Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Lichtseinen

Gestart door jefke100, 01 april 2007, 16:46:38 PM

jefke100

Hoi, heb eventjes een vraag over een aansluiting van een lichtsein.
(weet niet of ik het hier moet posten of ergens anders :I)
Ik ben bezig met het bouwen van een Marklin baan met M-rails en heb onlangs op een veilingsite een sein gekocht van het merk Schneider, het betreft een hoofdsein met nr. 4010.
Nu is mijn vraag is dit bruikbaar met Marklin M-rails en kan er soms iemand mij tips geven aangaande de aansluiting hiervan.
Eventueel een site of dergelijke waar ik de plannen kan downloaden.
Bezit momenteel ook nog een sein van het merk Bush waar ik geen aansluitschema van heb.

Alvast bedankt.

René

De lichtseinen die ik van Scneider heb zijn uitgerust met LED met daarmee in serie een diode. ??n kant van alle leds zijn met elkaar verbonden (ik dacht dat het de kathode). Door een spanning van 12 - 16V aan te sluiten op de gemeenschappelijke draad en de afzonderlijke draden gaan de bijbehorende leds branden.
Het maakt helemaal niets uit wat voor rails je gebruikt. Het sein moet je aansturen via een relais ov vanuit een decoder.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

ysbeer

Je geeft veel te weinig informatie.
Naast wat je hebt moet ook vertellen wat je wil.
Zo een sein moet aangestuurd worden,en het lichtbeeld moet dan wel iets vertellen.
Vraag is natuurlijk,wat moet het vertellen.

Dus eerst,waar staat het signaal en wat moet het de machinist weten.
bedenk wel dat er wat electro of electronica nodig is om het sein te laten werken.


wim ysbeer

jefke100

Hartelijk dank al voor de uitleg, ik heb nog is eventjes verder geinformeerd en blijkbaar kan het sein alleen werken door middel van een Schneider signaalschakelaar nr.2100.
Ga eens op zoek gaan naar een winkel in het Antwerpse waar ze Schneider verkopen.
Alvast bedankt voor de reakties.

Klaas Zondervan

Ik had nog nooit van het merk Schneider gehoord, en heb ook geen idee wat zo'n signaalschakelaar moet kosten. Maar als je er achter kunt komen wat zo'n ding doet, of hoe dat sein precies in elkaar zit, dan is er wellicht een goedkoper alternatief.
Is er ergens op het web informatie te vinden over Schneider?

jefke100

Ik ben al een tijdje op zoek naar een website van de firma maar vind er nergens informatie of een website van.
Bestaat deze firma nu nog of is ze opgegaan in een ander heb er echt geen gedacht van.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door jefke100

Ik ben al een tijdje op zoek naar een website van de firma maar vind er nergens informatie of een website van.
Bestaat deze firma nu nog of is ze opgegaan in een ander heb er echt geen gedacht van.



Schneider bestaat al sinds 2003 niet meer,her en der duikt op beurzen nog wel eens wat op,maar daar blijft het bij.

wim ysbeer

jefke100

Hartelijk dank Wim voor de info, zo weet ik dus dat ik niet verder moet zoeken naar dit merk want na verloop van tijd zal er toch niets meer van te vinden zijn.

René

Je zou eens kunnen kijken of SFFE in Eindhoven of ETS in duitsland ze nog leveren. Bij SFFE (staat ook in Houten) heb ik laatst nog een aantal seinen van Schneider gekocht. Bij ETS stonden ze een paar maanden geleden ook nog op de site.

http://home.planet.nl/~burgt223/schneider.htm Hier staan dan wel de CH seinen afgebeeld, maar ze zijn nog te koop.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

hpmhenckens

Beste Rene,
Bekijk de site eens van Henckens betreffende seinen voor zwitserland.
Adres www.henckens-seinen.nl   of   info@henckens-seinen.nl
Veel sukses.

Henckens modelbouw te Overloon.

jefke100

Hartelijk dank voor de info, heb mijn seinen blijkbaar gevonden [:)]
Belgische seinen voor een Belg he [:D]