Op zoek naar het geschikte materiaal.

Gestart door Havoc, 24 maart 2007, 14:15:14 PM

Havoc

Het gebruik heeft niets met treinen te maken, maar omdat er hier mensen van alle markten zijn wil ik de vraag toch hier even stellen.

Ik ben op zoek naar een materiaal dat bestaat in platen. Liefst zoveel mogelijk diktes van pakweg 12mm tot 1mm (afhankelijk van de sterkte, maar dat zien we dan wel). Afmetingen tot 1 meter moeten mogelijk zijn in 1 stuk. Als het kan te verwerken zonder al te veel gereedschap, liefst niet meer dan een stevig lineaal en een stanley mes. Gemakkelijk te lijmen. Geen stof maken bij verwerken en tegen vocht kunnen zonder schilderen of zo. Als het kan ook geen fortuin kosten.

Ik weet het, niet gemakkelijk. Ik heb reeds aan hout gedacht (multiplex en mdf) maar dan moet ik schilderen en een zaagtafel zie ik niet zitten voor verschillende redenen. Plasticard zou kunnen, maar kan je dat in grote afmetingen kopen? (zo ja waar) PVC schuim? (waar kan je dat vinden en in welke maten?)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Plasticard kan je inderdaad in grote platen 200 X 100 cm. kopen. Een vriend van ons had hier in Antwerpen vroeger een zeer gekende modelbouw-winkel (is reeds jaren geleden overleden) en die bestelde hier zijn plasticard in zo'n grote platen en liet die daar ter plaatse snijden in ongeveer A4 formaat. Ik dacht dat die firma in Wilrijk was. Kijk anders eens in de Gouden gids. Met een mailtje naar zo'n firma's te sturen doe je niets verkeerd en het kost enkel een beetje moeite.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik dacht dat plasticard (polystyreenplaten) ook door drukkers gebruikt worden. Misschien daar je licht eens opsteken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

kasteel


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

Polystyreen is wel niet kleurvast, na verloop van tijd word het geel, anders kan je PVC gebruiken, is dan wel duurder in aankoop.
Je kunt ook hardschuimplaten gebruiken, is natuurlijk allemaal te zien voor wat het moet dienen...
Anders eens gaan neuzen op www.stokvisplastics.be

Havoc

Bedankt mannen (vrouwen?). Ik zal daar overal eens gaan neuzen.

Kleurvastheid is geen probleem, het is voor binnen te gebruiken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.