Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Gevaren en veiligheidsmaatregelen

Gestart door Gerolf, 28 januari 2007, 09:46:09 AM

Gerolf

Naar aanleiding van een - terechte - post van jean-Luc in een ander onderwerp: Welke gevaren zijn er in onze veelzijdige hobby en welke maatregelen moeten we er tegen nemen?

Gevaren en oorzaken ervan:

@Lichamelijke letsels:
- Elektrocutie via het sterkstroom-gedeelte van onze baan of door het oneigenlijk gebruik van elektrische apparaten.
- Verbranding (soldeerbout, chemisch spul, ...)
- Wonden (mesjes, beitels, boortjes, elektrisch gereedschap, ...)
- Blauwe plekken, kneuzingen en breuken (struikelen, handgereedschap, elektrisch gereedschap, ...)
- Ademhalingsirritatie (oplosmiddelen, logen en zuren, ...)
- Oogletsels (oplosmiddelen, logen en zuren, spaanders, wegspringend gereedschap, ...)
- ...

@Materi?le beschadigingen:
- Brand (Elektrische overbelasting, oplosmiddelen, soldeerbout, ...)
- Mechanische schade aan werkstukken of werkruimte (elektrische apparaten, snijdend gereedschap, ...)
- (blijvende) vlekken (verf, oplosmiddelen, chemisch, waterinsijpeling, ...)

Algemene veiligheidsmaatregelen:
- Geen onnodige risico's nemen (zoek een veiligere methode voor een gevaarlijke taak)
- Hou gevaarlijke producten en apparaten uit de buurt van mensen die er niet mee kunnen omspringen
- Lees de gebruiksaanwijzingen
- Ruim steeds op, zorg voor voldoende verluchting en verlichting bij het werken, ...
- Gebruik beschermende maatregelen (veiligheidsbril, handschoenen, haarnetje, ...)
- Neem je tijd, werk rustig en doordacht, ...

Deze lijst is opgesteld, deels uit eigen ervaringen B)
Wie vult aan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

- Gebruik steeds een ladder in goede staat. Steeds de ladder verzetten en nooit even verder willen reiken dan gewoon je arm strekken.
- In hetzelfde idee, nooit werken op een niet stabiele ondergrond.
- Gebruik klemmen om iets vast te zetten als je een electrisch werktuig gebruikt (cirkelzaag, boormachine etc). Een electrische machine is steeds sterker dan je handen.
- Een stofmasker is een goed idee bij het schuren, zagen en frezen van materiaal. Zeker MDF is een grote stofmaker en geen redelijk gevaarlijk stof.
- Nooit TEFLON oververhitten!!! Er onstaat HF (een zeer gevaarlijk zuur). VITON heeft dezelfde nare eigenschappen.
- Als je met zuur wil werken (etsen, reinigen etc) dan steeds zuur in water gieten, nooit ongekeerd.
- Gebruik steeds handschoenen geschikt voor de taak. Dus leder voor te lassen, PVC voor chemiche producten, en gewoon latex voor te schilderen. Maar handschoenen en draaiende werktuigen zijn niet aan te raden!

Als je niet zeker bent, vraag raad aan iemand die wel ervaring heeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

[:0][:0][:0]Nooit gedacht dat modelbouwen zo gevaarlijk kan zijn !!!

Misschien toch maar beter een andere hobby nemen:parachute springen,duiken,sky-diven,rally rijden, wie vult nog aan? [:D]

Gerrit

n/a

kan heel erg gevaarlijk zijn. Zelfs zo gevaarlijk dat ik zelf met spoed naar het ziekenhuis moest gaan. Hele mouw onder het bloed tevens de keukentafel. Had perongeluk een vinger door gesneden. Snee van 5 cm het bloed spoot er uit als een fontein. Ben ik al een keer een vingertop hier door verloren zit er gelukkig wel weer op.

Reinder

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door Rochevalien


Misschien toch maar beter een andere hobby nemen:parachute springen,

Dat is nog gevaarlijker dan modelbouw.

Wat nog gevaarlijk is als fabrikanten teveel uitbrengen want zo maken ze mij nog zot,
& voor dit jaar zijn ze weer goed bezig [}:)].

glamo

toen ik 7 jaar was heb ik mijn eerste modelbouwvliegtuigje in elkaar proberen te knutselen met secondelijm!!! resultaat twee aan elkaar gekleefde vingers en richting hospitaal. de gevolgen zijn nog altijd zichtbaar.

mvg kurt
 

belair

Wanneer ik aan mijn spoor verder werk verwittig ik eerst de brandweer.

Niet altijd overdrijven h?, mannen. Een beetje voorzichtig zijn is altijd goed maar het moet nog leefbaar blijven.
De wet van Murfie bestaat nog altijd.
mvg
Luc

Peter

Aan iedereen een gouden raad voor het werken met "secondenlijm"
Deze lijm kan je in de meeste gevallen oplossen met ACETON

Dus voor werkstukken, vingers e.d ACETON

NIET VOOR DE OGEN GEBRUIKEN !!!!!!
Indien lijm in of aan de ogen: SPOELEN met water: DAARNA ALTIJD!!!!
naar de oogarts.

Onthou dus voor altijd :
Handen en vingers enz. met ACETON nadien goed wassen met water en zeep en insmeren met een goede handcreme.
Ogen spoelen met water en naar de oogarts.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door belair
Niet altijd overdrijven h?, mannen. Een beetje voorzichtig zijn is altijd goed maar het moet nog leefbaar blijven.
Het is niet de bedoeling van dit draadje om iedereen ineens aan te zetten tot het verzamelen van postzegels of zo...
Tips rond veilig knutselen kunnen we allemaal wel gebruiken, niet?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Daar heb je gelijk in Gerolf, het berichtje met de aceton vind ik nu ook heel leer rijk, dat zijn zowat de "tante kaat" remedies en zijn zeer goed. Maar hier alles gaan opsommen wat er op de verpakking staat zijn we ook niks mee. Eigenlijk dient dit (de richtlijnen op de verpakking) gewoon, naar mijn mening en wie ben ik natuurlijk, om de makers-leveranciers van het produkt te vrijwaren van alle mogelijke rechtzaken wanneer het produkt zou lichamelijke of materiale schade hebben aangericht. (ze hebben het toch vermeld op de verpakking)Lees eens een papiertje in een medicatie van de apotheker, je zou schrik hebben het te nemen, daar weet jij nu wel toch alles van Gerolf, dat is jouw branche toch.
Dus wat mij betreft graag nog wat "tante kaat".
Zie mij zeker niet als een zwartkijker maar eerder als realistisch persoon. Ik zit ook al enige tijd in de hulpverlening en ik zie elke dag genoeg. Murfie staat achter elke hoek, zelfs in mijn branche.
mvg
Luc

janjozef



Wel eigenlijk zou het geen slecht idee zijn dat iedereen postzegels begint te verzamelen en wel voor twee redenen Ik heb nog veel postzegels, door de vele nieuwe verzamelaars die er bijkomen gaan die prijzen omhoog ===  kassa kassa, al die ex-modelbouwers verkopen goedkoop en ik heb geld door de verkoop van postzegels dus ik koop === kasaa kassa. dus voor iedereen modelbouwen is gevaarlijk [:D]

Alleen wanneer gebruikt iemand een ladder bij modelbouw ???

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

SuSke

citaat:
Geplaatst door janjozef



Alleen wanneer gebruikt iemand een ladder bij modelbouw ???

Jan


Misschien om de zoveelste laag te bouwen boven de baan of om die loc van het bovenste rekje tegen de muur te nemen...
Je vult maar aan  [:D]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Bundesbahnfreak

Hebben jullie er al bij stilgestaan dat we ??n van de meest complete hobby hebben?

We moeten kunnen ontwerpen, schrijnwerkerij, verfen (van penseel tot airbrush), electriciteit, electronica nu ook informatica.

Velen van ons leveren kunstwerken af (ik denk aan Gerolf en nog vele anderen)

Velen van ons rijden per periode dan zijn we nog een beetje historicus ook.

En dan zijn er mensen die smalend doen over modelbouw[:(!]

Gerolf

Bij al die vaardigheden horen ook (kleine en grote) risico's, met kans op letsels. Vandaar dit draadje.

Als ik voor mezelf spreek, heb ik tot nu toe het meest mijn vingers 'geraakt' (gesneden of verbrand), en meestal was dit door te snel te willen zijn ...
Een glasvezelborsteltje of staalwol gebruik ik zo weinig mogelijk: die splinters zijn vrijwel onzichtbaar op je werkblad, en kunnen h??l vervelend prikken. Ik gebruik ze voortaan steeds boven de vuilbak, maar soms ontsnapt dan wel eens een werkstukje [xx(]

i.v.m. de ladder: misschien zijn er wel heel kleine modelbouwers onder ons ... [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Ik ben toch ook al 40 jaar bezig en buiten eens in mijn vingers snijden heb ik nog geen enkel accident gehad. Ogen uitsteken, handen afhakken en thinner drinken is bij mij nog nooit gebeurt, dan moet je weten dat ik bij de dommere ter wereld behoor, hoe dom zijn die sukkelaars dan niet bij wie het wel gebeurd. [:D][:D]

Sorry maar ik denk dat men hier van een mug ne grote olifant aan het maken is.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem