Nieuws:

Nu in MSM 268 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen | A4-dioramawedstrijd 2026

Hoofdmenu

Fouten bij fabrikanten die in het echt anders zijn

Gestart door modeltreinbart, 27 april 2026, 14:40:05 PM

modeltreinbart

Wat betreft loc's die nog niet geproduceert zijn , zijn er zeer weinig . Ik spreek dan over reeksen en geen loc nummers.
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

eve

Er is iets te zeggen voor de idee van "modeltreinbart". Iets afbreken en in het belachelijke trekken is gemakkelijker dan opbouwende kritiek te plaatsen. De benadering van modeltreinbart zou eventueel kunnen zijn :

Een database met tenminste 3 kolommen :

1. Merk model en productienummer fabrikant
2. Het euvel
3. Oplossing of plaats waar je een aanpak van de correctie kunt vinden

Voorbeeld

HLD62 Roco NNNNN         -    Plaats bestuurder in stuurpost   -    MSM Forum bijdrage #nnnnnnnn

Zo kun je snel terugvinden wat er aan een specifiek model moet gewijzigd worden om "foutlozer" te zijn.

Voor een hoop modellen kan volstaan worden met 1 lijn.

Voorbeeld 2

HLD59 Roco               -    Kast is veel te groot (géén 1:87, nog niet omtrent) - Hopeloos geval.

Een titanenwerk ? Niet noodzakelijk. Beperkt u tot bvb Belgische modellen die meest voorkomen om te beginnen.

Ga niet in op "muggenzifterij". De omzetting van het voorbeeld naar een verkleind model zal steeds gepaard gaan met compromissen. Beperk u tot realiseerbare oplossingen die de doorsnee modelbouwer aankan...

3D-printen : steeds weer komt naar boven dat dit DE oplossing is.
Iedereen die zich ooit ernstig heeft bezig gehouden met deze materie weet : het is EEN oplossing in sommige gevallen.
Het ontwerpen van een STL-file is niet iedereen gegeven en redelijk arbeidsintensief.
De uitvoering (het printen) vereist een degelijke kennis van de printmaterialen, variërend volgens het gebied van toepassing : aandrijving, kast, detail op de kast, functioneel onderdeel, enz.

Lasersnijden, etsen oa. zijn andere technieken die kunnen gebruikt worden.

Ik denk dat deze benadering een hulpmiddel kan zijn voor de modelbouwer die verder wil dan de kwaliteit van de koopbare modellen.

Tenslotte : bij gebrek aan degelijke cijfers betreffende productie en distributie, stop met in het wilde weg veronderstellingen te doen die nergens op slagen. Marketing is een ernstige tak van de economie. En modeltreinfabrikanten zullen ook wel de mensen hiervoor in dienst hebben.

Mijn gedacht.

Mvg, Erik.

janieburton

Erik,

Juiste benadering van het probleem.

Maar hoeft zo'n database?

Ja en nee, zoals ik al aangaf in mijn 1ste posting  in dit "draadje" zullen er altijd fouten in zitten doordat de fabrikanten compromissen moeten maken en je schrijft het ook.

Men zou het ook anders kunnen doen, een positieve databank ttz in plaats van al de negatieve zaken op te sommen enkel de zaken op sommen die wel correct zijn.

Nu ja voor sommige modellen zou het kunnen dat er helemaal niets positief is te melden.  :o

modeltreinbart

Wat positief en negatief is , is vooral hoe de modelbouwer er zelf naar kijkt. Kleuren en smaken is niet over te beslissen in het algemeen.
Deze comment bedoel ik positief.
Er zijn modelbouwers die bvb de m4 rijtuigen van lima al zeer goed vonden en er zijn er bij die er fouten in zien. En die van Olaerts dan weer zeer goed vinden.
Mijn doel van deze topic is om te kijken wat de algemene reactie is over een bepaald model , en/of er eventueel verbeteringen mogelijk zijn. En wat wat kunnen we als modelbouwer er aan veranderen.
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.