Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Personenwagens

Gestart door Peter, 21 januari 2007, 11:40:22 AM

Peter

Als er over nieuwigheden gesproken wordt, is de leidraad gewoonlijk loks, loks en nog eens loks. Per hoge uitzondering gaat het eens over personenwagens. (LSM en ombouw M5)
Waar ik een lans voor zou willen breken is dat er eens wagens uit het tijdperk III op de markt zouden gebracht worden. Ja, ik weet het we hebben de OVB wagens M-1 en de K rijtuigen.
Ik bedoel wagens zoals de M-3, de R en de L-rijtuigen en waarom niet de GCI wagens. L zijn er van Jocadis doch deze voldoen niet meer aan de hedendaagse eisen (vergelijk met LSM en OVB)
Ik denk dat we daar eens echt wat moeite moeten doen bij de fabrikanten om daar beweging in te krijgen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

Kijk eens op de site van Roco bij 2007, zij brengen rijtuigen tijdperk III uit dit jaar.
Ook fleischmann brengt regelmatig oude NMBS rijtuigen op de markt, meestal Duitse die na de oorlog in Belgie zijn beland.
Dus als je oude rijtuigen van fleischman zoekt moet je eens naar Vanbiervliet gaan, die hebben er nog een pak liggen.
Ook tufken verkoopt oude NMBS rijtuigen van Marklin.
Tom

Peter

Tom,
Dat zijn niet echt (van oorsprong)Belgische wagens, maar Duitse in een Belgisch kleurtje (meestal niet aangepast aan de wagens die werkelijk hier reden) In MSM heeft er een artikel gestaan om zo'n Fleischmann wagen meer gelijkend te maken.
Nee, mijn bedoeling is het om echt Belgische wagens te vragen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

@peter: ik weet het, maar voor M1's en K's kan je bij OVB terecht, alweet ik wel niet of deze nog verkrijgbaar zijn.
Groene M2's van Marklin gaat ook nog achter een stoomloc.
De L's zijn bij jocadis verkrijgbaar maar zoals je zij weet ik wel niet of ze aan de normen voldoen.
GCI's zo ook door jocadis uitgebracht worden.
I1's en I2's zullen door LSM uitgebracht worden.
Dan heb je nog R's en P's, dat zal zelfbouw worden vrees ik.

P.S. Ben je weer herbegonnen met Belgisch rijden?
Tom

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door Peter

Als er over nieuwigheden gesproken wordt, is de leidraad gewoonlijk loks, loks en nog eens loks. Per hoge uitzondering gaat het eens over personenwagens. (LSM en ombouw M5)
Waar ik een lans voor zou willen breken is dat er eens wagens uit het tijdperk III op de markt zouden gebracht worden. Ja, ik weet het we hebben de OVB wagens M-1 en de K rijtuigen.
Ik bedoel wagens zoals de M-3, de R en de L-rijtuigen en waarom niet de GCI wagens. L zijn er van Jocadis doch deze voldoen niet meer aan de hedendaagse eisen (vergelijk met LSM en OVB)
Ik denk dat we daar eens echt wat moeite moeten doen bij de fabrikanten om daar beweging in te krijgen.



Daar ben ik het helemaal mee eens! De M3's, de R en de L rijtuigen staan ook al jaren hoog op mijn verlanglijstje, net zoals de Nord- Belgerijtuigen trouwens. Het wordt tijd dat van deze rijtuigen eens modellen gemaakt worden aangepast aan de normen van vandaag. Ik wil zeker de L- rijtuigen van Jocadis niet afbreken maar het zou mooi zijn moest er een kant- en klaar model op de markt komen. Niet iedereen bezit de handigheid om de L rijtuigen in bouwpakket van Jocadis in elkaar te steken.
MC

loco

Vooral de L-rijtuigen zouden eens opnieuw mogen uitgebracht worden. kant en klaar en degelijk van opbouw. LSM of Olaerts of iemand anders mag daar gerust aan beginnen.
Voor de GCI's zal het knelpunt natuurlijk het chassis zijn. Jocadis beloofd ze opnieuw uit te brengen in 2008. Ik wil het best geloven, maar eerst zien en dan ... Misschien dat Jocadis dit in samenwerking met LSM kan uitvoeren. Voor de M3 en R is slechts een beperkte markt. Daar geloof ik persoonlijk niet in. Maar wie weet, wat niet is, kan nog komen.
Loco



erik de noorman

De L rijtuigen van Jocadis zijn voor mij zeker ok en niet zo moeilijk
om te bouwen.

Erik

Rochevalien

Eigenlijk is het wel grappig,hoe meer er uitkomt en hoe meer er wordt aangekondigd ,er ook meer en meer geklaagd (of gewenst )wordt dat die lok of dat rijtuig nu eens  wordt uitgebracht.
We worden de laatste tijd ?cht wel verwend als het over Belgisch materieel gaat.
De rijtuigen van het type R ,L,GCI,M3 zijn al eens verkrijgbaar geweest(de M3's en R als resin kast)of zijn dat nog steeds.De L's van bij Jocadis zijn misschien uitverkocht maar duiken toch nog regelmatig op E-bay op.Het is waar dat niet iedereen in staat is om een resin kap of en bouwdoos om te toveren in een mooi model maar alle hiervoor genoemde rijtuigen zijn ,of waren afgewerkt te koop bij Jocadis en MTE.Verborgh en Baillien verkopen trouwens nog steeds afgewerkte modellen in resin .
Wat w?l een slimme zet zou zijn is dat Guido Olaerts de R rijtuigen zou uitbrengen ,die kunnen dan in kombinatie met zijn motorwagens gebruikt worden of zelfs als losse wagons met een 62.
Maar ja ,we moeten het nog allemaal kunnen (blijven)betalen zeker?

Gerrit
 

Peter

Hallo Tom,
Nee ik ben niet opnieuw Belgisch begonnen, maar dat belet me niet hier op het MSM forum over Belgische dingen te praten en Belgische modellen te vragen.
Belgische loks reden een eind Duitsland in, diesels tot D?sseldorf, reeks 16, stomers en diesels tot  K?ln (Keulen), en een reeks 16 reed zelfs helemaal tot Zwitserland als test (dacht ik)
In het station van Aachen (Aken) kan de spanning op de bovenleiding op een aantal sporen omgeschakeld worden zodat al het elektrisch materiaal tot daar zou kunnen rijden. Dus wat let me om, als ik er zin in heb, een Belgische lok op mijn baan te laten rijden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

citaat:
Geplaatst door Peter

Hallo Tom,
... maar dat belet me niet hier op het MSM forum over Belgische dingen te praten en Belgische modellen te vragen...

Natuurlijk niet, kan ik alleen maar aanmoedigen, zo kom ik ook eens wat meer te weten, ik leer hier nog alle dagen. [;)]
Tom