Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Marklin loc 5541

Gestart door boke, 22 maart 2007, 20:41:56 PM

boke

Hallo,

Jaren geleden, toen Marklin loc 5541 uitbracht, heb ik deze aangekocht en via de handelaar laten ombouwen naar gelijkstroom! Bij een bevriend modelbouwer, rijdt ook zo'n loc op gelijkstroom maar reeds digitaal! Indien deze zeer traag rijdt zie je de schokkende bewegingen van de loc, eigen aan het type motor }:). Welke oplossingen zijn er om deze loc soepeler te laten rijden? ;)

Groetjes,

krispy

Hoi boke ,

Ik heb in der tijd mijn 5541 ook omgebouwd naar DC en nu reeds naar DCC

Maar ik heb toen ik naar overstapte DCC ,de motor eveneens omgebouwd met een 5 polig anker ( stand. steekt er een 3 polig in ).Dit werd mij aangeraden door een winkelier omdat met de 5 polige het zeer traag rijden veel vlotter zou verlopen( voor rangeren enz.. ).
Moet zeggen , tijdens mijn tests bleek alles perfect te werken , geen schokkende bewegingen gezien.
De lok steekt nu wel opgeborgen daar mijn baan opnieuw in opbouw is maar de testen op de testbaan waren prima in orde
Dus mischien eens denken aan 5 polig anker ??

groeten
Krispy
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

boke

Hallo Krispy,

Bedankt voor de info! Is dit gemakkelijk zelf te doen? En geraak je gemakkelijk aan een 5-polig anker? Is dit iets dat moet besteld worden of hebben de winkeliers dit in voorraad! Indien doenbaar, ga ik me daar bij gelegenheid eens mee bezighouden!

Groetjes,

Tom

Die ankers zou je moeten kunnen bestellen bij je winkelier, vroeger stonden die in de Marklin catalogus.
Tom

TrainTechnology

Met een lastgeregelde decoder is de afregeling van het motorgedeelte cruciaal: als die niet goed afgesteld is, dan mag je nog zoveel polen op je anker hebben als je wilt, maar goed rijden zal hij niet...
De meeste decoders (behalve die van M?rklin zelf natuurlijk) zijn niet vanuit de fabriek afgesteld voor M?rklin-motoren.

Ik heb in mijn persoonlijke collectie heel wat omgebouwde M?rklins, waaronder een klein regiment 55-ers, allemaal met 3-polig anker en aangepaste decoderinstellingen. Geen enkel probleem mee, die kruipen over de baan als ik dat wil (met DCC 28/128 stappen welteverstaan).

Als je me weet te vertellen welke decoder het is, dan kan ik van de meeste types wel zeggen hoe die afgesteld moeten worden. Kost enkel de tijd om een paar waarden in je centrale of programmeerbox in te tikken...

Mattias

darick69

kun je me de instellingen geven voor

lenz gold decoder
en esu laatste versie (ik dacht 3.0)

thanx

boke

Hallo,

Ik moet voor deze loc nog een decoder aanschaffen, meestal gebruik ik ook de lenz-decoders (Gold of Silver)!

Groetjes,