Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Serie 59 N.M.B.S

Gestart door Ludwig, 19 maart 2007, 23:40:43 PM

Ludwig

Hoi,
Ik heb een jaar of 2 geleden de overbekende stoomloc 5920 van Marklin op een beurs gekocht.
Kan er iemand mij informatie geven over deze locomotief, wat er zoal aan de haak hing ,tijdperk of eventuele foto's.
Alle informatie is welkom
Groeten
Ludwig

imghttp://i169.photobucket.com/albums/u212/cotamotorijden/DSC01527.jpg/img
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

eric

In het boek "STOOM" van Max Delie staat een foto type 59.001.
Dat is een ex Pruisisch T3 rangeerlocje maar een 2-C-1 is er niet in te vinden.

dgrr57

informatie is te vinden in Boek 'Stoom in Belgi?', deel 2, vanaf bladzijde 36.
In het kort :

  • Brussel-Noord in 1920, met ritten tussen Brussel-Noord en oostende, en soms Arlon;

  • Oostende in 1922, maar geen ritten;

  • afgebroken in 1924;

  • en ... nooit groot onderhoud gehad, dus nooit in het bruin geverfd [:D][:D][:D][:D] Maar M?rklin moest wel iets uitvinden om die lok te verkopen.




Ludwig

Bedankt voor de reacties.
Patrick, het boek dat je daar aanhaalt lijkt wel de moeite om in huis te halen.
Heb je soms een idee waar het nog verkrijgbaar is?
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

guy holbrecht

Ludwig,

Dat boek, beter gezegd beide boeken, zijn meer dan de moeite waard. De beide delen, jammer genoeg enkel uitgebracht in het Frans, vertellen uitgebreid de gehele stoomgschiedenis op de Belgische sporen. Of je deze boeken nog courant gaat vinden is een open vraag. De uitgeverij die ze uitbracht is al enkele jaren op de fles. Ik heb mijn exemplaren voor twee jaar nog gekocht in het spoorwegmuseum in Brussel-Noord. Maar dat is ondertussen ook al gesloten. Ik vrees dat het een lange zoektocht wordt. Veel geluk daarbij!

Groeten,
Guy

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Ludwig,

Dat boek, beter gezegd beide boeken, zijn meer dan de moeite waard. De beide delen, jammer genoeg enkel uitgebracht in het Frans, vertellen uitgebreid de gehele stoomgschiedenis op de Belgische sporen. Of je deze boeken nog courant gaat vinden is een open vraag. De uitgeverij die ze uitbracht is al enkele jaren op de fles. Ik heb mijn exemplaren voor twee jaar nog gekocht in het spoorwegmuseum in Brussel-Noord. Maar dat is ondertussen ook al gesloten. Ik vrees dat het een lange zoektocht wordt. Veel geluk daarbij!

Groeten,
Guy



Enkele weken geleden werden beide boeken nog in 1 lot aangeboden via E-bay. Ze zijn toen verkocht voor nog geen 80 euro. In de boekenshop van BVS in Baasrode liggen ook nog enkele exemplaren.
MC

Ludwig

MC
Kan je me zeggen wat BVS in Haasrode juist is?
In ieder geval dank aan allen voor de hulp in mijn zoektocht.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Break302

citaat:
Geplaatst door cota

MC
Kan je me zeggen wat BVS in Haasrode juist is?
In ieder geval dank aan allen voor de hulp in mijn zoektocht.
Groeten
Ludwig



Sorry hoor, maar het is Baasrode tussen Dendermonde en Puurs niet Haasrode tegen Leuven [;)].

Jos

dgrr57

citaat:
Geplaatst door cota

MC
Kan je me zeggen wat BVS in Haasrode juist is?
In ieder geval dank aan allen voor de hulp in mijn zoektocht.
Groeten
Ludwig



BVS : http://www.stoomtrein.be/

De boeken zijn ook nog beschikbaar bij TSP : http://www.pfttsp.be/

Ludwig

Ja Baasrode juist!!!![B)]
Nu kan ik op zoek gaan.
LUDWIG
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

trainfreak

Bij de treinboektiek in Schellebelle verkopen ze ook treinboeken.
Spoorse groeten
Dimitri