Perronverlichting

Gestart door EricVW, 27 januari 2007, 10:25:57 AM

EricVW

Perronverlichting
Wat is de beste afstand voor de perronverlichting, bij mij is dat  20 cm, en vind dat te veel, ga er ertussen een wegnemen
Ook als er iets ontspoort kun je er niet aan, verlichting in de weg
40 cm zal beter zijn
Uw mening
Eric

D_Loc

Ik denk niet dat hier echt regels voor zijn.
Wat je zou kunnen doen is een station opzoeken en het aantal stappen tellen tussen de verlichting. Als je ervan uitgaat dat 1 stap ongeveer 1 meter is, dan weet je de afstand tussen de verlichting.
Als je preciezer wilt zijn kun je natuurlijk de grootte van een stap opmeten en dat vermenigvuldigen met het aantal stappen.
Als laatste deel je het resultaat vervolgens door de schaal (HO=87, N=160 Z=220)en je hebt de afstand voor je verlichting op je modelbaan.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

EricVW

Neen, dat is het niet, het is veel te klaar of helder zoals je het wilt noemen
Eric

D_Loc

In dat geval kan je zwaardere lampjes of een lagere spanning gebruiken lijkt mij.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

n/a

Sluit je peron verlichting op een aneloge trafo aan. En dan op de gele knopjes op de achterkant. Dan kan je de velheid regelen met de trafo[;)].

Reinder

Gerolf

Perronverlichting kan op twee wijzen: op een mast of onder een perronkap. Dit maakt nogal wat uit voor de onderlinge afstand van de lichtpunten.
Een hooggeplaatste lamp heeft een groter gelijkmatig "bereik" op de grond. Een lamp onder een perronkap straalt minder breed, omdat die maximaal zo'n 350cm hoog hangt.
Zelf heb ik beide. Mijn lampen-op-mast plaats ik met tussenruimtes van zo'n 25cm, perronlampen op zo'n 15cm. Deze intervallen heb ik afgeleid van het stapvoets meten op het perron van Antwerpen-Oost.

In het algemeen is modelbouwverlichting vaak te krachtig afgeregeld. Doe het licht uit boven je baan, en regel het licht zo dat je een vlek hebt onder je lamp, en een beetje overlapping met de naburige lichtbron. Meestal komt het erop neer dat je lampen in serie kan plaatsen op je spanningsbron.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw