Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

vastzetten van sporen

Gestart door n/a, 11 februari 2007, 07:21:01 AM

n/a

Om even verder off topic te gaan als het mag...
de hoogte is dan enkel van de metalen rails zonder dwarsbalken e.d.?
Welke invloed heeft de hoogte van de rails op de rijkwaliteiten of hoe moet ik begrijpen?

Gerolf

Het is inderdaad de hoogte van de metalen rails. Code 100 is op schaal eigenlijk te groot voor H0, code 83 of 75 klopt beter voor het hoofdspoor, code 75 of zelfs 55 komt overeen met rails voor zijlijntjes waar geen zwaar verkeer over dendert.
Echter: het probleem zit in de hoogte van wielflenzen. Veel ouder materiaal heeft hoge wielflenzen, en die kunnen de railschoenen raken. Vanaf code 83 (en lager) kan je dit probleem hebben.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Wel het is mn eerste baan en zo fel ben ik niet van plan om op detail in te spelen. Het gaat me momenteel meer om wat ervaring op te doen. Ik ben nog maar 22 en ben nog maar een anderhalf jaar degelijk bezig met de hobby. Ook door de financien, ik ben nog student, gaat het redelijk traag allemaal maar het geeft me ook de kans om veel research te doen voor een aankoop en niet te overhaast dingen te kopen. Zoals eerder vermeld ga ik gebruik maken van pico a-track wat dus code 100 sporen zijn. Een kennis van me heeft zelf ook een baan met deze sporen opgebouwd en naar mijn mening ziet het er zeer mooi uit.
Is er trouwens een formule om dit om te zette van code naar hoogte in mm want ik heb al gemerkt dat het er vaak niet duidelijk bijstaat zelfs op de websites van bekende merken.
In ieder geval bedankt voor de verdere uitgebreide uitleg

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door cubyx1984

Is er trouwens een formule om dit om te zette van code naar hoogte in mm

Is toch al gezegd? De code is de hoogte in duizensten van een inch.
Dus hoogte in mm  = (code/1000) x 25,4

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters


Echter: het probleem zit in de hoogte van wielflenzen. Veel ouder materiaal heeft hoge wielflenzen, en die kunnen de railschoenen raken. Vanaf code 83 (en lager) kan je dit probleem hebben.




Dit geld echt niet voor code 83.
Ik heb hier div.loks uit 1970/1980 en geen enkele geeft problemen
Ook wagens niet (uitgezonderd enkele liliput wagens uit 1965)
Alles van na 1985 loopt perfect,ook op code 75
wim ysbeer.

Gerolf

Ik rij op RocoLine - code 83 dus, en heb enkele Fleishmann stoomlocs die op de railschoenen lopen. Die wielen moet ik "ooit nog eens" afdraaien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jean

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters


Echter: het probleem zit in de hoogte van wielflenzen. Veel ouder materiaal heeft hoge wielflenzen, en die kunnen de railschoenen raken. Vanaf code 83 (en lager) kan je dit probleem hebben.




Dit geld echt niet voor code 83.
Ik heb hier div.loks uit 1970/1980 en geen enkele geeft problemen
Ook wagens niet (uitgezonderd enkele liliput wagens uit 1965)
Alles van na 1985 loopt perfect,ook op code 75
wim ysbeer.





Ik heb een paar Hamo's van na 1985 en die lusten echt geen code 83.
En ik steek ook niet mijn hand in het vuur voor elke Fleischmann van na 1985.

@ Cuby
Leg eens een paar verschillende soorten rail naast elkaar en zie daar: de verschillen in realiteitsgehalte worden zichtbaar.

Groet,
Jean


Het valt niet mee in ??n keer een bericht goed te typen [:)]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Ik heb een paar Hamo's van na 1985 en die lusten echt geen code 83.

Het probleem met Hamo's is dat er M?rklin flenzen onder zitten.[V]