Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

gevestigde waarden??

Gestart door ERVIN, 07 april 2007, 17:26:52 PM

Stefan Appelmans

Ga me eens een Pita halen, een kleine met cocktailsaus asteblief[:p][:D]
Dank U[:o)][:o)][:o)]
stefan.

adrievans


Stefan Appelmans

stefan.

martintje

Mvg Marty

adrievans

Heel leuk,maarre ikke domme kaaskop.

SuSke

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door adrievans

Teveel opsplitsen is ook geen oplossing. Wat doe je dan met iemand die wil weten "hoe een kit voor bovenleiding schilderen?". Ik kom zo op een frans forum waar er zoveel onderverdelingen zijn (11 enkel over het forum zelf, 8 over kopen/verkopen, 6 off-topic...) dat het enorm verwarrend is.

Havoc

Ik kan me hier helemaal in vinden,Ik twijfel nu al soms waar te plaatsen.
Ik denk dat mensen alleen hun onderwerp"titel" beter moeten kiezen,dit om meer lezers te krijgen en de zoekfunctie beter te laten werken.
Voorbeelden:niet beginnen met help of vraagje,als je bij links iets neerzet geef dan aan waarover de link gaat en niet leuke links,enz enz.
Bij bovenstaande titels heb ik heel erg de neiging weg te klikken.



Het problema is dat sommige vragen in een "generaal topic" geplaatst worden, dat men er niet onmiddelijk aan antwoordt, en dan begint iemand met iets anders, direct in dezelfde topic. Dan is de eeste vraag verloren, en de jongen vraagt zich af wat er gebeurt.
In het franstalige forum ook: Ge vraagt U soms af hoe men aan het bouwen van dennebomen gekomen is, als men begonnen is met vervangen van assen op M?rklin wagons...
In een "speciale sectie" verf of bovenleidig of zo (Ik zei dat als voorbeeld), als ge van het schilderen van een bovenleiding wilt spreken, is het hetzelfde de eene of de andere, wel dat ik zou zeggen in "verf", omdat dat de reden van de vraag is.

Ik denk niet dat het verspreiding zou zijn, integendeel.
Vragen over dit of dat maken voor zijn trein is, in principe, meer belangerijk voor de modelbouwer dan...geklets.[:I]
Dat wilt niet zeggen dat er niet gekletst mag worden, ik klets ook graag (van mezelf[:D])
De mensen zouden dan een betere onderwerp "titel" hebben.
De "antwoorder" kan dan ook beter zien waar iets gebeurt, met de datums, als hij het forum overvliegt.
Als ik de woordenboek of de telefoongids ga zoeken, ben ik blij dat alles goed op zijn plaats staat, als ik me goed uitleg[:I][:I]

Maar ik zei dat zo maar...[:)]
[/quote]

Die versnippering kan je alleen maar tegenhouden als iedereen zich aan het onderwerp van het draadje houdt. Dus gaat het eigenlijk om de 2 wonderwoorden van een goede communicatie: discipline en respect.
Discipline om "on-topic" te blijven - niet dat kleine zijsprongen niet mogen kunnen, maar moeten beperkt blijven tot 1 of 2 posts.
Discipline om een duidelijke topic titel te gebruiken.
Respect tegenover de persoon die de vraag stelt en tegenover de persoon die antwoord. Het moet nu eenmaal van 2 kanten komen.

Iets om even bij na te denken, een waarheid van m'n schoonvader zaliger: "waar 2 kijven, hebben 2 ongelijk"
en een heleboel problemen of situaties lossen zichzelf op zonder te escaleren in modderwerpen.

Tot zover mijn input in dit draadje.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stefan Appelmans

stefan.

Gerolf

Mijn eerste gedacht bij het zien van dit draadje in de lijst (na twee weken Griekenland [8D]) was:
Waarom is dit draadje van onder het stof gehaald ??

Achteraf, na het lezen van enkele korte maar ook heel lange reacties: knap, gasten! Misschien zelfs "verplicht aanbevolen leesvoer" te noemen [:X]
De samenvatting is natuurlijk simpel: een oproep tot zelfdiscipline, respect, ... maar vooral de achterliggende verhalen en redeneringen zijn bijzonder waardevol. Zeer veel "spirit" in dit draadje [:0]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Aha "gevestigde waarde" Gerolf is terug ! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Decapod

citaat:
Geplaatst door SuSke:
Die versnippering kan je alleen maar tegenhouden als iedereen zich aan het onderwerp van het draadje houdt. Dus gaat het eigenlijk om de 2 wonderwoorden van een goede communicatie: discipline en respect.
Discipline om "on-topic" te blijven - niet dat kleine zijsprongen niet mogen kunnen, maar moeten beperkt blijven tot 1 of 2 posts.
Discipline om een duidelijke topic titel te gebruiken.
Respect tegenover de persoon die de vraag stelt en tegenover de persoon die antwoord. Het moet nu eenmaal van 2 kanten komen.

Iets om even bij na te denken, een waarheid van m'n schoonvader zaliger: "waar 2 kijven, hebben 2 ongelijk"
en een heleboel problemen of situaties lossen zichzelf op zonder te escaleren in modderwerpen.

Tot zover mijn input in dit draadje.



Heel juist. Dat er eens gekout wordt is net goed, maar het mag een draad niet verstoren (anders zijn we de draad kwijt!).
Een moderator kan de boel op het juiste pad houden, of, als er teveel afgeweken wordt over één bepaald onderwerp de draad splitsen en het afwijkende gedeelte onder een nieuwe draadtitel plaatsen ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Gerolf

Klopt, Thomas.
Helaas volgen we het forum niet constant "? la minute" en is het achteraf opsplitsen van een deel-draadje naar een nieuwe niet zo eenvoudig (knippen en plakken en zo)
... en zodoende komen we weer terug op die volwassen zelfdiscipline [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Ik denk dat dat kaste-gevoel meer met een minderwaardigheidsgevoel dan een meerderwaardigsheidsgevoel te maken heeft.Het probleem ligt dan niet bij diegenen die zich autoritair opstellen of bij diegenen die in bewondering staan voor fijnschalige modelbouw of zelfs voor diegenen die al eens kritiek(durven) geven.
Het is natuurlijk zo dat iemand die veel belang hecht aan tijdperkrijden en alles 100% conform de werkelijkheid wil niet op dezelfde golflengte zit als iemand die "er maar op los rijdt" en alles koopt en laat bollen wat hij mooi vindt.
Maar is dat niet normaal? daarom voelt de ene zich toch niet beter als de andere?

Gerrit





geef je 100% gelijk in deze stelling Roche." Fijn" modelbouw .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

mag ik misschien eens een opmerking maken:
Waarom gebruiken wij het oude forum (modelspoorforum_belgie ? modelspoorforum belgie )  niet "terug" opnieuw. Een herstart lijkt me wel wat. En al is het een oud forum er was die spirit van in den beginne die zo fijn was.

Zo maar een ideetje.[;)]

Als ik dit allemaal lees .....begin toch schrik (nu ja schrik) te krijgen van , een reactie te plaatsen of een vraag te stellen. Is dit nu de gedachtegang die heerst onder modelbouwers ??
Ik kan Roche ( en anderen) echt wel begrijpen hoor!
Als een adminstrator zelfs al "verplicht leesvoer" wil invoeren, begin ik me wel vragen te stellen naar het gehalte van het forum.
Ieder zijn mening ( ook die van een admin.) maar toch ????
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Het Yahoo-forum, Marc?
- de sfeer was inderdaad anders, er zaten een pak minder mensen op, vooral "scratchbuilders", weinig "beginners".
- een belangrijk technisch voordeel: aparte files-sectie voor de nodige lijsten, foto's, ...
- een serieus technisch nadeel: geen rubrieken bij de postings: alle onderwerpen door elkaar, de berichten chronologisch volgens het tijdstip dat de bijdrage ingetikt was,...

Dat forum was goed voor een klein clubje, niet voor de zowat honderd aktieve forumleden die hier zitten.

EDIT: verplicht leesvoer is er al langer, h?. Voor je inlogt wordt je verondersteld de forum-etiquette te lezen en goed te keuren.
In mijn eerdere posting was "aanbevolen" een beter woord geweest dan "verplicht". Mijn enthousiasme speelde me parten [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Het Yahoo-forum, Marc?
- de sfeer was inderdaad anders, er zaten een pak minder mensen op, vooral "scratchbuilders", weinig "beginners".
- een belangrijk technisch voordeel: aparte files-sectie voor de nodige lijsten, foto's, ...
- een serieus technisch nadeel: geen rubrieken bij de postings: alle onderwerpen door elkaar, de berichten chronologisch volgens het tijdstip dat de bijdrage ingetikt was,...

Dat forum was goed voor een klein clubje, niet voor de zowat honderd aktieve forumleden die hier zitten.

EDIT: verplicht leesvoer is er al langer, h?. Voor je inlogt wordt je verondersteld de forum-etiquette te lezen en goed te keuren.


Dat is het nu juist zie ; minder mensen en scratbuilders. Je kon er heel heel veel van leren.
Beginners hebben meer aan een "algemaan" forum. Niets mis mee, wel integendeel. Hopelijk evolueren zij naar dit type van modelbouwer, of juist niet dat is geen verplichting hoor !

Dat nadeel dat U opsomt , is te veranderen. Je kan ook evengoed aparte onderwerpen maken in Yahoo. Net zoals in dit forum. En dat de onderwerpen door elkaar staan is niet zo erg. Je klikt gewoon aan wat jezelf goed vindt.

En zonder elitair te zijn of te willen klinken, dat klein "clubje" is juist goed. Het gaat directer en dieper in op bepaalde onderwerpen. Je kan ook directer vragen stellen zonder, en excuus  voor de uitdrukking,  dat er een hoop andere dingen  erbij gesleurt worden, die eigenlijk niets terzake doen.
Het is zeker nooit een "elite clubje" geweest. Het waren modelbouwers die elkaar hielpen bij specifieke problemen. En is er zo iets niet als het gezegde; klein, maar fijne(modelbouw) ?.
Ik denk dat het normaal is dat men wil evolueren in de hobby, bv een bepaald gekozen onderwerp wil uit diepen.
In dit verband haal ik bv  Roche aan, en anderen. Nog bv werken op schaal 1/35. Hier duiken toch wel heel speciale problemen op toch?

Dat van het verplicht leesvoer; wat betreft de regelgeving heb je inderdaad gelijk.
Gelukkiger is inderdaad "aanbevolen". In mijn ogen althans. Maar laat ons niet vitten op woorden. Ik begrijp heus wel dat je effe die beroemde "kluts" kwijt was. Doe ik ook soms( en nogal veel volgens mijn eega)[:)]  
Ik respecteer je mening, en ook je bijdrage tot het forum, aanzie je als een meester- modelbouwer. Dat blijft ook zo.
Verder ( en dat meen ik) veel respect voor U !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15