Nieuws:

Nu in MSM 255: Verkiezing Model van het jaar * Nieuwigheden 2025

Hoofdmenu

marklin decoders

Gestart door stanny, 23 februari 2007, 01:35:41 AM

stanny

Beste spoorliefhebbers,

sinds een 2-tal maanden ben ik terug actief bezig met een baan te bouwen, al snel koos ik dan ook voor digitaal bedrijf...
Een mobile station van marklin kwam erbij, tesamen met 60VA transfo, goed genoeg om te beginnen

ik had echter een aantal analoge loc's die ik moest ombouwen, daarvoor heb ik me marklin decoders gekocht en de inbouw is goed gegaan, de lampjes flikkeren een beetje, heb dit probleem reeds kunnen lezen met oplossingen elders op dit forum

echter spreken ze overal van het aan en uitzetten van de lampen via mobile station, laat staan andere functies zoals remmen en starten en verdere

ik heb 4 loc's omgebouwd, maar geen enkele geeft dus op men mobile station andere functies weer. de lampen veranderen wel naarmate ik de rijrichting verander, maar het aan en uit zetten van de lampen lukt niet, laat staan andere functies...

ik heb ook een reeks 51 van mehano voor men marklin baan, deze kan ik perfect bedienen, de lampen aan of uit via de lichtschakelaar op mobile station

mijn vraag is dan ook heel simpel: heb ik de verkeerde decoders gekocht van marklin (mehano werkt met locpilot dacht ik en die doen het wel)of moet ik andere aansluitingen hanteren om men lampen te kunnen regelen? Hoe weet het mobile station dat er extra functies aangesloten zijn? graag even een uitleg, kan ik met de basis decoders van marklin extra dingen doen, of is dit gewoon rijden en daar blijft het bij? Ik heb steeds een aantal draden van de decoders niet nodig gehad bij de momentele conversie van de loc's.

alvast bedankt!

Riny

Op de M?rklindecoders zitten extra (draden) aansluitingen voor functie gebruik.
Om welke type decoders gaat het hier??
Misschien dat ik je dan verder kan helpen met schema's o.i.d.

Jordey

Het lijkt me dat je de verlichting wel goed hebt aangesloten omdat deze wisselen samen met de rijrichting.

Als je alles juist hebt aangesloten moet je op de mobile station een loc kiezen die de lampen kan aanzetten 37550 bijvoorbeeld. Als jouw decoder ook optrek en afremvertraging heeft moet je een loc kiezen die dit ook aan en uit kan zetten. Dit kan een loc zijn uit de 36... reeks.

Daarna moet je het adres wijzigen van de loc die je net hebt ingesteld op de mobile station naar het adres van je eigen loc.

Jordey

INFO

Jordey, hoe kun je nu een antwoord geven, je weet niet eens wat voor decoder er in gebruik zijn. Dit is een vraag met te weinig info. Is dus niet te beantwoorden, alles wat je zegt is speculaas.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

stanny

na lang zoeken gevonde, type 66032... hebben ze me meegegeven in de winkel

INFO

DasBert33

Hallo,

Op deze site staat aangegeven hoe je de decoder kan instellen om de verlichting schakelbaar te maken (f0) en een extra functie (f1): http://www.jus-kn.de/66032_d.htm

Ikzelf had 10 van deze decoders in gebruik maar ben ze nu allemaal aan het uitbouwen wegens slechte(re) rijeigenschappen: slechts 14 rijstappen en geen lastregeling. Ze zijn wel nog heel goed(koop) als pure functiedecoders voor binnenverlichting, sluitseinen...

Ik raad je aan hoogvermogenmotoren in te bouwen in combinatie met een goeie lastgeregelde decoder. De onderdelen voor de hoogvermogenmotoren kan je goedkoop op ebay kopen en als je die dan combineert met bv een lokpilot heb je een omgebouwde loc voor ongeveer 50 euro, maar met de rijkwaliteit van een nieuwe. (ongeveer de helft van de prijs van een ombouwkit). Let wel dat je de correcte motoronderdelen besteld, er zijn enkele verschillende types.

Ook set 60760 is de moeite waard voor trommelcolletormotoren, maar de decoder is minder goed.

Bert

Jordey

citaat:
Geplaatst door INFO

Jordey, hoe kun je nu een antwoord geven, je weet niet eens wat voor decoder er in gebruik zijn. Dit is een vraag met te weinig info. Is dus niet te beantwoorden, alles wat je zegt is speculaas.

Je hebt gelijk Wim.

Mijn overweging was dat het instellen van de Mobile Station erg eenvoudig uit te voeren is. En derhalve een snelle test of het aan de decoder ligt of een gebruikersprobleem met de MS. Dus gewoon inperken van het probleemgebied.

Jordey

INFO

Nee, Jordey, je kunt het probleem gebied niet verkleinen op deze manier, want je weet niet wat de decoder kan, of zou moeten kunnen.