Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

bestuurdersplaats

Gestart door treinvirus, 01 maart 2007, 21:45:07 PM

treinvirus

misschien dom maar ik geraak er nog altijd niet duidelijk uit:
de bestuurdersplaats van de loks in belgie. Ik heb mijn diesellok 260.016 voorzien van een decoder en de bestuurder van plaats gewisseld zoals ik eens meen gelezen te hebben in een MSMartikel. Zit hij nu op de juise plaats of niet? wat is dejuiste plaats voor stoom en eloks? dezelfde als bij dieselloks? waar moet ik de bestuurder plaatsen in een type 76 diesellok als je ze achterste voren laat rijden zoals het hoort,met een bestuurderskabine vooraan dus?  Deze reden immers steeds per twee(de neuzen naar elkaar)  en vooruit met een bestuurderskabine vooraan. Om vergissingen te vermijden : ik kijk recht op de achterwand de bestuurderskabine- in feitelijk de voorkant van de trein dus.Links of rechts? geen van de talrijke fotos op internet en in boekjes zoals  spoorweg journaal toont duidelijk de bestuurder in de loks door de reflecties op de voorruiten ofwel staan ze -leeg- stil. Wat betekent dat  in nederland rechts en in belgie links gereden wordt ? ik wou beginnen eind dit jaar met een baan en zou welleens willen weten hoe de rijrichtingen zijn, ik heb er vroeger -mijn fout- nooit bij stilgestaan toen ik naar de MSM happenings gegaan ben en op de spoorbanen getekendin msm staan geen pijlen met rijrichtingen. groetjes
 

Gerolf

citaat:
Geplaatst door treinvirus

Wat betekent dat  in nederland rechts en in belgie links gereden wordt ?
Dat klopt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mark7758

Maar ik denk dat jij wilt weten waar de bestuurder zit in de trein.
NS
1100 Rechts
1200 Rechts
1300 Rechts
1600 Links
1700 Links
1800 Links
64/6500 Rechts
DB232 Rechts
Class 66 Links

B
11 Links
12 Links
13 Links
15 links
16 links
21 Links
22 Rechts
23 Rechts
26 Links
27 Links
51 Links
52 Links
53 Links
54 Links (5404 Oude neus Rechts)
55 Links
62/63 Links
65 Links
77 Links

L
1600 Rechts
1800 Rechts
4000 Links

Zo dat waren ze in de snelheid.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Willems

Hiermede concludeer ik dan dat er veel loks zijn waarin de bestuurder voor jan *** zit zonder bedieningsmechanisme[V]
Dat gaan we dus maar veranderen[:D]
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

treinvirus

oef wat een verassing! maar om geen misverstand meer te hebben:als je  rechts vernoemt betekent dat dan dat de bestuurder  in de stuurderskabiene zit met zijn linker arm tegen de deurkant of met zijn rechter arm? Sorry voor deze bijkomende vraag.
dank op voorhand
 

Anarchy

Rechts is rechts h?, dus met de rechterarm tegen de rechterdeur om het zo te zeggen.

mark7758

Inderdaad. Links is links uit het midden en rechts is rechts uit het midden.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Johnnytrein

Is dat dan gezien zoals bij een auto ten opzichte van de rijrichting.[:I] of is dat als je voor de loc staat en naar binnen kijkt.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Greg

vanuit de plaats van de bestuurden.
Zoals de bestuurders links in hun wagen zitten (in Belgi?[:p])
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Bundesbahnfreak

Kijk eens op www.nicospilt.com onder de rubriek NMBS-werkplaats Hasselt staan verschillende foto's van mij war telkens de stuurposten bij staan, misschien interessant

SuSke

citaat:
Geplaatst door mark7758

Inderdaad. Links is links uit het midden en rechts is rechts uit het midden.



En links is die kant waar je duim rechts staat, tenzij je je hand omdraait, want dan staat die terug links.... [:o)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mark7758

Uh. Je snapt het. Slimme jongens die Belgen. Ze snappen alles in de eerste keer. (waarom ben ik toch in NL geboren?)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

citaat:
Geplaatst door mark7758

... (waarom ben ik toch in NL geboren?)

Gewoon pech gehad, jong. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

citaat:
Geplaatst door mark7758

Uh. Je snapt het. Slimme jongens die Belgen. Ze snappen alles in de eerste keer. (waarom ben ik toch in NL geboren?)



Moet je even aan je ouders vragen, die weten misschien het antwoord
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

Bedankt Marc, nu weten we waar het ventje zich bevindt in de bestuurders kabinne.