Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

reeks 59

Gestart door railman56, 05 februari 2007, 21:36:36 PM

railman56

ik ben in het bezit van 2 roco's reeks 59 die ik wil verbouwen (superen)nl nummer 5916 en 5924
nu heb ik het volgend probleem:
voor zover ik op de tekening van h de bleser kan zien is het dak conform met de verluchtingsroosters op de kast van de groengele 5924 maar bij de geelgroene 5916 staat het dak juist andersom
ik kan het dak niet omdraaien zonder de clips te moeten verzagen
of heb ik het verkeerd en bestaan er 2 verschillende versies (heb ik nergens info over gelezen - trix marklin reeks 59 - of MSM MAGAZINE)
ook om de bufferbalk te voorzien van remleidingen ed zal er moeten gezaagd worden
het dak van de geelgroene 5916 moet ook groen zijn ipv zwart zoals verkeerdelijk door roco is gebruikt
wie kan mij helpen met de ontbrekende informatie
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

loco

Zo direct weet ik het ook niet. Ik heb de tekeningen van De Bleser niet. Maar er bestaan twee goeie bronnen over de reeks 59. Je hebt het boek van M?rklin (maar daar verwijs je zelf ook naar) over de 59 met ??n tekening van De Bleser en je hebt het boek van het TSP over dezelfde reeks. Daarin vind je heel wat foto's die als vergelijkingsbasis zouden kunnen dienen. Uiteraard zijn er soms kleine verschillen tussen de verschillende nummers en kleurvarianten. Maar ik vermoed dat het dak steeds hetzelfde is gebleven. Sommige platsen van het dak moeten immers steeds op dezelfde plaats staan. Denk maar aan de ventilatieroosters en de uitlaat. Kan me niet indenken dat deze van plaast verwiseld worden.  Waarschijnlijk heeft De Bleser niet alleen het dak omgedraaid, maar de volledige loc van de andere kant bekeken. Staan de zijroosters op beide tekeningen identiek op dezelfde plaatsen. Hierin zou je dan verschillen moeten zien op beide tekeningen.
Roco heeft wel meer fouten gemaakt dan waar je naar verwijst. Zo zou je ook de vorm moeten aanpassen. Maar het is zeker een goed model om te verbouwen.
loco

Willems

Ik heb net gekeken bij mijn 59 ers, heb er vier 2 x geel en 2 x groen (twee nog omnummeren) en de daken zitten inderdaad tegenovergesteld???????????
Dacht eerst dak afnemen en goed plaatsen maar dat is niet mogelijk.
Ze hebben dit dus zeker en vast allemaal.

Wim W
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

railman56

citaat:
Geplaatst door Willems

Ik heb net gekeken bij mijn 59 ers, heb er vier 2 x geel en 2 x groen (twee nog omnummeren) en de daken zitten inderdaad tegenovergesteld???????????
Dacht eerst dak afnemen en goed plaatsen maar dat is niet mogelijk.
Ze hebben dit dus zeker en vast allemaal.

Wim W

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

railman56


het dak verplaatsen is niet zo moeilijk, enkel de br. lipjes afvijlen (snijden of zagen)en eventueel vastlijmen
enkel het pobleem blijft, welk is de juiste positie?
ik denk dat de tekening van de bleser de juiste is, nl 4 zijroosters van de wand gericht naar de kant van de dakroosters
in dit geval is de groengele 5924 de juiste
heeft er niemand foto's (zijzicht) van deze loc's (5916 en 5924)?
spijtig dat de spoorwegfotografen meestal de fronthoek fotograferen, mooie kiekjes maar voor mij helaas niet bruikbaar
en ik die dacht dat die reeds veel omgebouwde reek 59 probleemloos was
waar blijft de reaktie van die vele modelbouwers????[:(]
citaat:
Geplaatst door Willems

Ik heb net gekeken bij mijn 59 ers, heb er vier 2 x geel en 2 x groen (twee nog omnummeren) en de daken zitten inderdaad tegenovergesteld???????????
Dacht eerst dak afnemen en goed plaatsen maar dat is niet mogelijk.
Ze hebben dit dus zeker en vast allemaal.

Wim W

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

dgrr57

helpt dit [?]



foto niet van mij [:(]

railman56

ja, inderdaad
pracht van een foto
dit bevestigd dat de 5924 conform is
nu nog iemand met een foto van de 5916 voor de zekerheid (liefst geelgroene versie met brede groene band)
alvast bedankt[:)][:)][:)]
citaat:
Geplaatst door dgrr57

helpt dit [?]



foto niet van mij [:(]

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

loco

Wel ik heb er ook nog enkele gevonden die misschien bruikbaar kunnen zijn.











rixke rail

Foto gevonden in het artikel  "Onze tractievoertuigen in het geel" uit Het Spoor




Hopelijk helpt deze.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

railman56

INDERDAAD DE JUISTE EN DUIDELIJKE FOTO
DUS: HET DAK DRAAIEN EN GROEN SPUITEN IS DE BOODSCHAP
INDIEN ER NOG BOUWERS ZIJN DIE NUTTIGE TIPS (foto's) KUNNEN GEVEN, VAN HUN EIGEN OMBOUW, ALTIJD WELKOM
IEDEREEN AL BEDANKT VOOR DE FOTO'S
citaat:
Geplaatst door rixke rail

Foto gevonden in het artikel  "Onze tractievoertuigen in het geel" uit Het Spoor




Hopelijk helpt deze.
Modelspoorse groeten,
Eric.

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

theedooz

Ik heb ook een aantal Roco 59'ers, allen verbouwd.
Wat dat betreft hebben er in MSM 6 en 7 goede (ombouw)verhalen gestaan over zowel het model als het grote voorbeeld.
Ten tijde van deze uitgaves was er nog geen Matrix 59/201.

Zo kan je een redelijk gelijkende loc bekomen, met de afwijkingen in maatvoering, zoals
reeds bij iedereen bekend moge zijn.

Mij was inderdaad ook al opgevallen dat het dak bij de gele versie verkeerd zit. De brede lipjes smaller vijlen/snijden en je kan het dak omdraaien. Weet iemand hoe dit zit bij de latere uitgaves, de 5950 en 5939?

Grtz!
Tedo
 

Rochevalien

Bij de oude Roco zaten (bij mijn weten) ALLE "dakinlegstukken" verkeerd tov de kap.Je moet daar overigens niets voor zagen of slopen ,w?l eerst de lichtleiders verwijderen(opgepast:deze zitten in de kap gelijmd ,eerst even de plaats waar de lijm zit met White Spirit bevochtigen,even wachten en de lichtleider loswrikken) overdrijf niet met die White Spirit en ook niet met dat wrikken!
Vervolgens de nokjes van het "dakinlegstuk" loswippen ,het dakdeel omdraaien en terug vastklikken,klaar!!
Het dak moet inderdaad in zijn geheel groen zijn en niet zwart.Iemand die niet zijn hele lok wil herspuiten kan best een kleur groen kiezen die het best lijkt op die van roco en het losse dakdeel apart spuiten.
Nadien het hele dak overspuiten met een roestkleur en wat zwart om het roet na te bootsen en klaar is kees![;)]

Gerrit

railman56

ik heb jammer genoeg deze nummers van MSM niet, ben pas lid vanaf nummer 9. ik zal deze moeten bestellen of zoeken op ruilbeurzen. wat betreft uw vraag ivm met de 5950 en 5933.... ik ben niet in het bezit van deze loc's maar de 5950 staat beschreven in MSM28 en de 5939 in MSM45 en ja hoor beide met omgedraaid dak voor zover ik kan zien op de foto's
steeds tot wederdienst bereid
marc
citaat:
Geplaatst door theedooz

Ik heb ook een aantal Roco 59'ers, allen verbouwd.
Wat dat betreft hebben er in MSM 6 en 7 goede (ombouw)verhalen gestaan over zowel het model als het grote voorbeeld.
Ten tijde van deze uitgaves was er nog geen Matrix 59/201.

Zo kan je een redelijk gelijkende loc bekomen, met de afwijkingen in maatvoering, zoals
reeds bij iedereen bekend moge zijn.

Mij was inderdaad ook al opgevallen dat het dak bij de gele versie verkeerd zit. De brede lipjes smaller vijlen/snijden en je kan het dak omdraaien. Weet iemand hoe dit zit bij de latere uitgaves, de 5950 en 5939?

Grtz!
Tedo

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

railman56

misschien dat u nog in het bezit bent van een andere versie (?????) maar bij de mijne kan ik onmogelijk het inlegdak draaien zonder te moeten snijden
wat betreft het spuiten ben ik het volkomen met u eens. dat had ik ook reeds in gedachte. het moet wel een vitrine-model worden maar het mag wel een afgeleefd exemplaar zijn. de kast wil ik verder bewerken met verweerpoeders zodat ik niet alles moet herspuiten (lijkt ook niet zo simpel met die belijning)
bedankt in elk geval voor de info
marc
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Bij de oude Roco zaten (bij mijn weten) ALLE "dakinlegstukken" verkeerd tov de kap.Je moet daar overigens niets voor zagen of slopen ,w?l eerst de lichtleiders verwijderen(opgepast:deze zitten in de kap gelijmd ,eerst even de plaats waar de lijm zit met White Spirit bevochtigen,even wachten en de lichtleider loswrikken) overdrijf niet met die White Spirit en ook niet met dat wrikken!
Vervolgens de nokjes van het "dakinlegstuk" loswippen ,het dakdeel omdraaien en terug vastklikken,klaar!!
Het dak moet inderdaad in zijn geheel groen zijn en niet zwart.Iemand die niet zijn hele lok wil herspuiten kan best een kleur groen kiezen die het best lijkt op die van roco en het losse dakdeel apart spuiten.
Nadien het hele dak overspuiten met een roestkleur en wat zwart om het roet na te bootsen en klaar is kees![;)]

Gerrit

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Willems

Ook ik kan het dak niet ongestraft omdraaien de gleuven voor de nokjes komen dan niet overeen.

Wim W
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn