reed-contacten

Gestart door n/a, 15 februari 2007, 15:26:12 PM

n/a

Na een zoekopdracht die geen resultaten opleverde dacht ik om maar een nieuw draadje te posten.
Ik ga binnenkort beginnen aan een modelbaan met een schaduwstation.
Het probleem is echter dat mijn schaduwstation een eindstation is door plaatsgebrek en praktische hindernissen.
Nu vroeg ik me af of het mogelijk was om op het einde van elk spoor van het schaduwstation een reed-contactje te plaatsen en van het moment dat dit geactiveerd word dat het spoor volledig zonder stroom, en dus ook zonder digitaal signaal komt te zitten. Is dit mogelijk en als dit mogelijk is, is dit niet schadelijk voor de electronica in de loc e.d.
Ik heb geen ervaring met electronica dus als iemand eventueel een praktisch voorbeeld heeft van reedcontacten in modelbouw zou dit zeer welkom zijn, en wat uitleg natuurlijk.

ysbeer

Dat is mogelijk.
Maar veel eenvoudiger is om een stroomdetectie in dat spoor te maken.
Dat behoeft maar een keer per spoor.
Bij reedcontacten moet je al je loks voorzien van een magneet,en dat is niet altijd makkelijk.
Ik begrijp dat je opstelsporen hebt die aan een kant dood lopen.??
Als je nu gewoon het laatste stuk van die sporen via een drukknop of relais aansluit op je digitaal spanning,dan zal de trein altijd stoppen.
Gaat het relais aan ,of druk je op de knop, dan krijgt ook dat laatste stuk spanning en kun je weer wegrijden.
een lok laten stoppen door alle spanning weg is niet schadelijk voor de lok.

wim ysbeer

n/a

dat is wel een zeer interessante opmerking en is wellicht nog wat goedkoper, voor zover mijn id duur kan zijn dan.
Hoe kan je dit eigenmlijk best doen? Ik heb geen ervaring met elektronica. Ik gebruik piko a-track. en er zijn isoleerstukjes voor beschikbaar. Moet je dan je aankomstukrail aansluite op 1 uiteinde van de relais en het aanhangstukje aan het andere van het relais? gewoon solderen of wat is de beste manier?