Van Biervliet Reeks 55

Gestart door Anarchy, 28 januari 2007, 18:12:16 PM

factageklerk

De inschrijvingsprijzen zijn bekend bij van biervliet ,ik heb dan ook maar ineens ingetekend op de dieslloc 5526 ATB[:)]m'n portefeuille gaat weer afzien[xx(]
 

Anarchy

Hij is goedkoper als verwacht. Een jaar geleden wist hij mij te vertellen dat het max 384? voor een full option ging zijn. Prijs kon iets lager zijn naar gelang de prijs van de decoder omdat deze een nieuwe type decoder zal zijn ism ESU. Dus 10? goedkoper [8D]

B-Modelbouw

Misschien een stomme vraag, maar kan er me iemand uitleggen waarvoor die ATB + PZB 90 staat ... Het punt voor de loknummer verwijst naar de verwijderde stoomketel voor de verwarming dacht ik.

Een Ford-autotransport komt hier vaak voorbij, maar heb ook ooit iets vernomen van een noodtrein voor de TGV's.

Je ziet ik weet wel iets van klokken, maar heb de klepel nog niet gevonden [:o)]

ERVIN

Het zal wel niet helemaal juist zijn, maar ik zal mijn best doen om het even uit te leggen, ATB is Automatische Trein Beinvloeding, dit heeft iets te maken met het Nederlands seinwezen, wat ik wel weet is dat deze 55ers een hele tijd geleden hier in Mol doorkwamen richting Budel, en dat is op de ijzeren rijn gelegen,PZB heeft volgens mij iets te maken met het Duitse seinwezen, maar nogmaals er zullen hier specialisten zijn die het veel beter kunnen verwoorden dan ik zelf.[:I]

ysbeer

Punktf?rmige Zugbeeinflussung
Van Wikipedia

Punktf?rmige Zugbeeinflussung, afgekort als PZB, is een Duitse puntsgewijze treinbe?nvloeding. PZB wordt ook wel Indusi (Induktive Zugsicherung) genoemd.

PZB bestaat uit een passieve LC-kring (ook wel magneet genoemd, hoewel dit technisch gezien niet correct is) naast het spoor bij het sein en een actieve zend/ontvangspoel aan de trein. De magneten langs het spoor kunnen ingeschakeld worden met een resonantiefrequentie van 500, 1000 of 2000 hertz. De spoel aan de trein wordt gevoed met deze drie frequenties gesuperponeerd; de frequentie waarop de magneet ingesteld is wordt ten opzichte van de andere twee frequenties sterker gedempt, wat door de stuurelektronica in de trein gedetecteerd wordt.


[bewerk] Werking
Bij een sein dat geen remopdracht geeft, is de magneet uitgeschakeld
Bij een sein dat een remopdracht geeft tot een snelheid lager dan 100 km/h, wordt de magneet ingeschakeld met een frequentie van 1000 Hz. Binnen 4 s na het passeren van deze magneet moet de machinist dit bevestigen middels de waakzaamheidsknop. De machinist zal af moeten remmen naar 85 kilometer per uur binnen 23 seconden, dit wordt ook gecontroleerd d.m.v. een remcurve. Bij goederentreinen moet binnen 29 seconden tot 70 kilometer per uur worden geremd, en bij zware goederentreinen binnen 36 seconden tot 55 kilometer per uur. Voldoet de machinist niet aan deze voorwaarden, dan voert de PZB een snelremming uit. Na 700 meter is de 1000 Hz be?nvloedding beeindigd, en kan de machinist zich bevrijden. Dit wordt aangegeven doordat het gele 1000Hz lampje dooft. De machinist mag zich echter alleen bevrijden wanneer de doelsnelheid hoger als 30 km/u is. Als dit niet het geval is, en de machinist zich bevrijdt, zal er ook een noodremming plaats vinden.
250 meter voor een stoptonend sein ligt een magneet met een frequentie van 500 Hz. Wanneer de doelsnelheid 30 kilometer per uur, of lager is, moet de machinist voor deze magneet tot 65 kilometer per uur hebben geremd, of tot 50 km/u als het gaat om goederentreinen, of tot 40 km/u als het gaat om zware goederentreinen. Na deze magneet moet de machinist binnen 150 meter tot 45 kilometer per uur zijn geremd, (35 en 25 km/u voor lichte en zware goederentreinen)
Direct naast een stoptonend sein is een magneet aangebracht met een frequentie van 2000 hertz. Als een trein deze magneet passeert wanneer het sein rood is, volgt een snelremming. De afstand tussen het stoptonende sein en het beveiligde gevaarpunt is zo groot dat de trein tijdig tot stilstand zal komen.
Wanneer een trein in de 1000Hz be?nvloedding langer dan 10 seconden onder 10 kilometer per uur heeft gereden, volgt een restrictie. De lampjes 70/85 gaan knipperen, en de trein mag 700 meter lang niet harder dan 45 km/u rijden. Wanneer dit in de 500Hz be?nvloedding gebeurt mag de trein niet harder rijden dan 25 k/mu, ook 700 meter lang. Deze restrictieregel geldt voor alle treinsoorten.
In Nederland wordt Punktf?rmige Zugbeeinflussung gebruikt op de grensbaanvakken Enschede - Gronau en Venlo - Kaldenkirchen.

gejat maar wel duidelijk Zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB_Eerste_Generatie

wim ysbeer

Jurgen

384 ??? Is da ne gouden loc ofzo? [}:)]
Kzie de prijzen op Ebay al voor mij. [xx(]
Kzal ne keer 2 ? extra uitgeven aan de lotto. [:p]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

B-Modelbouw

Vriendelijk bedankt voor de info over ATB's en PZB's ... Vandaar dat je ze nu zo vaak internationaal ziet rijden en dat er onze porseleinkast aan moet geloven door zijn typisch geluid en gedaver.

Van goud is die niet ... Maar toch wel uniek, wat ga je anders doen een 5541 van M?. kopen (? 250,00) hem digitaliseren met sound(?100,00) en hem dan nog mooi omschilderen met nieuw nummer (?50,00)
Maak de som en weet waarom ik hem dan toch maar aankoop.


factageklerk

Dat deze loc's zo duur zijn is gewoon omdat het een sonderserie is die in zeer beperkte oplage word uitgebracht (220 stuks per nummer dacht ik,met certificaat)daarbij komt dan ook nog eens de opties die je er bij wenst te nemen. Die kosten ook geld maar je krijgt er wel een mooi model voor in de plaats, eigenlijk mogen we blij zijn dat er winkeliers zijn die zulke iniatieven willen nemen ,want ik denk eerlijk gezegd dat marklin niet snel deze versie's op eigen iniatief zal uitbrengen...........
[:I]oeps door een domme fout van me heb ik 3 maal hetzelfde bericht gepost. Is bij deze rechtgezet en overschot verwijdert. @ gerolf bedankt  want ik had het anders waarschijnlijk niet eens gemerkt
 

Greg

384 euro, als het idd 10 euro goedkoper is komt het neer op 374 euro.
Dat is erg veel geld, maar het gaat me niet weerhouden hem te kopen[:)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Kedeng Kedeng

Volgens HGBTF is de tekst "PZB 90" van de 55 overschildert,
Omdat het systeem uit de locs is gehaald om in de 77/78 te plaatsen.

Anarchy

Dat systeem is er niet specifiek uitgehaald om in de 77/78 te plaatsen hoor. De reeks 55 is in Duitsland gewoon niet toegelaten met het indusi systeem. Ze rijden enkel tot Aken, maar op dat stukje is er geen indusi. Verder ga je deze machines dus niet zien

D_Loc

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Dat systeem is er niet specifiek uitgehaald om in de 77/78 te plaatsen hoor. De reeks 55 is in Duitsland gewoon niet toegelaten met het indusi systeem. Ze rijden enkel tot Aken, maar op dat stukje is er geen indusi. Verder ga je deze machines dus niet zien


Eigenlijk is dat belachelijk want de CFL 1800 heeft, voor zover ik weet, wel toelating in Duitsland. Een CFL 1800 heeft zelfs de stomer 5519 naar Meiningen gebracht.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Dat systeem is er niet specifiek uitgehaald om in de 77/78 te plaatsen hoor. De reeks 55 is in Duitsland gewoon niet toegelaten met het indusi systeem. Ze rijden enkel tot Aken, maar op dat stukje is er geen indusi. Verder ga je deze machines dus niet zien

Ja Jeroen jij zal het wel weten, jij zit bij de bron [;)].

Kedeng Kedeng


Jurgen

Het ziet er goed uit.
Ik wil'm ook hebben, maar hij is toch een beetje te prijzig voor mijn portemonnee. Spijtig. [:(]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.