Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Naalddikte airbrush

Gestart door Dreha, 25 februari 2007, 20:49:41 PM

Dreha

Er zijn reeds wat draadjes geweest ivm airbrush.:IMaar ik heb toch nog een vraag (vermoedelijk nog niet de laatste).
Maar ik was vandaag op de modelbouwbeurs in Goes en daar stonden 2 standen met airbrush materiaal.

De ene verkocht een zeer aantrekkelijk setje (airbrush + stille compressor) voor 99?:p. Er zit echter maar 1 naald bij van 0,2mm en er is geen andere leverbaar.B)

De andere vertelde me dat je voor het verweren van wagons en 0,15mm nodig hebt, voor het spuiten van een volledige wagon een 0,2mm of zelfs 0,4mm en als je een achtergrond wilt maken zelfs een 0,6mm. Ondertussen tikten de euro's maar aan.B)B)

Toen dacht laat ik het eens vragen aan de mensen hier op het forum, waar er toch een heleboel bij zijn met heel wat airbrush ervaring ;), zodat ik een verantwoorde keuze kan maken als ik een airbrush wil kopen.

Dus welke naald dikte gebuiken jullie voor:
- verweren
- herspuiten van wagons en locomotieven
- landschap

Alvast bedankt

Gerolf

Dat doet me eraan denken dat ik die andere naalddiktes toch eens moet bestellen [:o)]
Voorlopig gebruik ik mijn badger "gewoon": alleen de medium naald.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

glamo

voor alle werkjes die je aanhaald gebruik ik dezelfde naald.
ik draai ze gewoon wat meer in of uit naargelang het werk dat ik ermee doe.
99 euro voor een setje is wel h??l goedkoop!!
let erop dat je meteen goed gerief in huis haalt,anders nog wat sparen.

kurt
 

tunnelmotor2000

Heb mij onlangs een Large naald aangeschaft voor mijn Badger en het werk stukken beter en vlotter met acrylverf en voor grotere oppervlakten. Eigenaardig genoeg zonder noemenswaardig veel groter verfverbruik.
 

loco

Ik denk dat de andere uit je verhaal het meest gelijk heeft. Voor het spuiten van een wagen of locomotief gebruik ik 0,15 en 0,2 mm. Hangt een beetje af van hoe fijn ik ??n en ander moet spuiten. Groffer werk doe ik met een dikkere naald.
Glamo heeft ook gelijk. Zeker als je geen dubbel action zou gebruiken. Dan draai je bvb achteraan aan het schroefje om wat bij te stellen of je gebruik wat meer of minder druk.
Koop wel goed gerief. Ik weet niet welk merk jouw verkopers in aanbieding hadden. Koop liefst een airbrush waarvoor vlot vervangonderdelen verkrijgbaar zijn.