isolatie-vloertegels

Gestart door dancer, 06 februari 2007, 06:34:04 AM

dancer

Ik heb gezien dat ik nog redelijk wat vloertegels heb..je weet wel...die vierkante isolatietegels voor onder de linoleum.....
Wie gebruikt dit voor onder de sporen??
De vloertegels zijn ongeveer 0.5 cm dik..is dit niet te dik...?
Wel lijkt het goed om het geluid te dempen...ik denk zelfs beter dan kurk...... maar als je de rails erop moet vastschroeven dan komen de rails misschien snel terug los aangezien de tegels een beetje poreus zijn misschien?  of als je nog steenslag moet plakken dan vraag ik me wel af of dit wel er goed op plakt....  misschien is het enkel goed voor op de onzichtbare sporen en mn enkel spoor dat vertrekt vanuit het station naar de bergen??


n/a

Dancer,

Ik zou zeggen ,proberen.
En laat ons dan het resultaat even weten.

Spoorse

ysbeer

Dat soort spul dempt inderdaad beter dan kurk,maar er in schroeven moet je vergeten.
Schroeven van rails kun je zelfs beter helemaal vergeten.
Er op lijmen gaat perfect,neem daarvoor contact lijm (bison kit e.d)
Dat zit vast genoeg.
Als het de balast niet te nat lijmt,en met een soepele latex lijm dan werken deze platen heel goed.
Gebruik geen keihard uithardende verdunde houtlijm.
De plaat neemt dat ook op en vervormd daardoor.

Tevens verpest je de geluidsdemping weer voor 90%

wim ysbeer

belair

Ik gebruik blauwe isolatie ( gekocht in de G*mma )tegels die onder parket worden gebruikt, zal ongeveer hetzelfde zijn zeker? Ik ben er toch blij mee en gemakkelijk te gebruiken en versnijden. Ik gebruik twee lagen die uitgesneden zijn en plak ze met speciale witte lijm die ik gekregen heb van een grote firma die kaften en ander school en bureelartikelen maakt. Houtlijm zal ook wel gaan denk ik.
mvg
Luc

T03

citaat:
Geplaatst door belair

Ik gebruik blauwe isolatie ( gekocht in de G*mma )tegels die onder parket worden gebruikt, zal ongeveer hetzelfde zijn zeker? Ik ben er toch blij mee en gemakkelijk te gebruiken en versnijden. Ik gebruik twee lagen die uitgesneden zijn en plak ze met speciale witte lijm die ik gekregen heb van een grote firma die kaften en ander school en bureelartikelen maakt. Houtlijm zal ook wel gaan denk ik.
mvg
Luc


Luc,
vraagje, plaats (plak) je de rails rechtstreeks op die blauwe platen ?
Dank je
Mvg
Marc
"I have a train riding in my brain"

belair

Ik gebruik 2 lagen van die isolatie die ik op elkaar kleef met witte lijm, nadien nagel ik de rail gewoon er bovenop. Het is mijn bedoeling wanneer er ballast tussen ligt en vast zit met lijm, de nagels er uit te halen en zo liggen de rails vast tussen de ballast.
mvg
Luc

dancer

andere mensen zeggen dat deze tegels te "broos" zijn en veel stof maken..maar aangezien ze nadien bedekt zouden zijn..
inderdaad, met schroeven door deze tegels kun je wel vergeten..
qua geluidsdempping zou eht wel goed zijn, dat wel..
ik was laatst nog in een soort van doe eht zelf winkel, en daar vond ik ook interessante platen met aan de ene kant een soort van aluminiumfolie de geplastificeerd is, aan de andere kant een laagje lichtbruin karton, en ertussen een soort van dunne schuimlaag..lijkt me ook goed..
Voorts verkopen ze een grote rol met inpakmateriaal (een soort van folie van ongeveer 3 mm dik) bij ikea..indien je bij ikea zaventem komt dan zie je die bij de afdeling waar je jezelf kan bedienen voor de kasten enz...aan de linker kant.. maar het lijkt me echter wel moeilijk om op te lijmen..

dancer

deze folie van ikea is een soort van zachte piepschuim in witglimmende kleur ter info..

ysbeer

Wat ik mij afvraag.
Zijn al deze soms exotische materialen nu werkelijk zoveel goedkoper,of beter dan gewoon kurk of rubber?
Het kan natuurlijk best zo zijn,maar hoe houd dit materiaal zich in de loop der tijd?
Je gehele baan slopen omdat de ondergrond verpulverd,of inzakt,is ook niet goedkoop.

Maar goed als we altijd waren blijven lopen,was het wiel ook niet uitgevonden.

wim ysbeer

dancer

goede vraag ysbeer...
wat is eht goedkoopste: kurk of rubber?

ysbeer

Ik denk kurk,maar erg veel zal het niet uitmaken.
Beide zijn niet super goedkoop,maar je weet wel wat je hebt.
En dat extra geld aan de baan besteed,zorgt er wel voor dat je dure loks ongestoord en netjes kunnen rijden.

wim ysbeer