Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Onderstellen Klein Modellbahn reeks 60

Gestart door theedooz, 09 februari 2007, 14:13:25 PM

theedooz

Ik heb deze week al mijn Klein Modellbahn loc's reeks 60 gedemonteerd om (verder) kromtrekken te voorkomen. Bij twee loc's kwam het zamac-onderstel er ongeschonden uit, bij de overigen brak het in diverse stukken.

Onder een 60'er heb ik een test gedaan met het onderstel van een Roco 62, wat erg goed werkt. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die andere oplossingen hebben bedacht, bv. het nagieten van het onderstel in een ander materiaal.

Laat 't maar horen! :D
 

tunnelmotor2000

Is een gekend fenomeen met die 60-en dat desentegregen van chassis. Heb aan een vriend voorgesteld, na vergelijken en opmeten, om een GP9 lokomotief te kopen van Life Like. De kap gooi je weg en aan het chassis heb je wat zaag en vijlwerk.
Ook de draaistellen, de zijkanten, ga je onder handen moeten nemen om deze van de 60 te monteren. Is een flinke ombouw maar je hebt een lokomotief die trekt en rijdt zoals de originele enkel van kan dromen.
 

Willems

Iemand van de Club uit SintNiklaas heeft dit al eens op hun site besproken en met een hele kleine aanpassing was het probleem verholpen, ik heb toen iets aan de draaistellen moeten veranderen maar weet helaas niet meer wat, misschien is bij deze vereniging nog info te verkrijgen ik denk dat Matti (de persoon die dit had gedaan)daar nog wel zal zijn.

Wim W
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

FREMO e.V. - afd België

citaat:
Geplaatst door theedooz

Ik heb deze week al mijn Klein Modellbahn loc's reeks 60 gedemonteerd om (verder) kromtrekken te voorkomen. Bij twee loc's kwam het zamac-onderstel er ongeschonden uit, bij de overigen brak het in diverse stukken.

Onder een 60'er heb ik een test gedaan met het onderstel van een Roco 62, wat erg goed werkt. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die andere oplossingen hebben bedacht, bv. het nagieten van het onderstel in een ander materiaal.

Laat 't maar horen! [:D]


---------------------------------------------------------------------------------
Hallo Tedo,

Ivm. de chassis van KMB reek 210/60/61 van de eerste reeks.

In samenwerking met "Messing" = Paul Bellon, zijn wij aan het nakijken  voor een uitgave van dit chassis, in de volledige versie, die zelfs zwaarder zal zijn dan de originele versie en met een mogelijkheid een decoder in weg te stoppen. Prijs lag ergens tussen de 40 ? 50 Euro per chassis.

De beide versies worden ook bekeken ( lampen / led's )en er zou een eerste basis komen eind Dec 2006, maar ik heb echter niets meer gehoord van Paul.

Zal eens navraag doen hoe ver hij staat in deze zaak.

Mvg
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

treinvirus

intresseert mij ook heb lok 60 reeks maar nog nooit uit doos gedaan, ben gestart met digitaliseren van mijn loks.
wacht wel op jullie verder nieuws
groetjes
 

guy holbrecht

Het chassis van mijn reeks 60 ligt ook in diggelen. Ik heb er dan maar eentje gebouwd in plastikard, maar dat bevredigt mij maar matig. Een ander probleem in de tractieoverbrenging. De kunststof tandwielen zijn totaal versleten. Voor twee jaar bij de invoerder besteld, doch niets van gehoord. Waar vind ik nog vervangmateriaal voor deze tandwielen.

Groeten,
Guy

theedooz

@ Herman; een interessant verhaal. Ik ben benieuwd wat hier wellicht uit gaat komen.
Klinkt in ieder geval goed!

Al wordt 40-50 euro per chassis wel een dure grap als je meerdere 60'ers hebt [V]

Wat je aan het bestaande chassis kunt veranderen zonder dat het vervormd of in stukken breekt zou ik niet weten, het ligt tenslotte aan het gebruikte materiaal.

Grtz!
Tedo
 

D_Loc

Ik heb 2 jaar terug een mal gemaakt om onderstellen te gieten. Ik heb daar destijds wat over geschreven in dit topic:

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=282&whichpage=3

Ik zal de bijbehorende foto's later op de dag wel even in Photobucket zetten want niet iedereen heeft een Yahoo account.

Edit:
Ik zie dat de foto's op Yahoo verdwenen zijn. Ik zal dus mijn schijven af moeten zoeken.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

FREMO e.V. - afd België

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Het chassis van mijn reeks 60 ligt ook in diggelen. Ik heb er dan maar eentje gebouwd in plastikard, maar dat bevredigt mij maar matig. Een ander probleem in de tractieoverbrenging. De kunststof tandwielen zijn totaal versleten. Voor twee jaar bij de invoerder besteld, doch niets van gehoord. Waar vind ik nog vervangmateriaal voor deze tandwielen.

Groeten,
Guy

-------------------------------------------------------------------------------
Hallo Guy,

Ik zou eens kijken bij deze man, ik haal daar ook vervang tandwielen voor model spoor kracht tuigen. Hij is zeer betrouwbaar (reeds 5 jaar bestellingen zonder problemen) en indien niet beschikbaar geld terug.

Hier is zijn linck; http://www.lemo-solar.de/default_1.htm

Hoop je hiermee hebben voort geholpen.
Mvg
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

kurt10002

Hallo iedereen
op het franstalig forum heeft fremo fotos gepost van een chassie maar kan er nie zo goed aan uit kan er iemand mij uitleggen of dat nu nieuwe zijn of fotos van de oude.
http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=45

Kurt
Mag het ook iets groter zijn ?

Lid van MSC De Pijl
http://www.de-pijl.be/

Gerolf

Dat zijn nieuwe, geel koper, 260 gram. Ik vind echter nergens waar ze te verkrijgen zijn. Hij had het oorspronkelijk over PB MessingModelbouw ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MARKLINRIJDER

Volgens geruchten die bij ons op de club rondzwerfden, misschien eens te raden gaan bij vlummens(zie login) heeft PB-messingmodelbouw een nieuw chassis ontworpen.  Of het al verkrijgbaar is weet ik niet.  Degene waarvan ik het hoorde is geen onbekende voor PB dus de info zal wel kloppen.  Ik hoor straks eens op de club en informeer jullie wel.

Groetjes,

David

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Dat zijn nieuwe, geel koper, 260 gram. Ik vind echter nergens waar ze te verkrijgen zijn. Hij had het oorspronkelijk over PB MessingModelbouw ...


gewoon bij Herman bestellen [:)]
En dat heb ik gedaan [:D]

vlummens

Dit onderstel zal binnenkort bij Paul Bellon verkrijgbaar zijn.
Ik heb voor Paul dit onderstel getekend en het eerste prototype gefreesd. De serieproductie is enkele weken geleden geleverd aan Paul.
Het onderstel is gefreesd in messing en daarna gezandstraald.
Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

mardelat

Deze morgen in Vilvoorde geweest naar de beurs; bij Paul Bellon is vanaf heden het onderstel in messing verkrijgbaar voor de 60/61 en dit aan de prijs van 45euro (heeft er heel wat van in stock)