Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Forges de Clabecq

Gestart door poco loco, 09 maart 2007, 17:04:27 PM

poco loco

Als voorbeeld voor mijn hoogovenproject gebuik ik de "forge no.6" van Clabecq (die van Athus, in mijn 'werkingsgebied' is al lang verdwenen en Tubize is een pak dichterbij).
Die nr6 is de laatst gebouwde en er werd tot in de jaren '90 aan gebricoleerd.

Hoe meer ik daar (h??l stiekem, want nogal intensief bewaakt) ga fotograferen, hoe meer ik mij afvraag wanneer hij oorspronkelijk gebouwd is. Ondanks de erbarmelijke toestand ziet het hele opzet er nogal 'recent' uit. En vermits mijn project zich in de jaren '50 (IIIb) afspeelt, wil ik daar geen blunder van formaat slaan.

De veel oudere "forges no. 4 et 5" staan er ook nog, maar die bovenbouw is van zulk een fijn filigraan kantwerk dat ze zich niet geloofwaardig in model laten vertalen (tenzij misschien door de zeer ervaren messingsoldeerder die ik niet ben).

Lange uitleg, korte vraag: wanneer is 'hoogoven 6' gebouwd?
(ik vind dat niet terug op het internet)

poco loco

Ik weet het:
Deze vraag hoort thuis op een industri?le-archeologie-forum...
Is er niet.
Wat meer info laat bij iemand misschien een lichtje branden:
De, nog werkende, hoogoven van Charleroi is van eenzelfde architectuur en de HO-hoogoven van 'Cornerstone' (in zijn naakste vorm te zien op "Minitrain Expo Blankenberge") heeft eveneens dezelfde bouw.
Hebben we hier te maken met Waalse 'Marshallplan-centen'?

Desperate groet, luc.

Gerolf

Heb je webadressen over industri?le archeologie nodig, Luc?
Zelf heb ik een kleine collectie foto's van Anderlues.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Heb je webadressen over industri?le archeologie nodig, Luc?
Zelf heb ik een kleine collectie foto's van Anderlues.



Gerolf, Anderlues was een ((prachtig gelegen) cokesfabriek. Die plaats heb ik al bezocht, maar ik ben daar zeer agressief weggejaagd (en ik ben niet de enige!).
"underworld" is de foto-site van een oude-fabrieken-fotograaf (Z??r de moeite!) en de 'Forbidden Places'-tentoonstelling die momenteel in het Museum voor Industri?le Archeologie in Gent loopt is een aanrader.
Maar hier gaat het mij nu enkel over het bouwjaar van DAT type hoogoven.

groeten, luc.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door poco loco
hier gaat het mij nu enkel over het bouwjaar van DAT type hoogoven.
Zelf heb ik geen idee, en ik vermoed dat je al een stevig stuk gesurfd hebt om ??n en ander te vinden.
Hoe goed is je Frans? Navragen aan mensen op het TMM-forum?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw