Bovenleiding op niet zichtbare plaasten

Gestart door Janssfs, 09 januari 2007, 21:19:50 PM

Janssfs

Ik ben momenteel een nieuwe baan aan het bouwen. Het is niet de bedoeling om stroom via een bovenleiding te gebruiken. Gezien er ook een aantal elektrische locs op het verlanglijstje staan zou een bovenleiding wel mooi zijn.
Probleem situeert zich in klimspiraal en een deeltje van het schaduwstation onder een schuin dak. Als de pantos omhoog zijn zullen deze slepen tegen het hout van het klimspiraal en onder het schuin dak zou de loc zelfs kunnen kantelen.

Concrete vraagjes:
  • Een panto sleept - geeft dus wat weerstand - hoor je dit? Daarmee bedoel ik een bijgeluid?
  •  Moet in de klimspiraal een goedkope geleider geplaatst worden of mag die panto los tegen het hout slepen?
  •  Welk materiaal raden jullie aan - ijzerdraad, messing...

Alvast bedankt voor jullie hulp
 

rgp

Dag,

1. Een panto die tegen een draad sleept geeft een weerstand, maar horen doe je dat niet.

2. In je klimspiraal moet je een bovenleidingsdraad plaatsen.  Gebruik best een eenvoudige strip.  Tegen het hout kan je panto beschadigen omdat het hout nooit volledig vlak is en een uitsteeksel je panto kan onherroepellijk beschadigen.

3. Materiaal: staaldraad, messing, alu.

Roland

Gerolf

Ik gebruik er gestripte (1,5 mm2) elektriciteitsdraad voor.
In een klimspiraal boor ik kleine gaatjes in de bovenste laag, waardoor ik stukken aanspan voor de rails eronder. Een druppeltje lijm zorgt ervoor dat alles voorgoed blijft hangen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JoVer

Op een ander draadje (of was het op een andere site [:I]) las ik een goede tip die bedoeld was om slijtage van de panto tegen te gaan: bind de panto via een fijn draadje vast terwijl hij net zover is open gezet dat hij de draad net niet raakt.

Als je klimspiraal voldoende afstand tussen de boven elkaar liggende lagen heeft (moet toch zo zijn) dan zal de panto nergens tegen schuren. Heb je gelijk ook geen weerstand en geen schurend geluid [:)].