Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

vermogen Fleischmann rondmotor

Gestart door Jean, 18 februari 2007, 20:56:19 PM

Jean


Wie kan mij zeggen wat het maximale vermogen (in Watt) van een Fleischmann 3-polige rondmotor is.

groet,
Jean

INFO

Zal ergens in de beurt van een 7 Watt zitten, bij 14V.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jean

Wat veel zeg als ik dat vergelijk met een aantal vervangingsmotortjes van Faulhaber

paar voorbeeldjes

FH 1319 bij 12V  1,55 W  
FH 1331 bij 12V  2,62 W

Wordt dan toch heel wat vermogen ingeleverd bij vervanging van een rondmotor door een FH.

Groet,
Jean



Brunel

Wat wil je daar mee zeggen Jean?
Er wordt vooral stroomverbruik ingeleverd.

Klaas Zondervan

Een Faulhabermotor gaat veel effici?nter met zijn stroom om. Ruwweg kun je zeggen dat een Faulhabermotor een kwart nodig heeft van de stroom van een conventionele motor om dezelfde mechanische prestatie te leveren.

Jean

In de SB FH-gids heb ik gezien dat motortype 1319 (dikte 13mm, lengte 19mm) in diverse FLM draaistellocs wordt gebruikt als vervangingsmotor.

Ik had enige vebazing over hoe zo'n klein ding voldoende vermogen kan leveren voor vergelijkbare mechanische prestaties.
1,55 watt (FH) tegen naar schatting 6-7 watt (FLM) bij 12Volt


Groet,
Jean

Havoc

Er is een verschil tussen wat een motor maximaal kan leveren volgens zijn specs, en wat die motor levert tijdens normaal gebruik. Een motor die 7W kan leveren, maar tijden gebruik er maar 3 nodig heeft, die verbruikt 3W.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

citaat:
Een Faulhabermotor gaat veel effici?nter met zijn stroom om. Ruwweg kun je zeggen dat een Faulhabermotor een kwart nodig heeft van de stroom van een conventionele motor om dezelfde mechanische prestatie te leveren.

Waar zit hem dat in, Klaas?
Groet van Frank