Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

vastzetten van sporen

Gestart door n/a, 11 februari 2007, 07:21:01 AM

n/a

Ik ga binnekort aan mn eerste modelbaan beginnen in ho. Echter las ik net ergens op dit forum in een topic dat je sporen best niet vastschroeft om ze te bevestigen. Wat is dan wel de juiste, of ten minste betere manier om je sporen vast te zetten op je modelbaan?

hobbyist

Je kunt gebruik maken van dubbelzijdige kleefband. Als je sporen gebruikt zonder bedding strooi dan direct de railballast er op en druk deze goed aan. Als je dit een week er na zou doen dan plakt de lijm niet meer zo goed.

Gerolf

Spijkers of schroefjes geleiden geluid, waardoor je geluiddemping teniet wordt gedaan. Lijmen met een elastisch blijvende lijm is de oplossing, of zoals eerder beschreven met dubbelzijdige plakband.

Elastische lijm is vb. contactlijm (genre pattex of bison-tix) of latexhoudende lijm (natuurrubber, de lijm van ER-decor) of Matte Medium. Ik verkies de laatste.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jean

Elastische lijm?
Boekbinderslijm van Pipoos. Lijkt op houtlijm maar blijft enigszins elastisch en is ook nog goedkoper.
Het lijmt prima.


Groet,
Jean

ysbeer

Ik zou voor het opplakken van de rails contactlijm gebruiken (bisonkit)
de boekbinderslijm is prima voor je ballast,maar de rails er mee vast??

Maar goed het zal toch wel weer iemand gelukt zijn.
Dus wie ben ik??

wim ysbeer

Jean

Wim, je hebt helemaal gelijk. De boekbinderslijm is bedoeld voor het ballastbed. Bijgevolg is echter dat de rail ook vast zit en er geen contactlijm o.i.d. meer nodig is.  

groet,
Jean

Gerolf

Droogt zo'n boekbinderslijm mat? Ik had ergens gelezen dat die glanzend blijft.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

ik heb reeds verschillende methoden gebruikt,zowel verdunde houtlijm als dubbelzijde tape
beide hebben zowel voor- als nadelen
dubbelzijdige tape kleeft zeer goed maar de sporen laten zich niet zo gemakkelijk leggen (het moet van de eerste maal goed zijn)
afbreken van de modelbaan gaat enkel met het nodige breekwerk
met de houtlijm heb je nog de mogelijkheid om te corrigeren, maar je moet wel de nodige droogtijd respecteren, bij het afbreken alles goed terug nat maken en de zaak komt redelijk goed los
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

ysbeer

Mijn sporen liggen op kurk of op rubber.
Ik begin met ze mooi recht te leggen en de bochten mooi vloeiend.
Recht doe ik met een goed rechte lat er langst,en de bocht op het gezicht,
Dan met een paar lange dunne spijkers de zaak vast zetten.
Die spijkers druk je er met de hand in,en ze zijn zo lang dat ze er nog minstens een cm bovenuitsteken.
Daarna om de 10 dwarsliggers een klein drupje seconden lijm,en zie na een half uur zit de zaak bomvast.
Dan vullen met ballast,nat maken met zeepwater, en tot slot latex lijm er in druppelen.
wim ysbeer

Peter

Hou er wel rekening mee dat het zijn eerste baan is, dus dat de rails nog enkele keren zullen verlegd worden. Om te beginnen zou ik nog niet te veel met lijm gaan werken, maar gewoon met spijkertjes. Eens voldoende veranderd, kan je nog altijd de spijkertjes verwijderen en de rails lijmen en met ballast voorzien.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

Bij sommige spoormerken moeten er eerst gaatjes gemaakt worden om ze te kunnen spijkeren of schroeven. Als er een keer gaatjes zijn gemaakt, is er geen weg terug. Je blijft ze zien. Schroeven kan ook op de 'Huib Maasland' methode, schroeven met ringetje tussen de bielsen.      

@ Gerolf
Ik weet niet of ballast ervan gaat glimmen. Mocht dat zo zijn, dan moet er denk ik ook nog wat op kleur worden gebracht.

Groet,
Jean

Gerolf

De meeste elastische lijmverbindingen (behalve contactlijm) zijn makkelijk te verwijderen, dus spoorcorrecties zijn nog mogelijk. Met een hobbymes onder de rails doortrekken en de zaak lost vanzelf.
De schroeven-met-ringetjes zijn goed bruikbaar om de rails te fixeren tijdens het uitharden van de lijm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Schroefjes met ring zijn zeker voor een beginner nogal gevaarlijk.
Heel erg snel wordt de schroef te vast aan gedraaid,hierdoor buigt de dwarsligger door en,nouja vul maar in.
Ik blijf zweren bij spijkers of naalden met een zeer bescheiden hoeveelheid lijm.
Enkele plekjes is meestal al voldoende.
De ballast lijm hecht niet aan de dwarsliggers en losmaken is een fluitje van een cent.
Ik gebruik dus seconde lijm,dat druppel je per 10 dwarsliggers.
Het gaat er maar om dat de zaak even stabiel ligt,tot dat het ballast er is.

n/a

eerst en vooral bedankt voor de voltallige reacties ik heb er zeker wat aan. de methode van huib maasland heb ik ook reeds gelezen en vind ik een interessante methode. Ik heb al veel van de site opgestoken. Nu alles eens op een rijtje zetten waar ik me als beginner best aan kan beginnen. Misschien zelfs eerst eens wat testen...
moest het nog kunnen leiden tot meer reacties ik ga gebruik maken van piko a-track welke code 100 rails zijn.
even off topic wat wil die code 100 zeggen? heb al vanalles gelezen code 55 code 80 e.d. maar nergens vind ik waar dit voor staat

Gerolf

Dat is de hoogte van de rails in duizendsten van een inch:
code 100=2,54 mm hoog; code 55=1,5 mm; ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw