Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

archief spoor- en stationsplanen

Gestart door dirkkerckhofs, 25 februari 2007, 18:22:37 PM

dirkkerckhofs

Hoi,

ik zou graag de komende jaren het station van St-M-Bodegem bouwen zoals het er uit zag eind jaren 40. Hoe geraak ik aan de plannen van het station en het spoorplan in die periode. Wie spreek ik hiervoor waar aan bij de NMBS?
Dirk

M4m

Ik dacht dat er aan de buurt van het station enkele prachtige foto's hangen (hingen).
Je kan misschien eens tot daar wandelen en kijken waarom men die daar gehangen heeft, en vandaaruit misschien eens opzoekingswerk doen. Ik weet heel vaag dat er een reden was om die foto daar te hangen maar weet niet meer welke reden.
De heemkundige kring kan je misschien meer vertellen.
Ik kan me enkel die prachtige foto voorstellen en het stationsgebouw hoe het er een dik jaar geleden uitzag [:(]
Spoorse groeten, Peter

guy holbrecht

Dirk,

Neem contact op met de archiefdienst van de NMBS, Frankrijkstraat 85 te Brussel. De verantwoordelijke daar is mevrouw Greta Verbeurgt. Ik zoek voor jou nog wel eens het telefoonnummer op want dat heb ik hier niet direct bij de hand. Je moet wel zelf naar de archiefdienst gaan. Daar hebben ze een schat aan informatie. Ik ben er trouwens vrijdag nog geweest i.v.m. enkele komende projecten in MSM
toch nog direct gevonden 02/5253074

Groeten,
Guy

dirkkerckhofs

Hoi,

jij bent blijkbaar uit de buurt ...

Uiteraard heb ik dat bord toen ook zien staan. Het was inderdaad een activiteit van de heemkundige kring, die toen in gans het dorp uitvergrote oude postkaarten plaatste. En een andere foto staat in het tweedelig boek over Belgische stationsarchtictuur. De mensen van de heemkundige kring ken ik trouwens persoonlijk. Zij hadden enkele jaren geleden een tentoonstelling "In een klein stationneke" met veel fotomateriaal en petit histoire. Spijtig genoeg staan de tentoonstellingspanelen ver weg in een muffe archiefruimte en niet direkt toegankelijk. Er waren naar mijn weten ook geen plannen bij. En de twee foto's die ik dus heb, zijn te onnauwkeurig om op basis daarvan te beginnen bouwen. En daarmee heb ik ook het sporenplan nog niet. En dat zou wel interessant zijn om uitbeelden, want blijkbaar was er jaren een zijspoor dat leidde naar een vuilnisstort met afval dat van Brussel kwam. En er was ook een laadkoer voor de plaatselijke kolenhandelaar. En vlakbij was er een zagerij ...
De heemkundige kring bracht me trouwens onrechtstreeks op het idee om een diorama uit te werken jaren 40. Ze zijn namelijk de geschiedenis van het dorp onder WO II aan het uitspitten. En bij de bevrijding gebeurde er blijkbaar een evenement in ons klein stationneke. Er is in het station toen een militair konvooi gemitrailleerd door een Engelse jager, waarop machinist en stoker de benen namen en de stoomloc en wagons met Duitsers bleef staan. Hopelijk graaft de heemkundige kring diep genoeg en vinden ze de treinsamenstelling.

Bedankt Guy trouwens. Ik denk dat ik mevrouw Verbeurgt ??n dezer eens ga bellen.

citaat:
Geplaatst door M4m

Ik dacht dat er aan de buurt van het station enkele prachtige foto's hangen (hingen).
Je kan misschien eens tot daar wandelen en kijken waarom men die daar gehangen heeft, en vandaaruit misschien eens opzoekingswerk doen. Ik weet heel vaag dat er een reden was om die foto daar te hangen maar weet niet meer welke reden.
De heemkundige kring kan je misschien meer vertellen.
Ik kan me enkel die prachtige foto voorstellen en het stationsgebouw hoe het er een dik jaar geleden uitzag [:(]

dirkkerckhofs

Omdat dit project een zijproject is naast mijn vaste baan, zal het nog wel een tijdje duren eer ik met iets heel concreet kan komen. Ik heb ondertussen wel al een paar plannen van de NMBS kunnen krijgen.

Maar leuk was wel mijn "archeologische vonst" van deze week in het station van St-Martens-Bodegem!

Het is een stuk van ongeveer ??n meter in gietijzer. Het werd opgedolven toen de overweg nieuwe slagbomen kreeg. Is het het onderste deel van een paal waar de perronaanduiding op stond? Of wat kan het nog geweest zijn?

Dirk

Gerolf

De voet van een lantaarnpaal is ook een mogelijkheid ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw