Tip: achtergrond modelspoor

Gestart door n/a, 05 februari 2007, 00:23:08 AM

n/a

Ik heb een leuke tip als je een achtergrond voor je modelspoorbaan zoekt.
Je kunt in allerlei zaken dure achtergronden kopen, en dan heb je er misschien ??n die net niet past bij je baan.

Zoek bijv. met google op de afbeeldingen naar Panorama view, en klik grote afbeeldingen aan. Je krijgt een scal aan panorama (en echt hele brede en grote foto's) van allerlei omgevingen. Als je panorama hills of panorama mountain intypt worden er specifiekere foto's gezocht. Bewerk hem op de pc tot de juiste schaal en grote en printen maar! Als je alles mooi recht snijdt en aan elkaar plakt heb je een magnifieke en unieke achtergrond voor je modelspoorbaan!
try it!!!

Gerolf

Dat heb ik ook overwogen. Je kan ook zelf digitaal ergens een panoramafoto gaan maken (vanop een heuveltop bijvoorbeeld)

Een achtergrond mag echter niet te gedetaileerd zijn: het is de bedoeling dat mensen naar je baan kijken, en niet de achtergrond het mooist vinden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Als je wat grotere achtergronden wil hebben, kan je die inderdaad ook zelf maken of laten maken. In de boeken van Eisenbahn-Journal in de reeks Super-Anlagen staan dikwijls prachtige achtergronden, meestal aansluitend op het thema van de baan. Ik heb via Josef Brandl, een gekende bouwer van prachtige banen (in opdracht) eens geinformeerd, maar zo'n achtergrondfoto kost gemiddeld tussen de 1000 en 1500 Euro voor een achtergrond van 7 ? 8 meter op 1 meter hoog. Slik !!! Dat heb ik er niet voor over.
Ook werken met de Busch achtergronden via de computer is niet goedkoop, of je moet allemaal velletjes A4 aan elkaar lijmen.
Ik zal binnen een paar weken wel zien als ik in het Zwarte woud ben, dan ga ik even naar die speciaal modelbouwwinkel in Freiburg. Die zou nog een hele hoop achtergronden hebben liggen die gemaakt werden op aanvraag van de Modelclub "Schwarzwaldbahn" en dus heel goed van pas kunnen komen voor mijn baan (met als thema "Schwarzwald"
Met vriendelijke groeten
Peter

dirkkerckhofs

Hoi,

waar ligt die winkel in Freiburg, want ik liep daar vorig jaar een hele dag in die stad rond zonder een modelbouwwinkel tegen te komen? En dat had ik wel verwacht. Je loopt er zowaar in de catalogus van Faller rond! Heeft er trouwens iemand dat bedrijf al bezocht en is dat de moeite? We gaan elk oudejaar naar het Zwarte Woud, dan kan ik al aan mijn reisprogramma voor dit jaar beginnen werken ...

Dirk

citaat:
Geplaatst door Peter

...
Ik zal binnen een paar weken wel zien als ik in het Zwarte woud ben, dan ga ik even naar die speciaal modelbouwwinkel in Freiburg. Die zou nog een hele hoop achtergronden hebben liggen die gemaakt werden op aanvraag van de Modelclub "Schwarzwaldbahn" en dus heel goed van pas kunnen komen voor mijn baan (met als thema "Schwarzwald"


martintje

Achtergronsd printen op A4 tjes en dan oplijmen vind ik persoonlijk zon beetje de lelijkste oplossing die er is.
de kleur vervaagd na een maand of 7-8 en er zitten altijd bellen en blazen achter.
1500 euro voor een print van 7 m2 is pure afzetterij.
de prijs voor grootformaat zelfklevende print op vinyl met een goede solvent inkt voor 5 jaar buitenbegruik ligt ca tussen de 50 en 60 euro per m2 bij de plaatselijke reclameboer ( wel op mat laten printen en niet op glans) maar voor een grote achtergrond met een goede resolutie is al heel wat Mb'tjes.
En dan moet je nog maar net de foto vinden welke zo weinig als mogelijke harde overgang heeft vanaf de achterzijde van de baan.
5 cm tussen achtergrond en achterzijde baantafel is ook al een vooruitgang.
Ik vind een neutrale achtergrond van licht blauw met zwemen wit en grijs nog altijd het minst storend.
Ikzelf schilder zelfs geen wolken, dat vind ik al te druk.
Maar zoals gezegd, is een persoonlijke mening
Mvg Marty

Peter

Hallo Dirk,
Er zijn twee modelbaan winkels (die naam waardig) in Freiburg.
De beste is Modellbau-Freiburg in de Allemannenstrasse. Dit is inderdaad buiten het centrum. Als je in DE winkelstraat (met C&A, Kaufhof, Horten enz.) staat ga je richting noorden. Altijd rechtuit blijven gaan en na dat je de binnenring bent overgestoken wordt de straatnaam Allemannenstr. Na een goede 500 meter is de winkel aan de rechterkant. Deze winkel is zeer gekend voor echt kolen, koksnsteenslag enz.gemaakt van echte natuurprodukten.
de prijzen van Roco, Fleischmann enz. zijn goedkoper dan in Aachen, K?ln enz.
De tweede winkel is meer een speelgoed winkel met een afdeling treinen, niet echt aan te raden,en is vlak bij de universiteit in het centrum. Voor je het weet ben je er voorbij gegaan.
Wat betreft je vraag over Faller. Je moet het eens een keer gezien hebben.Normaal is er een zaal waar je de meeste modellen van vroeger en nu kan zien, er staan een aantal baantjes met hun rijdende auto's en werkende modellen, (watermolen, kermis e.d) en er is een winkeltje waar een aantal modellen verkocht worden, soms aan solden prijzen.
Buiten tijdens het jubileum-jaar of speciale toelating (uitzonderlijk) kan je de fabriek zelf niet bezichtigen.
Alleen voor het landschap en de prachtige zichten is het de moeite waard.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Wat de prijs van die dure!! achtergrond betreft: Volgens Josef Brandl kost een achtergrond foto (voor een eenmalige afdruk) 120 euro de m? op RA-4 fotopapier, waarbij nog eens 30 euro geteld moet worden om die aan te brengen op Kappafix-10mm schuimfolie en dan ook nog eens de transportkosten naar de klant.
Voor de mensen die hem niet kennen: Josef Brandl bouwt prachtige modelbanen op vraag van, en bij de klant. Deze banen zijn echte kunstwerken. In de uitgaven van Eisenbahn-journal "Super-anlagen" wordt regelmatig een heel nummer aan zijn werk besteed.
Zelfs als de meeste van ons zo'n baan niet kunnen/willen betalen zijn die boeken toch een bron van informatie en gebruikte technieken.
Met vriendelijke groeten
Peter

locomotion

Josef Brandl is een monument (waardig). Je zou hem kunnen vergelijken met onze Jaques Le Plat. En zoals Peter zegt zijn de extra uitgaven van Eisnebahn Journal de moeite waard.
Locomotion

Peter

Even wat informatie voor de goede fotografen onder ons.

De achtergronden van Josef Brandl worden gemaakt door de gekende
reklame-fotograaf Martin F?rbringer.
Negatieven van 10 x 13 cm, want je moet de foto vergroten met een faktor 40 of 50.
Gebruikte kamera: Sinar prof.kamera 4x5  met APOSironar objectief N5,6/210 mm met belichting van 1,2 sekonden met diafragma 22.
Gebruik van polarisatiefilter. en als film CN-film Portra VC.
De reden voor deze (dure) materialen is simpel.
Een digitale fotoafgedruk op gewoon fotopapier heeft een levensduur van 2 tot 5 jaar (zelfs in ruimtes met kunstlicht verbleekt zo'n foto. Als je 40 tot 50 maal moet vergroten heb je professionele materialen nodig, waarbij het paier een grote rol speelt. De op hieboven beschreven achtergrond(foto) heeft een levensduur van enkele 10 tallen jaren, zonder merkbare verbleeking.
Wat mij betreft: Ik vind het te duur.
Met vriendelijke groeten
Peter

martintje

Ik snap echt niet waarom er nog met papier gewerkt wordt.
Ik ken die hele man niet en hij zal best mooie dingen  bouwen, maar blijf er bij dat het veel te veel geld is voor de oplossing.
Ik plak dagelijks geprinte full colors, geprint op zelfklevend vinyl, welke minimaal 5 jaar goed blijven buiten, en geen bubbels en bobbels vertonen na het plakken, gaan dagelijk sdoor de wasstraat of hogedrukspuit, en blijven even mooi en strak dus waarom zo moielijk doen als het makkelijk kan. Waarom een betere en goedkopere oplossing negeren voor een dure slechte oplossing, schiet mij maar lek
Ik zie me dit echt niet met foto papier doen [:D] :

en deze bus volplakken kostte net zoveel als dat achtergrondje [^]
Mvg Marty

Peter

Marty,
Het bedrijf waar ik werkte, is zeer bekend voor (onderandere) foto's en teksten af te drukken op speciale zelfklevende film. Om je een idee te geven, de logo's van de meeste luchtvaart-maatschappijen zijn met dat soort film op de staart en de romp gekleefd. Ondanks het feit dat die afdrukken in een redelijke oplage gemaakt worden zijn ze vrij duur. Dezelfde film wordt overigens ook gebruikt op vrachtwagens, autobussen enz. Ter info, de naam van het bedrijf is 3M en het produkt is Scotchprint Graphics.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Wat is er eigenlijk mis met de pot verf en een aantal schildersborstels. goedkoop eenvoudig altijd op maat. Voor degenen die er niet zo goed in zijn uit tijdschriften foto's van huizen, bomen enz... (moeten een beetje op maat zijn) uitknippen opkleven en tussen in wat bijschilderen. max 2? de m?.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

martintje

Is ook niets mis mee, zoals ik al zei, persoonlijk vind ik dat nog steeds de meest rustige oplossing voor je ogen.
De Tipgever had het over een fotoachtergrond, en daar reageren we dan weer op [:)]

Peter, ik had je verkeerd begrepen, ik dacht dat je bedoelde de afdrukken op papier 20 jaar meegingen. ik froinste mijn voorhoofd al, maar volgende keer moet ik gewoon even goed lezen.
3M is een goed merk, al werk ik er bijna nooit mee, mijn voorkeur gaat naar Avery, en dat blijft ook wel zitten op een gemiddeld vliegtuig hoor [^]

Mvg Marty

janjozef

jongens bekledingsmateriaal voor vliegtuigen worden gebruikt in extreme omstandigheden, het is toch wel een mop om zulks een materiaal voor een modelbaan te bedrukken. Waarom dan ook niet rijden op gouden rails, min 18 karaat, die gelijden de stroom ook beter.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Jan, je kan er mee lachen maar het nickelzilver van de meeste rails was oorspronkelijk bedoeld voor de lucht en ruimtevaart, en zo kunnen we nog uren doorgaan, maar dat is niet de bedoeling.
Als het voor mij in Freiburg niet lukt zal het een Faller, Auhagen of een ander merk achtergrond zijn. Zelf schilderen vind ik niet mooi, maar anderen mogen gerust een andere mening hebben.
Met vriendelijke groeten
Peter