Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

kleur goederenwagon anno 1920

Gestart door n/a, 05 maart 2007, 12:37:02 PM

n/a

Hallo aan de aanwezigen,

Als een modelbouwer en treintjesliefhebber sedert heel jong, heb ik nu de grote stap gezet om eens een vraag te plaatsen op dit forum. Buiten m'n treintafel, doe ik ook de "andere" modelbouw(vliegtuigen en auto's) en ben ik oa. vrijwilliger bij het Antwerp Stampe Center nabij de luchthaven van Deurne.
Op het ogenblik zijn we daar aan een project bezig om het allereerste "luchthavengebouw" na te bouwen om het in een diorama te kunnen gebruiken. Voor dit gebouw had men niet beter gevonden dan een oude goederenwagon te gebruiken; de grote vraag rijst nu, om te zorgen dat we geen historische fout maken, welke kleur had deze wagon origineel? Was het rood-bruine schema toen in gebruik of het huidige donker groene? Ik ga voor het bruine maar ik kan nergens een sluitend bewijs voor m'n gedacht vinden, vandaar mijn vraag hier in de hoop dat er mensen mij kunnen helpen of mij een hint kunnen geven in welke richting ik moet zoeken.
In elk geval, bedankt op voorhand.

Iedereen is natuurlijk welkom in het Stampe museum en , mits een mailtje, wil ik gerust een (gratis) rondleiding geven op een zaterdag- of zondagnamiddag.

Carl

FREMO e.V. - afd België

Dag Carl,

1920 !
Juist,in de periode waar de "Etat Belge" druk bezig was met het terug opkopen, soms voor een appel en een ei, van de vele locale spoorwegmaatschappijen, alsook de periode waar een stortvloed van ex MKB, PR, Bad, KPEV enz. ... wagens toekwamen op het net (de herstel betaling van Duitsland).

Het eerste dat je zou moeten trachten te weten te komen is, waar die betreffende goederen wagen werd aangekocht. Via de priv? handel of van ??n van de toen nog bestaande spoorwegmaatschappijen.

Als je dit te weten kan komen, dan kan je volgens mij gaan zoeken in de historische gegevens over de desbetreffende maatschappij.
 
Anders kan ik niet direct zeggen welk kleur en zou ik dan meer in de richting gaan van een lokaal spoorwegmaatschappij of indien het "ein einsel g?nger i?t" die uit Duitsland komt, in die richting.

Ik zou eerst trachten de verkoper vaste te stellen.
De maatschappij te trachten achterhalen.
Type van goederen wagen, kan je ook naar een bepaalde maatschappij richten.


Opzoekingswerk via Bib, stadsarchief, enz.

Veel geluk en veel moed.

Mvg
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.