Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Woodland mallen

Gestart door Peter, 29 maart 2007, 17:27:03 PM

Peter

Heeft er iemand ervaring om met Woodland mallen te werken.
Ik heb er een paar liggen en zou die eindelijk eens willen gebruiken.
Op wat moet ik letten, welke gips, welke verf enz...
Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

Dag Peter,

Op de website van Woodland staan films over hoe rotsen kan maken en schilderen http://www.woodlandscenics.com/index.htm --> terrain --> rock molds.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

René

Als gips kun je het beste modelgips gebruiken. Deze kun je gietdun aanmaken en is vooral bedoeld voor dit soort werk. Rood- of geelband is minder geschikt omdat deze nogal grof van structuur zijn. Rood- en geelband zijn wel weer heel geschikt voor het modeleerwerk en daarvoor is modelgips niet geschikt omdat het maar een paar minuten te verwerken is.
Na het gieten goed uit laten harden (ca. 24 uur)
Gewoon proberen en als er eens iets afbreekt is dat geen enkel probleem. Ook kleien stukjes zijn bruikbaar.
Voor eht schilderen zijn er vele soorten hobbyverf op waterbasis. Na een basislaag aangebracht te hebben kun je eventueel nog airbrushen en vergeet vooral niet om met een donkere kleur sterk verdunde verf aan te brengen en deze daanra direct weer af te wrijven met een doek. De spleten krijgen dan een donkere kleur waardoor een schaduweffect ontstaat.
Vooral veel proberen.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Ren?

Als gips kun je het beste modelgips gebruiken. Deze kun je gietdun aanmaken en is vooral bedoeld voor dit soort werk. Rood- of geelband is minder geschikt omdat deze nogal grof van structuur zijn. Rood- en geelband zijn wel weer heel geschikt voor het modeleerwerk en daarvoor is modelgips niet geschikt omdat het maar een paar minuten te verwerken is.
Na het gieten goed uit laten harden (ca. 24 uur)
Gewoon proberen en als er eens iets afbreekt is dat geen enkel probleem. Ook kleien stukjes zijn bruikbaar.
Voor eht schilderen zijn er vele soorten hobbyverf op waterbasis. Na een basislaag aangebracht te hebben kun je eventueel nog airbrushen en vergeet vooral niet om met een donkere kleur sterk verdunde verf aan te brengen en deze daanra direct weer af te wrijven met een doek. De spleten krijgen dan een donkere kleur waardoor een schaduweffect ontstaat.
Vooral veel proberen.

Helemaal mee eens.Als aanvulling nog het volgende
Ik zou echter de rots  na een 3/4 uur uit de mal halen en hem dan op oude kranten inderdaad 24 uur of nog langer laten uitharden.
Schilderen met acrylverf,eerst khakigroen en daar na met een bijna drogen kwast wit over de rots wrijven.
Niet (vooral niet)te dik.
Na een week ziet de rots er door de inwerking van de gips zeer natuurgetrouw uit.

wim ysbeer

Peter

Moeten de mallen op voorhand nog met iets ingesmeerd worden vooraleer het gips erin gaat ( een antikleefmiddel of zoiets?
Met vriendelijke groeten
Peter

René

Ik heb ze wel eens ingesmeerd met water met een druppel afwasmiddel maar veel effect had dit niet.
Na 3/4 uur uit de mal halen leverde bij mij gebroken rotsen op, m.n. bij de grote stukken. Ik doe dat pas de volgende dag. Lossen uit de woodland mallen gaat iets minder goed dan uit de mallen van Sporle.

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Peter

't is gelukt. Met gewone sneldrogende plaaster van bij de drogist.
Met water gemengd (zonder een drupje afwasmiddel of Agepon) in de mallen en na 2 uurtjes ze er voorzichtig uitgehaald om verder te drogen.
Morgen eens proberen ze te schilderen.
[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Ren?

Ik heb ze wel eens ingesmeerd met water met een druppel afwasmiddel maar veel effect had dit niet.
Na 3/4 uur uit de mal halen leverde bij mij gebroken rotsen op, m.n. bij de grote stukken. Ik doe dat pas de volgende dag. Lossen uit de woodland mallen gaat iets minder goed dan uit de mallen van Sporle.




Maak je gips eens iets dikker,ongeveer als yoghurt.
klein beetje afwasmiddel helpt echt wel (klein beetje natuurlijk)

wim ysbeer

belair

Wat Wim zegt moet ik ook bijstaan. Ik heb de methode gebruikt na uitleg van Wim en perfect. Mooie afgietsels. De mallen wel eerst met een spuit met water en een klein beetje afwasmiddel besproeien.
mvg
Luc

ERVIN

Mss een foto van het resultaat Peter, dan kunnen we even meegenieten.[;)]

Tom

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Mss een foto van het resultaat Peter, dan kunnen we even meegenieten.[;)]

Voila, nu komen we er. [;)]
Tom

janjozef

Peter oppassen als ze niet volledig droog zijn uw kleuren zouden wel eens volledig anders kunnen uitvalle als ge wou

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem