matte dekzeilen

Gestart door EricVW, 16 januari 2007, 14:37:07 PM

EricVW

Ik heb een 3 tal goederenwagens van Jouef, met dekzeilen, die nogal veel glans geven, met wat kan ik dit mat maken,
Heb al getest met fixeren(spuitbus ) maar voldoet niet
Dit gebruiken ze voor fotos
Eric

Peter

#1
Probeer eens met matte vernis. Bijna alle merken modelbouwverf zoals Humbrol, Revell, ModelMaster, Tamiya enz. Hebben die.
Wel de vernis eerst zeer goed omroeren.
Met vriendelijke groeten
Peter

EricVW

#2
Is dat niet te dik, of in spuitbus?bestaat dat
Eric

Peter

#3
De beste vernis is die van MicroScale nu onder Superscale, verkrijgbaar hier in Antwerpen oa. bij Verschooten.
De vernis is zo dun als water en geeft een zeer dunne matte laag aan je model
Met vriendelijke groeten
Peter

Roderik

#4
Matte vernis vind je in elke doe-het-zelf-zaak od in een hobbywikel met tekenmateriaal.
Hou er rekening mee dat matte vernis de kleuren van wat je vernist lichtjes verbleekt.
Always be modelling!

Frank_N

#5
Hallo Eric,

Kun je de glans niet wat temperen door met een airbrush een heel dun laagje van dezelfde kleur matte modelbouwverf erover te spuiten? Met dun bedoel ik dan dat je er bijvoorbeeld 1 keer snel overheen spuit.
Misschien eerst wat experimenteren zou ik je wel aanbevelen.

Groetjes Frank.
Groet van Frank

Gerolf

#6
Je kan de glans ook "breken" door het materiaal fijn te krassen met vb. een glasvezelpotlood, als je geen airbrush hebt.
De matte vernis in airbrush zou echter ook mijn methode zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

#7
Of gewoon vuil maken, dan heb je twee dingen tegelijk [:)]

janjozef

#8
Dat laatste zou ik ook doen gewoon een washing geven met sterk verdunde tamiya verf, verdunnen met acryl thinner of isopropylalcool.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Frans HOOYBERGHS

#9
Of je dept met een vod in je potje white spirit waar je je borstels al veel in hebt gereinigd, en je veegt, of je gaat met een borstel goed te keer. Vergeet niet met een haardroger te drogen (in ??n richting, en minstens van bovenuit, zodat je "sporen" krijgt "met de wind mee", en zeker niet, desnoods met water af te spoelen, kwestie van niet te veel te "bleken". In de Modeltrein Academie "leren" we je dit.

EricVW

#10
Zojuist getest met wihte spirit, veranderd bijna niet
Het schijnt dat er matte vernis bestaat in spuitbus??
Eric

EricVW

#11
Tamiya verf , wat voor soort verf is dat?
Eric

Havoc

#12
Verf van het merk Tamiya misschien?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

#13
Je kan matte vernis in spuitbus nemen maar neem dan best voor modelbouw, andere kan veel te dik zijn, kun je het model helemaal met vernielen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Willems

#14
Zoals je zag bij de meistermodellen van Pola , neem een beetje OOSTINDISCHE INKT(=zwart) en meng dat in water, laat het water vervolgens over de kap lopen en laten drogen,het water verwijnt uiteraart en de inkt blijft achter is hardstikke mat en laat nog realistische sporen achter ook, niet tevreden? gewoon weer afwassen mt helder water en opnieuw beginnen.
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn