insider moddellen sparen of andere?

Gestart door n/a, 30 januari 2007, 18:14:14 PM

n/a

hallo,
ik ben een pril beginnend marklin spaarderke.
ik heb tot op heden 9 loc's.
ik zou graag een mooie waardevolle verzameling opbouwen.
ik had de tip gekregen om zich toe te leggen op de insidermoddellen.
het enige probleem dat ik echter vind is financiele kant.
want in 2dehands zijn die verschrikkelijk diir vind ik.
weet er iemand of ik er goed aandoe om de insiders te nemen, of is het beter uit te kijken naar nieuwe moddellen en die te sparen?

janjozef

Als je koopt als geldbelegging ben je met de verkeerde belegging bezig. Nooit zul je al je geld terugkrijgen indien je verkoopt. Dus koop wat je mooi vind daar ga je het meeste plezier aan hebben;

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Mensen die modellen als belegging kopen, kopen meestal merken als:
Bavaria, Micro-Metakit, Metropolitan, en ja...Olaerts enz.
Van deze merken is geweten dat de waarde stijgt met de jaren.
In hoevere zo'n "verzamelaar" bereid is een model te verkopen is een andere zaak. Degene die ik ken (in Dtsl) heeft bij mijn weten nog geen enkel model verkocht. De meeste van die verzamelaars hebben het ook niet nodig om zo'n model te verkopen voor een paar honderd Euro winst.
Met alle andere merken is weinig of geen winst te maken of je zou heel oude M?rklin modellen moeten hebben, en zelfs dan..
De insider modellen komen bijna altijd na een of twee jaar als gewoon model op de markt.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Heb je in MSM de prijzen van E-bay gezien. De prijzen voor een stomer type 1 en type 10 van Olaerts is 100 tot 150? lager dan de nieuwprijs. wanneer komt dan de winst ?

Jan

Peter

Jan,
Je moet niet naar de E-bay prijzen kijken, want dat is een slechte waardemeter. De prijs (bij E-bay) wordt bepaald door het moment van verkoop (de maand?)hoeveel biedingen en of dat er idioten zijn die de prijs opdrijven.
De prijs die geboden werd een tijdje geleden voor een Type 12 en en type 10  (ik dacht bij Vercauteren) was in elk geval veel hoger dan de aankoopprijs.
Met vriendelijke groeten
Peter

glamo

LEMACO is misschien een belegging,maar zoals jan zegt is het niet zo een goed idee om je centen in modeltreinen te belegen!

mvg kurt

dancer

hag is een merk dat niet zo snel in waarde daalt...
Maar dat de waarde stijgt van een model?
De 3015 van Marklin is een crocodil die populair is en waar nog veel geld voor wordt gegeven....
Wat ik niet snap..10 ? 15 jaren geleden waren de wagons goedkoper...zeker de kleien goederenwagons (zoals shell enz..) en zeker ook het lima materiaal..dat was toen ook qua kwaliteit veel slechter...
Nu wordt er voor lima echt veel geld gegeven (o.a. de TEE)..ik snap dat echt niet....  de 2de hands lima wagons waren indertijd maar 200 of 400 bef waard en ze vragen er nu vak evenveel voor 2de hands... belachelijk..
En dat is ook voor 2de hands goederenwagons..die waarde daalt zo te zien enkel met een paar euro's......

Op ebay zitten vele "rippers"..die verkopen bv iets voor dezelfde prijs als in de winkel.......

Als je 2de hands iets koopt..probeer zo vaak mogelijk van dezelfde persoon te kopen..dan gaat die eprsoon normaal gezien ook kortingen geven....(als die persoon sympathiek is)

dancer

gteklover007, hoe lang spaar je al de modellen en welke modellen ehb je al?
Er zijn echt vele toffe modellen ..zo veel dat men vooral in eht begin niet weet wat kopen ..maar een goede raad..doe het in het begin niet overhaast...kijk op vele 2de hands internet sites...

n/a

alvast bedankt voor de raad jongens.
ik heb momenteel een 36159 digitale insider krokodil
                    83307
                    49961 meetwagen
                    39710
                    3015
                    3098
                    3000
                    83320
                    37292
                    46118
en nog een 5756 als vitrine model.
ik heb die loc's niet op ebay gekocht, want daar slaan de prijzen echt de pan uit.
ik kijk inderdaad een beetje op de 2de hands sites en een beetje hier en daar.
ik heb wel beslist me enkel met digitale loc's te sparen.
ik hoop wel dat ik een beetje leuke loc's gekocht heb.
en ik denk er veel plezier aan te hebben.
het is voor mij zeker geen investering, eerder een hobby.

janjozef

Zo moet ge het ook bekijken als een hobby. En Peter de Type 12 van Olaerts gaat op de veiling inderdaad naar de 2000? maar als ge uw geld in staatsbons had gestoken had ge gegarandeerd nu meer geld dan die 2000?

Jan

Peter

Inderdaad Jan,
Beleggen in Modelspoor zal NOOIT het rendement geven dat je met kasbons, coupons en zelfs spaarrekeningen zou verdienen.
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

ik vind dat je een hobby niet als investering zien.
maar vind treinen sparen toch minder weggegooid geld dan tennissen of dergelijke.
buiten uw fysiek te onderhouden brengt het veel minder op dan een treintje kopen.
ik zoek gewoon de waardevolste that's all.
verkopen interesseert me niet.

janjozef

Dan ben je wel in de juiste richting bezig, maar koop gewoon wat je graag ziet en kan of wilt betalen

Jan