Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Viessmann overweg

Gestart door Peter, 25 januari 2007, 18:40:37 PM

Peter

Al geruime tijd ben in de (on) gelukkige bezitter van de prachtige overweg (nr.5100) en de verlengset voor de slagbomen (nr.5103) van Viessmann.
Prachtig, prachtig maar o zo fijn. Eens ingebouwd en aangesloten is het aan te raden, telkens je in de buurt komt, van je adem in te houden. Het minste geringste tikje en dat ro..ding schiet uit zijn voetstuk. Daarna zit je weer een hele tijd te prutsen om de 3 pinnetjes GELIJKTIJDIG in dat voetje te krijgen.
Nu mijn vraagje heeft iemand deze overweg, dezelfde problemen, en hoe los je dat op. Mogen die pinnetjes vast gelijmd worden in het voetstuk (althans de 2 steunen)
Met vriendelijke groeten
Peter

jean-luc

Hallo Peter,

Op het baantje "Drubeck" van De Dwarsliggers hebben we dezelfde overweg. De steuntjes zijn niet vastgelijmd aan het voetstuk, al denk ik niet dat dit kwaad kan. We hebben ook al heel wat afgesakkerd op die (ro.)dingen ...
In jou geval :
Komen de steunen van de beide slagbomen omhoog of heb je dit probleem maar met ??ntje?
Heb je de stervormige ring van Viessman onderaan gebruikt om de aandrijving stabiel in de baan te krijgen? Zo ja, heb je daar niet teveel druk op uitgeoefend tijdens het bevestigen? Dit kan de oorzaak zijn dat die voetjes loskomen omdat de krachten van de beweging zich ergens moeten uiten. De beweging is soms teveel voor de slagbomen, waardoor deze zich verplaatsen ... in jou geval komen de voetsteuntjes ook omhoog.
Anderzijds kan er een probleem zijn met de eindafschakeling van de aandrijving, waardoor de magneet onder spanning blijft en zich blijft omhoog duwen.
Een andere mogelijkheid is dat er soms teveel spanning op de spoel komt. Heb je een gestabiliseerde voeding? Misschien de spanning wat verlagen door er een weerstandje tussen te solderen.

Succes, Jean-Luc

Peter

Hallo Jean-Luc,

Heb dat probleem slechts bij een slagboom, en nee, de stervormige ring is niet te vast aangeduwd, enkel voldoende om de slagboom op zijn plaats te houden. Het voetje zelf wordt eigenlijk meer op zijn plaats gehouden door de lijm van de scenery rondom.
Het is wel zo, dat ook de andere slagboom zeeeeeeeeeer gevoelig is voor de minste aanraking. In dit geval is het dan meestal de mast zelf die loslaat. Deze ringetjes aan elkaar te lijlen is niet aan te raden, omdat die fijne pinnetjes waarmee de elementjes in elkaar zitten dan zouden kunnen afbreken.

Heb inmiddels de vraag aan Viessmann gesteld en wacht nu op antwoord.
Met vriendelijke groeten
Peter

jean-luc

Beste Peter,

Ik denk dat je geen geluk hebt. De aandrijving van de overweg van Viessman bestaat (net zoals de seinen) uit een elektromagneet die een olie-pompje in beweging brengt waardoor de beweging vertraagd wordt.
Heb je soms al een beetje olie gevonden onder je aandrijving? Zo ja, dan heb je vermoedelijk te doen met een fabricagefout.
Hopelijk krijg je een deftig antwoord van Viessman ... of een nieuwe overweg.

Groeten, Jean-Luc

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Peter
Heb inmiddels de vraag aan Viessmann gesteld en wacht nu op antwoord.



Hallo Peter,

Je stelt die vraag beter aan je importeur, anders worden die mails toch naar ons doorgestuurd...
Bezorg ons de slechte overweg, dan zorgen wij voor een snelle oplossing.

Vriendelijke groet,
Mattias

Train Technology - uw Viessmann-importeur

Peter

Hallo Mattias,
Wist niet dat je Viessmann deed, maar heb inmiddels (ook uit Duitsland ) een hele boel raadgevingen gekregen, incl. Viessmann.
Heb beide steunen met een minuskuul drupje sekondelijm vastgezet en het probleem is opgelost, d.w.z.zolang je er niet aankomtwant dan springt de slagboom zelf uit het 1e ringetje. Je moet er natuurlijk niet aankomen.
Op de Viessmann website staan trouwens een hele hoop FAQ's met betrekking tot die slagbomen, met antwoorden van Viessmann.
Ook ver andere onderwerpen natuurlijk.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Hallo peter

Ik heb ook zo een overweg,ooit eens gekocht.
Eerlijk gezegd,vond ik niet dat hij zo erg mooi open en dicht ging.
Open gaat nog wel,maar bij dicht valt de boom toch wel erg snel naar onder.
Ik heb getracht de demping te vergroten,maar dat is een heilloze arbeid.
Nu draait hij met een stappenmotor open en dicht.
Dat de boom er uitvalt is mij nog nooit over komen.
Wellicht wat geluk.

wim ysbeer