dubbeltraktie met multmaus roco

Gestart door darick69, 08 april 2007, 09:23:42 AM

darick69

wat is nu de een oplossing voor dubbeltraktie met roco multimaus
* ik probeer dezelfde type locs met dezelfde decoder te voorzien
  (dus roco type 52-53 met esu v2.0 decoder)
  (of type 62 met lenz gold)
* ik denk beide locs zelfde adres te geven (maar ja.. dan mogen ze niet apart rijden en blijven ze steeds gekoppeld)
* kun je met verschillend adres ook in dubbeltraktie rijden en ze toch aansturen met 1 regelaar ??

groeten
 

cbx

citaat:
Geplaatst door darick69

wat is nu de een oplossing voor dubbeltraktie met roco multimaus
* ik probeer dezelfde type locs met dezelfde decoder te voorzien
  (dus roco type 52-53 met esu v2.0 decoder)
  (of type 62 met lenz gold)
* ik denk beide locs zelfde adres te geven (maar ja.. dan mogen ze niet apart rijden en blijven ze steeds gekoppeld)
* kun je met verschillend adres ook in dubbeltraktie rijden en ze toch aansturen met 1 regelaar ??

groeten



Ja hoor je kunt zelfs vier locs met vier verschillende adressen in tractie rijden en bedienen met ??n regelaar, tenminste met een Twin-Center of een Uilenbrock.

Klaas Zondervan

Tja, maar dat was de vraag niet.
De vraag was of het met een Multimaus ook gaat.

Roderik

Kort maar goed: nee!

OF... je moet twee locs met exact dezelfde rijeigenschappen hetzelfde locadres geven...
Always be modelling!

Tom

citaat:
Geplaatst door Roderik

OF... je moet twee locs met exact dezelfde rijeigenschappen hetzelfde locadres geven...

En is dat dan mogelijk?
Tom

eric

citaat:
Geplaatst door Tom

citaat:
Geplaatst door Roderik

OF... je moet twee locs met exact dezelfde rijeigenschappen hetzelfde locadres geven...

En is dat dan mogelijk?



Ja,

Als alle cv's van de twee identieke decoders hetzelfde ingesteld zijn en de locs zoals Roderik al zij van hetzelfde type zijn(bv Roco type 52-53)en met hun neus in dezelfde rijrichting staan, kan het toch niet fout gaan (denk ik)

Wat betreft de laatste vraag.
Dat gaat niet lukken volgens mij.

mardelat

Wat Roderick en Eric zeggen is juist; bij dubbeltraktie is er nochtans een MAAR...bij intensief gebruik riskeert je lamme motoren te cre?ren. Geen enkel anker van identieke elektrische motoren is op identieke wijze en met dezelfde lengte draad gebobineerd; steeds is er eentje dat sneller loopt en zich in dubbeltractie forceert. Na verloop van tijd wordt die motor lam en is het de andere die zich nu zal forceren; gevolg: op korte tijd 2 motoren naar de vaantjes (heb zelf 10-tallen test uitgevoerd met Multimaus, Twin center en het Piko-systeem).
Een oplossing voor dubbeltractie zonder problemen: ??n met en ??n zonder motor; heb me daarom de dubbeltractie "bolle neuzen" van M?rklin aangeschaft. PRIMA



Klaas Zondervan

Mardelat, ik weet niet wat je precies verstaat onder het "lam" worden van een motor, maar je kunt problemen met de gelijkloop bij dubbeltractie en multitractie eenvoudig voorkomen door van hoogstens 1 van de locs de cruise control aan te zetten. Bij alle andere locs moet die uit staan. De loc met cruise control bepaalt dan de snelheid, de anderen volgen en doen dat waarvoor ze zijn ingehuurd: tractie leveren.

pabe

citaat:
De loc met cruise control bepaalt dan de snelheid, de anderen volgen en doen dat waarvoor ze zijn ingehuurd: tractie leveren.




Klaas, hier volg ik toch even niet...: tractie leveren of tractie tegenwerken ???
Graag een woordje meer uitleg aub.
Spoorse groetjes,
Paul

Klaas Zondervan

Is toch niet zo erg moeilijk? Tractie is gewoon trekkracht ten behoeve van de trein. De loc(s) zonder cruise control leveren trekkracht zonder dat ze streven naar een bepaalde snelheid. Ze volgen dus de snelheid van de loc waarvan de cruise control wel aan staat.

darick69

bedankt voor de reactie

de laatste ivm tractie en cruise control is zeer interessant,

zouden we deze vraag  aan ESU of ROCO kunnen stellen,...??

wie heeft hier contacten ??? of kan voldoende duits... deze optie moet verder bekeken worden .

groeten
 

INFO

Ik zou niet weten, waarom we die vraag moeten stellen. Vertel eens waarom jij denkt van wel?
Alleen de waarheid ligt in het midden.