Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Reeks of Type?

Gestart door Jurgen, 02 april 2007, 12:10:52 PM

Jurgen

Er zijn blijkbaar mensen die het nog steeds niet weten, maar er is wel degelijk een verschil tussen een reeks en een type.

Type: alle stoomlocomotieven en locs met 6 cijfers.
Reeks: Locs met de nieuwe nummering van slechts 4 cijfers.

Dus: type 59 en type 29 een stoomlocs.
Reeks 59 en 29 zijn electrische locs.

Maar: electrische en diesellocs kunnen ook een type zijn. Dan wordt dat type 150 = reeks 15, type 204 = reeks 54.
Een type 15 is dus geen reeks 15.

De omnummering van 6 naar 4 cijfers gebeurde in een bepaald jaar, maar ik ben niet zeker welk. Was dit in 1979?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janjozef

Sorry reeks 59 is een dieselloc. Reeksen van 11 tot en met 29 zijn elocs vanaf 50 zijn het diesellocs, en de reeks 11 tot en met 19, dacht ik, zijn meerspannings loc.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Tom

Haa, duidelijkheid.
Ik geef toe, dat zijn van die kleinigheidjes die ik soms wel eens durf vergeten.
Maar ik zal het proberen te onthouden.
Tom

stefanic

Hallo,

Hier het hele verhaal...
http://home.scarlet.be/~sn984961/nmbs/nmbsnumm.html

Een oude pagina van mijn vervallen website-ruine. Ooit was dit de eerste website over NMBS-materieel... ondertussen vervangen door 'ander en beter'.

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Jurgen

citaat:
Geplaatst door janjozef

Sorry reeks 59 is een dieselloc. Reeksen van 11 tot en met 29 zijn elocs vanaf 50 zijn het diesellocs, en de reeks 11 tot en met 19, dacht ik, zijn meerspannings loc.

Jan



Ola, kleine vergissing van mij door snel te zijn. De reeks 59 staat hier voor mijn neus (in model h? [:o)]), ik wist het dus wel.
Maar ik denk dat de rest wel duidelijk was h?. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Jurgen


De omnummering van 6 naar 4 cijfers gebeurde in een bepaald jaar, maar ik ben niet zeker welk. Was dit in 1979?



Het was in 1971[;)]
Spoorse groeten
Dimitri

Peter

De officiele datum voor de hernummering was 1 januari 1971, maar de feitelijke hernummering begon al delaatste maande van 1970 en liep dan een hele tijd door in 1971, voor sommigen zelfs nog langer.

Zie het vorige draadje over dit onderwerp.

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3637

Met vriendelijke groeten
Peter

EricVW

Ja
En hoe zit dat met de Duitse loks  stoom en diesel, en eloks?
Eric

Peter

De juiste datum ontsnapt me nu even, maar bij de DB (Deutsche Bundesbahn) begonnen vroeger de stoomloks met een cijfer bv. Baureihe 01, baureihe 03 enz.tot 99.
De diesels begonnen allen met V (van Verbrennungsmotor) bv. V200, V60 enz. Elloks begonnen allen met E bv. E10, E44 enz.
Daarnaast had je nog een aantal zoals VT voor Verbrennungs-triebwagen vb. VT98 of VB voor Beiwagens. ETA voor akkutriebwagen enz.

Nu is dat gedaan met die letters.
Stoomloks beginnen allen met 0
Elloks met 1
Diesels met 2
VT beginnen met 7
ETA beginnen met 5
enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

Bij mijn weten zijn de Duitse Spoorwegen in 1968 begonnen met het hernummeren van het rollend materiaal. Gezien het grote aantal locs en treinstellen zal die operatie ook wel niet in ??n jaar zijn afgerond en zullen beide nummer-systemen een tijdlang door elkaar op de sporen aanwezig geweest zijn.
Op mijn website heb ik ergens een pagina aan dat onderwerp besteed.
(in het menu-onderdeel 'Modellen').
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door Peter

De juiste datum ontsnapt me nu even, maar bij de DB (Deutsche Bundesbahn) begonnen vroeger de stoomloks met een cijfer bv. Baureihe 01, baureihe 03 enz.tot 99.
De diesels begonnen allen met V (van Verbrennungsmotor) bv. V200, V60 enz. Elloks begonnen allen met E bv. E10, E44 enz.
Daarnaast had je nog een aantal zoals VT voor Verbrennungs-triebwagen vb. VT98 of VB voor Beiwagens. ETA voor akkutriebwagen enz.

Nu is dat gedaan met die letters.
Stoomloks beginnen allen met 0
Elloks met 1
Diesels met 2
VT beginnen met 7
ETA beginnen met 5
enz.



=peter,

Er zit een klein foutje in, de dieselstellen beginnen met een 6.  Vb VT 11.5 werd 601 de reeks 7 werd gebruikt voor technische voertuigen (brossels en zelfs loks) en de railbussen (vb 798.5)

Overzicht 0= stoom (vb 001)
         1= electrisch (vb 103)
         2= diesel (vb 212)
         3= locotractoren ( vb 333)
         4= electrische stellen met bovenleiding of derde rail (vb 420)      
         5= electrische stellen met accuvoeding ( vb 515)
         6= dieselstellen (vb 601)
         7= railbussen en technische voertuigen
         8= tussen of stuurstandrijtuigen die niet gemotoriseerd zijn voor de reeksen 4 en 5 (vb 815 stuurstandrijtuig voor 515)

         9= tussen of stuurstandrijtuigen die niet gemotoriseerd zijn voor de reeksen 6 en 7 (vb 901 tussenrijtuig voor 601)

Groeten

Rudy