Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

china en onkosten

Gestart door raf, 20 juli 2026, 20:17:12 PM

Martin Welberg

Van mij mogen ze de import vanuit China nog wel wat meer verhogen, een beetje weldenkend mens snapt dat het voor die centen niet eens verstuurd kan worden. Om Chinese dumping tegen te gaan is een heffing van een 15 euro meer dan gerechtvaardigd.

SuSke

Als je nu een beetje uitkijkt bij welke winkel je je spullen koopt dan betaal je inderdaad helemaal geen extra kosten.
Het zijn de pakjes die in België nog moeten ingeklaard worden door de diensten van de douane zelf waar je die kosten op betaald.
De meeste grotere Chinese webshops regelen die inklaring al in het land van vertrek en dan passeert het gewoon over de douane zonder extra kosten.
Akkoord, dan betaal je misschien iets meer aan verzend / behandelingskosten maar jehebt dan ook geen problemen meer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: Martin Welberg op Vandaag om 11:08:48 AMVan mij mogen ze de import vanuit China nog wel wat meer verhogen, een beetje weldenkend mens snapt dat het voor die centen niet eens verstuurd kan worden. Om Chinese dumping tegen te gaan is een heffing van een 15 euro meer dan gerechtvaardigd.

Martin, misschien heb je gelijk maar het is niet alleen pakjes uit China die worden belast met die extra €3 maar alle pakjes die van buiten de EU komen.
Als je iets in de UK besteld dan heb je die €3 ook aan je been, idem voor pakjes uit Zwitserland.

Ik bestel af en toe een boek in Canada en daar zal die extra kost nu ook bijkomen, want die boeken zijn hier niet verkrijgbaar.

Men zegt dan "koop in je eigen land dan ondersteun je de lokale economie" maar als die lokale economie niet heeft wat je nodig hebt dan moet je het in een ander land aankopen en bij uitbreiding buiten de EU.

En sommige grondstoffen of items die fabrikanten of klein serie fabrikanten  nodig hebben om te produceren zijn ook niet meer verkrijgbaar in de EU en komen ook uit China.

Martin, misschien ben jij de uitzondering maar het zou kunnen dat jij ook grondstoffen uit China gebruikt of moet gebruiken om je producten te produceren.

raf

hoe je het ook draait of keert het kost de kleine hobbyist geld
bij aliexpress kijken of ze het in europa hebben maar ledjes en weerstanden hebben ze niet
Ja als je treinen doet dan zijn 200 ledjes niets en zijn zo opgewerkt in BV huisjes .
ik zet niet zomaar 1 ledje in een huisje maar er komen er 5 of 17 in die elk verschillend aan gaan als het nacht word .
ik ben nu aan een straat van 6 meter bezig met artitec huisjes dus reken maar uit hoeveel led's ik nodig heb voor die straat alleen al.
ach vandaag de servo's onder de wissels gezet en nu wachten tot morgen dat alles vast staat
dan kan ik de servo's programmeren en aan het schakel bord beginnen .

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ronald

Citaat van: raf op Vandaag om 15:08:43 PMik ben nu aan een straat van 6 meter bezig met artitec huisjes dus reken maar uit hoeveel led's ik nodig heb voor die straat alleen al.

Gelukkig hebben we ook nog een Reichelt of Conrad.