Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

spoorstaven

Gestart door EricVW, 18 maart 2007, 18:10:51 PM

EricVW

Hoveel mag het verschil zijn tussen de verbinding  van twee spoorstaven
Ik denk  2mm, anders komen er putjes in de wielen?
Uw mening
Eric

Rochevalien

Het is zeker geen slecht idee om een KLEINE afstand tussen aaneenvolgende spoorstaven te voorzien.Ik zou w?l niet verder gaan dan 1mm per meter(in het geval dat je flexrails gebruikt)
Dit kan eenvoudig door bij het spoorleggen een stukje plasticccard tussen de rails te voorzien.(de plasticcard verwijderen als de sporen vast liggen)
Modelrails willen bij extreme temperatuurschommelingen nogal eens uitzetten en dat is een ramp als je net je spoorbaan hebt afgewerkt.

Gerrit

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Eric VW

Hoveel mag het verschil zijn tussen de verbinding  van twee spoorstaven
Ik denk  2mm, anders komen er putjes in de wielen?
Uw mening
Eric

Ik zou mij overal zorgen over maken,maar niet over putjes in de wielen
daar is echt meer voor nodig.

wim ysbeer

janjozef

Nog nooit gezien putjes in de wielen, maar zoals Gerrit zegt zou ik niet verder dan 1mm gaan als je meer openlaat gaat er af en toe wel eens een wagon of loc durven opspringen of zelfs uitspringen en meestal gebeurt zoiets op die punten waar je moeilijk bij kunt
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

EricVW

Ik heb toch putjes in sommige wielen, maar ook afstanden van 3 a 4 mm en dat is teveel
Het is natuurlijk op de klimspiraal, ik had gedacht van het dich te spuiten met silicone??
Ik durf geen lijm te gebruiken, contact verminderd?
Indien mogelijk verleggen, dat ze beter aansluiten maar je kunt er moeilijk aan
Zijn er nog mogelijkheden?
Eric

pabe

CiteerGeplaatst door Eric VW

Ik heb toch putjes in sommige wielen, maar ook afstanden van 3 a 4 mm en dat is teveel
Het is natuurlijk op de klimspiraal, ik had gedacht van het dich te spuiten met silicone??
Indien mogelijk verleggen, dat ze beter aansluiten maar je kunt er moeilijk aan
Zijn er nog mogelijkheden?
Eric

Lijm of siliconen zal electrisch geen verschil maken, daar beide electrisch isolerend zijn.  Siliconen is wel meer elastisch, dus zeker te verkiezen boven lijm die hard uithardt. En voor de contacten, misschien later een laagje electrisch geleidende verf erover?  
groetjes,  Paul

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Eric VW

Rails van stroom voorzien doe je op de rails zelf, niet via de railverbinders!
Om de gaatjes tussen de rails - indien nodig - dicht te stoppen: zeker iets elastisch gebruiken, zoals zachte lijm, rubber, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Putjes in de wielen zijn eerder afkomstig van slechte contacten waarbij blauwe vlammetjes te zien zijn tussen de rails en de wielen. De vlammetjes werken als een lasboog een kunnen schade veroorzaken aan metalen oppervlaktes. Hiertegen is slechts ??n remedie: zorgen dat sporen ?n wielen steeds goed proper zijn en blijven.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

Dat zou eventueel wel kunnen, maar ik kan nooit geloven dat het van de opening tussen de spoorstaven komt.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

EricVW

Ga eerst proberen de rails wat meer aan te sluiten,Tussen de rail is een milimeter voldoende ?
Bij plaatsen tandenstoker tussensteken, en nadien natuurlijk verwijderen
Mogen ook niet te dicht aansluiten
Bij warm weer moeten ze ook kunnen uitzetten
Eric

hobbyist

Mag ook minder zijn dan 1mm. Een baan waar maar hooguit een 10tal m spoor op ligt zal minder uitzetten dan waar men op 3 niveaus werkt. Je kunt ook je sporen onder een hoek van 45? slijpen zodat ze naast elkaar doorgaan. Tot nu toe heb ik nog geen last gehad dat de sporen waren uitgezet maar hoe groter de speling hoe meer kans op ontsporing en juist op die plaatsen heb je meer kans op vonkvorming. Je maakt immers toch opnieuw contact met metaal.

Klaas Zondervan

De uitzetting van rails is ongeveer 0,3 mm per meter over een temperatuurbereik van 50 graden. Als je met flexrail werkt is een ruimte van 0,3 mm tussen de staven voldoende. Bij losse railstukken van ongeveer 20 cm is 0,1 mm per voeg voldoende.

EricVW

het zijn flexirail van 90 cm, dus 3/10 van een 1 mm ongeveer is voldoende
Een bladje papier  in 3 gevouwd
een tandenstoker ios dan te groot?
Eric

EricVW

Het zijn flexirail van 90 cm, dus 3/10 van een 1 mm ongeveer is voldoende
Een bladje papier  in 3 gevouwd
een tandenstoker is dan te groot?
Eric

Gerolf

Eric, het is misschien de moeite om eens een schuifmaat te nemen. daarmee vind je allicht wel iets dat 0,3mm dik is. Een stukje elektrische montagedraad bijvoorbeeld?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw