0.2/
Dit compleet systeem bevalt mij prima!

Mvg, Johan.

Gerolf

Ziet er een ferm systeem uit, maar wat is het prijskaartje ervan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

... ik dacht al dat de prijs-per-aandrijving niet min zou zijn. Ik pas hiervoor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Blausee-Mitholz

20 euro per wissel digitaal en al. Meer heb je niet nodig. Reken maar uit wat je met andere aandrijvingen kwijt bent. Lijkt duurder dan dat het is.

Mvg, Johan.

Treinist

Dag Allen;

Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet nu in ieder geval dat het sparen wordt.

@ Blausee

Mijn duits is niet zo heel best. Gaat dit systeem ook samen met analoog?
En wat zijn je slechte ervaringen met de Marklinsystemen?

@ Gerolf

Wat zou je adviseren om dan te nemen?

Vriendelijke groet

Treinist (Gerrit)

Blausee-Mitholz

Hi Gerrit,

Bij mijn vorige baan had ik alle wissels in het zicht met M?rklin ondervloer aandrijvingen. Als iets een ramp is, is dat het wel. Het mechanisme is storing gevoelig en snel ontregeld. gevolg wisseltongen komen niet meer in de eindstand (gevolg ontsporingen). Met name bij kuiswissels was het constant etteren. Maar ook wel bij gewone wissels.

Los daarvan zijn de oudere wisselspoelen van M?rklin onbetrouwbaar. De eindafschakeling weigert naar mate ze ouder worden vaker. De eindafschakeling heb ik bij deze wisselspoelen doorgesoldeerd (zodat ze niet meer werken) Enkele malen heb ik daardoor verbrande wisselspoelen gehad omdat de wisseldecoder het signaal bleef geven.

De nieuwe M?klin wisselspoelen zijn beter, hebben echte micro schakelaars voor de eindafschakeling.
Echter met die wisselspoelen heb ik weer problemen met bepaalde wisselcombinaties waar bepaald materieel met baanschuivers tegen de wisselspoel aan rijden.
Ik heb een meegebogenwissel liggen waar 3 verschillende lokomotieven met baanschuiver het wissel achter zich konsekwent omleggen. De baanschuiver neemt nl het handeltje mee. (wagons achter de lok slaan af naar het andere spoor).

Ik ben zeer kontent met de servo wissel aandrijving van MBTronik.
Wat heb je nodig:
WA5-mini kost 18.90 euro 2x servo kost 9.90 euro per stuk. Totaal ben je kwijt 38,70 euro maar dat wel voor 2 servo's dus voor 2 wissels.
Dat betekent dat je 19,35 euro per wissel kwijt bent.
Wat heb je dan? Wel een complete digitale en analoge wisselaandrijving. Extra digitale wisseldecoders heb je niet nodig! In de servo besturing zit de digitale aansturing ingebakken voor zowel DCC als Motorola. Digitale wisseladressen zijn over het gehele adresbereik programeerbaar.

Ik was gisteren op de beurs te Dortmund en heb met de man gesproken.
Hij levert uit van een plaatsje nabij Aken. Na afspraak is het daar ook af te halen. Lijkt mij voor mensen die niet ver van Aken wonen wel aantrekkelijk.

Ik heb sinds de beurs K?ln 2006 deze wisselaandrijving in huis en heb grondig getest. Ik ben er zeer content en ga er verder mee. Ik gebruik ze een iedergeval bij wissels die in het zicht liggen.

Mvg, Johan.

p.s. wisselspoel van M?rlin kost al 15 euro, dan nog ondervloer set en 1/4 van wisseldecoder.
Doe mij maar MBTronik [8D]

Edit:
Nog vergeten te vermelden dat voor de 2-railers de WA5 zeer aantrekkelijk is. Deze heeft ingebouwde schakeling voor het polariseren van het hartstuk (van b.v. Peco wissels) En dat voor maar 2 euro meer per wissel!

Gerolf

Gerrit,
Goede wisselaandrijvingen zijn prijzig, dat is zo.
Gebruiksklare aandrijvingen bestaan in drie soorten: met spoelen, met een motor of met geheugendraad. Persoonlijk verkies ik gemotoriseerde wegens hun betrouwbaarheid. Een servo is eigenlijk ook een motor.
Kant-en-klaar motoraandrijvingen vind je (goedkoop) bij Conrad, maar er zijn ook betere: Turtoise, Fulgurex, ... met prijzen van 15 tot 20 Euro.

Mits wat zelfbouw kan je een langzame, traagwerkende en betrouwbare aandrijving maken voor zo'n 7 Euro. Zie http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2624 vanaf de tweede pagina wordt het interessant [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Treinist

@ allen;

Hartelijk dank voor jullie raadgevingen en opmerkingen.

@Gerolf;

Heb het draadje op mijn gemak eens doorgelezen en ben toen heel snel naar de boekwinkel gerend. [8D]
Ik heb mij daar een boekje aangeschaft van Schuyt & Co over modelbaanelektronika en ga eerst maar eens een en ander leren over deze zaken. Lijkt mij wel verstandig.
Ik weet namelijk helemaal niets over weerstanden, anode's, diode's etc. etc. [:I]
Het bijkomende voordeel is dat ik nu tijd heb om te sparen en na te denken over een aantal andere zaken, en kan gaan werken aan het oefenen met aankleding van het wel zeer kleine stukje baan wat ik tot nog toe heb kunnen leggen.[}:)] (nog niet eens een ovaaltje)

Ik hoop deze week in ieder geval even terug te komen om jullie mening te vragen over een stukje ballastbed wat ik heb uitgeprobeerd.

Vriendeljke groet

Gerrit