helingpecentage

Gestart door n/a, 08 februari 2007, 19:09:50 PM

n/a

Goedendag

Zeg ik heb een vraagje. Ik heb ongeveer 3 meter spoor vrij om een hoogte te halen van 5cm. Maar iemand had een rekesommetje op de site gezet. Van hoe je kon bereken hoeveel procent het is. Maar kan dat nergens terug vinden. Maar weet iemand of deze hoogte te halen is met 3 meter?

Alvast bedankt!!

Reinder

belair

Een 4% per meter is haalbaar, iets minder is wel beter naar mijn mening. Met 3 meter kan je gerust 9 a 10 cm hoogte nemen.
mvg
Luc

tufken

Voor 3% op 3 m mag je een verschil hebben van 7,83 cm
dus je treinen zullen er vlot overgaan.

je hebt nog 30 % over
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Spoor en Staal

Dat is makkelijk (5/300)*100 = 1,67%

Maar: een helling begint niet heel abrupt. Een stelregel uit Praktijkboek modelspoorwegen liudt: hou 10cm aan per % stijging voor de overgangen.

Aan weerszijden van de helling gebruik je daar 20cm voor, dus hou je over (5/260)*100=1,92%

Heel net percentage

Jeroen

n/a

Harstikke bedankt voor de reacties. Mijn stijgings percetage mag niet groot zijn inv met een niet zo sterke Roco loc. Die toch 9 rijtuigen moet trekken.


Reinder

n/a

citaat:
Geplaatst door belair

Een 4% per meter is haalbaar,
Luc



4% per meter???? Max 3 en dan liefst niet in bochten anders nog minder!

Flip

belair

citaat:
Geplaatst door belair

Een 4% per meter is haalbaar, iets minder is wel beter naar mijn mening. Met 3 meter kan je gerust 9 a 10 cm hoogte nemen.
mvg
Luc


Er was nog een stukje tekst achter Flip.
mvg
Luc

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tufken

Voor 3% op 3 m mag je een verschil hebben van 7,83 cm


Hoe reken je dat uit?
3 keer 3 is toch gewoon 9?

Jean

citaat:
Geplaatst door Flip

citaat:
Geplaatst door belair

Een 4% per meter is haalbaar,
Luc



4% per meter???? Max 3 en dan liefst niet in bochten anders nog minder!

Flip




Een tandradbaantje? [:D]



n/a

Nou het is in iedergeval niet een tandreadbaantje. Maar mijn 2 hoofdsporen. Die naar mijn zelfgemaakte brug gaan.

Reinder

n/a

Een gulden regel

Per 40cm  - 1 cm stijgen = 2.5%  en nooit geen problemen.

Spoorse h?


n/a

Goedendag mensen.

Ben nu bezig met mijn zelfgemaakte brug. Maar wat is mooier sporen zonder of met ballast op de brug aan brengen. Het is een stenenboogbrug.

Reinder

René

Op een steenboogbrug wordt normaal gesproken ballast toegepast.
Stalen bruggen zijn doorgaans niet voorzien van ballast. Wel zie je daar weer een dwangrail naast de spoorstaven.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

n/a

ok dan gebruik ik gewoon mijn standaard flieschmann sporen

Reinder

n/a

Zeg mensen heb nog even een vraagje. Hoe kan ik het beste ijslandsmos vast maken? Zou het zelf niet weten heb het in de opwinding gekocht om mijn brugpoten te versieren.

Reinder