Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Rijtuigen: van K1 naar I1

Gestart door poco loco, 25 februari 2007, 21:58:41 PM

poco loco

Is het voldoende om mijn tijdperk III OVB-model K1's op hun zijflank van een B-logo te voorzien om ze 'reglementair' internationaal te maken?
Heeft Jocadis zulke gele B's?

Groeten, luc.

rixke rail

Hallo Luc,
Het verschil tussen de rijtuigen is wel iets meer uitgesproken dan een b-logo, hoor ! Ziehier de schematische voorstellingen !
 



Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

poco loco

Eric, bedankt.
Die compartimentering verschilt dus volledig.
Nu heeft OVB een set met tijdperk III I1's (niet los: dat is allemaal K), maar dat zijn alle vier 1e klasse-rijtuigen. Guido Olaerts beweert dat I1 altijd alleen als 1e klasse (internationaal dus) heeft gereden. Klopt dat?

Ik blijf toch geinteresseerd in gele B decals. Weet niemand waar ik die kan vinden?

groeten, luc.

dgrr57

is dit geen twede klasse I1 rijtuig ?




rixke rail

citaat:
Guido Olaerts beweert dat I1 altijd alleen als 1e klasse (internationaal dus) heeft gereden. Klopt dat?]


Beste Luc, met alle respect voor Guido Olaerts, maar dat is Nonsens, er waren zowel 1e, 2e als 3e klasse I1's (deze laatste met houten banken !) Ben even gaan kijken in het boek "Het metalen reizigers materieel" deel 1.
Logo's en nummers in afwrijfversie verkrijgbaar bij Jocadis.
Die foto van Patrick (dgrr), is een I2.
Modelspoorse groeten,
Eric.



Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

dgrr57

Welke type rijtuig is dit dan ?

Effkes kijken naar de scharnieren van de deuren ...



ps.: foto niet van mij


rixke rail

Beste Patrick,
ook dat is een I2, in AB-versie ! [:D]
Die eerste lijkt mij mogelijk wel een I1 A ?[?]
Modelspoorse groeten,
Eric.

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

dgrr57

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Beste Patrick,
ook dat is een I2, in AB-versie ! [:D]
Die eerste lijkt mij mogelijk wel een I1 A ?[?]
Modelspoorse groeten,


Inderdaad, eerste foto is dus wel degelijk een I1 en tweede foto is een gemoderniseerde I2 (ramen).

poco loco

Bedankt voor bevestiging jocadis.

De rijtuigen op de voorgrond van beide foto's zijn I2.
(minder ramen & verluchtingen, enkele deuren,...)
Het rijtuig links op de tweede foto is echter w?l een I1.
En...volledig 1e klasse.

Zijn we er dan toch nog niet uit?

groeten, luc.




dgrr57

citaat:
Geplaatst door poco loco

Bedankt voor bevestiging jocadis.

De rijtuigen op de voorgrond van beide foto's zijn I2.
(minder ramen & verluchtingen, enkele deuren,...)
Het rijtuig links op de tweede foto is echter w?l een I1.
En...volledig 1e klasse.
Zijn we er dan toch nog niet uit?
groeten, luc.


wel, ik blijf bij mijn standpunt [:)]

het beste is om de twee delen van "Het metalen reizigers materieel" door  Ir. J. Vandenberghen, NMBS, eens te lezen. Heel instructief.

En de snelste manier om I1 en I2 uit elkaar te krijgen is naar de deuren te kijken (want het aantal ramen en verluchtingen verschilt met de types : 1e klasse, 1-2 klasse, 2 klasse, 3 klasse).

Beide (I1 en I2) hebben enkele deuren. Maar bij de I1 staan de scharnieren langs de binnenkant en bij de I2 staan de scharnieren langs de buitenkant.

Eerste foto is dus een I1 en tweede foto is dus een gemoderniseerde I2.

Voor wat betreft het rijtuig links op de tweede foto : dit is een K rijtuig.

ps.: sorry voor mijn nederlands

poco loco

Voor zover ik de taal machtig ben, zie ik helemaal niets verkeerds aan je nederlands! (Ik lees hier soms ander koeterwaals! [}:)]).

Je bent duidelijk beter geinformeerd en thuis in de zaak dan ikzelf en ik zat ernaast [:I][:I].

I's hebben inderdaad enkele deuren.
En het B-logo op de flank is dus geen must om I(nternationaal) te zijn (foto 2 vooraan zonder, en de K erachter m?t) [?]

Mij was dus wijsgemaakt dat I1's omgevormde K1's waren, vandaar de hele verwarring.

Ik ga je raad ter harte nemen wat "Het metalen reizigersmaterieel" betreft, maar ondanks dat ik z??r alert ben voor publicaties over (ouder) reizigersmaterieel (en alles wat spoorde in tijdperk III), heb ik dat boek nog nergens gezien. Heb je het ISBN-nummer?

Bedankt (voor het lesje in nederigheid),

groeten, luc.








dgrr57

De uitgeverij van de NMBS heeft een (groot) aantal boeken uitgegeven van Ir. J. Vandenberghen. De twee delen van "Het metalen reizigers materieel" zijn samen goed voor 953 blz.

Maar, deze boeken waren verkocht in het spoorweg museum van Brussel-Noord en zijn, bij mij wetend, uitverkocht [:(]

Geen een van deze boeken heeft een ISBN nummer en behalve op Ebay of op beurzen zie ik niet waar die boeken nog te vinden zijn. Misschien eens vragen bij de NMBS.

Hieronder een scan van de 2 boeken. Die bestaan ook in het Nederlands [:)]





poco loco

Bedankt, ziet er zeer professioneel uit [:p][:p].
Ik ga zeker eerst eens bij de NMBS zelf proberen, al vrees ik nu al achter het net te vissen...

groeten, luc.

rixke rail

Naar aanleiding van dit topic, ben ik even in mijn "reserve" gaan kijken. Daar vond ik Fleischmann 5152 uit 1968. Een I2 van de NMBS, redelijk te noemen. (Ik was toen 3 jaar, later 2e-hands gekocht dus ([8D]))
De afmetingen zijn redelijk goed : 1/1 = 22,3 m - 1/87 = 21,0 m. All??n puristen vallen daarover ! Ik besloot dit rijtuig onder handen te nemen, om te proberen er iets aannemelijker van te maken.
Volgende heb ik gedaan :
De kast staat te hoog op de draaitellen, die moest dus zakken.
Ik heb er nu originele Pennsylvania-draaistellen ondergezet, (gerecupereerd van een ouder "speelgoed"-rijtuig) misschien moet ik er toch nog Schlieren-draaistellen onderzetten. (Maar waar vind ik die ? Een L.S.M.-I5  dubbel kopen en als donorbank gebruiken ? ([:(]))
Edit : Is ondertussen gebeurd, gerecupereerd van een oude Lima M2 ! (Tip van D_Loc -zie verder)
Ook de (ronde [V]) buffers werden vervangen, door die uit een setje van de O.V.B.-M1. ([}:)])
Ik had ook nog een interieurtje liggen, dat wonderwel pastte. Ik weet alleen om God niet meer waar dat vandaan kwam ! ([:o)])


Ziehier het resultaat :



Alleen het nummer (12.213) moet nog aangepast worden, want die behoort toe aan een I1 ! ([:o)]) Slim h?, van Fleischmann ! ([B)])
Ook moet het nog voorzien worden van een Symoba-koppeling.
Ik weet dat het hier wel oorspronkelijk over I1-en gaat, maar ik dacht dat dit wel interessant kon zijn ! ([8)]) En ook had ik graag jullie mening ! ([;)])
Dus wat denken jullie ervan : Hit of Shit !

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

Ik ben geen rijtuigen-kenner, maar jouw samenraapsel oogt zeer overtuigend.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw