Fouten bij fabrikanten die in het echt anders zijn

Gestart door modeltreinbart, 27 april 2026, 14:40:05 PM

modeltreinbart

Welke fouten zijn er bij modellen verkeerd tegenover de echte modellen? Zet gerust hieronder welk model en welke fabrikant. En waar de fouten zitten bij het model.
Bvb :
HLD 62 Roco
Stuurpost
Koeienvanger indien men met 1 koppeling rijd
Ventilatorenrooster aan de zijkant
Ventilatorenrooster op het dak
Bij de infrabel modellen de antennes die ontbreken.
Heb je zelf zo een lijstje van een bepaalde loc ? Zet het even hieronder.
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

Herwig

Dit lijkt me een ondoenbare, 'oneindige' opdracht, zeker als je de modellen van de jaren 1950/1960 hierbij meeneemt ...
Zelfs het zogenaamd correcte model, is vermoedelijk niet gans correct, wat dit trouwens ook mogen betekenen.....

ceuleer

Meester

Bij al mijn stoomloc modellen blijkt een elektromotor voor de aandrijving te zorgen, ik had anders verwacht..........

Bij al mijn dieselloc modellen blijkt een elektromotor voor de aandrijving te zorgen, ik had anders verwacht..........

Floris

Citaat van: Meester op 27 april 2026, 20:30:11 PMBij al mijn dieselloc modellen blijkt een elektromotor voor de aandrijving te zorgen, ik had anders verwacht..........
Toch is dat in t echt bij veel diesels wel t geval  :P

janieburton

Citaat van: modeltreinbart op 27 april 2026, 14:40:05 PMWelke fouten zijn er bij modellen verkeerd tegenover de echte modellen? Zet gerust hieronder welk model en welke fabrikant. En waar de fouten zitten bij het model.
Bvb :
HLD 62 Roco
Stuurpost
Koeienvanger indien men met 1 koppeling rijd
Ventilatorenrooster aan de zijkant
Ventilatorenrooster op het dak
Bij de infrabel modellen de antennes die ontbreken.
Heb je zelf zo een lijstje van een bepaalde loc ? Zet het even hieronder.

In elk model en elke schaal van Z tot LGB en "live steam" modellen zal er altijd iets zijn wat ontbreekt of niet correct is, dus zoals Herwig schrijft: ondoenbaar.

Zo'n lijst is natuurlijk het toppunt voor de "rivettentellers".

En wat zal zo'n lijst tewerkstelligen?

Niet veel vrees ik.

Want de fabrikant(en) zal/zullen steeds compromissen moeten maken zowel om het model een aanvaardbare prijs te geven en anderzijds door technische beperkingen.

TimB

Toch bedankt om initiatief te tonen Bart!

Boemeltrein

En al die modellen die gaandeweg hun carrière veranderd en aangepast zijn, wat is dan correct? moet je dan een model maken dat correct is volgens een periode?
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

modeltreinbart

Vroeger hadden we paul bellon die messing kits uitbracht om loc's en wagons te verbeteren . Maar wat als we als modelbouwers de fouten benoemen aan de modellen zodat er misschien iemand de uitdaging aandurft om deze fouten recht doormiddel van 3d geprint materiaal?
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: modeltreinbart op Gisteren om 09:44:33 AMVroeger hadden we paul bellon die messing kits uitbracht om loc's en wagons te verbeteren . Maar wat als we als modelbouwers de fouten benoemen aan de modellen zodat er misschien iemand de uitdaging aandurft om deze fouten recht doormiddel van 3d geprint materiaal?
ben je dan niet beter meteen 3Dprint te beginnen en een afdankertje als rijdend gedeelte te gebruiken zoals nu al meer deden met stomers en rangeerlocomotieven.

https://www.facebook.com/rene.vantussenbroek auteur WAGENLADINGEN laatste MSM (weliswaar rijtuigen begin jaren 80)

janieburton

Citaat van: modeltreinbart op Gisteren om 09:44:33 AMVroeger hadden we paul bellon die messing kits uitbracht om loc's en wagons te verbeteren . Maar wat als we als modelbouwers de fouten benoemen aan de modellen zodat er misschien iemand de uitdaging aandurft om deze fouten recht doormiddel van 3d geprint materiaal?

Misschien kan jij die " iemand zijn" die de uitdaging aandurft om 3D geprint materiaal te maken om die fouten recht te zetten.

Maar zoals Boemeltrein al schreef wordt er regelmatig verbeteringen of veranderingen aangebracht tijdens de levensloop van loc's, rijruigen, treinstellen, enz... zodat dit praktisch niet doenbaar is.

Maar je moet ook in gedachte hebben dat onze modeltreinen in feite maar speelgoed is(mijn excuses aan diegenen die ik nu gechockeerd heb).

Maar zoals ik aangaf probeer die "iemand" te zijn die het aandurft en misschien heb je wel een gat in de markt gevonden en ben je de opvolger van Paul Bellon met je nieuwe firma "modelltreinbart model train parts in 3D".

raf

kijk eerst de productie/verkoop prijs speelt een rol .dan wie zet alle delen die in de extra zakjes zitten op zijn modellen ??
ikke zeker niet want ik wil mijn modellen zien rijden zowel thuis als op de club.
je wil niet weten hoeveel stukjes er op menige baan liggen rond te slingeren ergens achter een hoek of kantje.
ik ken mensen die bij het uit de doos halen reeds een panto en of sleper afbreken laat staan de extra kleine deeltjes.
als ik mijn trapjes op de olaerts wagons zet kan ik er thuis mee rijden .maar op de club raak ik een perron deelte wat juist iets slecht gezet is .geen probleem dan rij ik zonder die trapjes

en maar veel reclameren en klagen dan kun je binnen x aantal tijd je afvragen waarom er geen belgisch materiaal gemaakt word.
LS maakte vroeger ook belgische modellen van wanneer is de laatste geleden ??
maar frans materiaal word volop gemaakt

gr raf ik ga verder laminaat leggen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Meester

Denk eerder dat er amper Belgisch materieel geproduceerd wordt omdat er gewoon slecht verkocht / gekocht wordt. De winkels geraken amper hun voorraden kwijt, en juist de laatste modelen zorgen voor de winst....
Kijk wat bv Modelbahn Union nog op voorraad heeft van Van Biervliet, het voorraad aantal is al zeker 6 maanden (!) precies hetzelfde.
Dan de PIKO motorwagens, de PIKO Reeks 28 (oud) en de Marklin dieselmotorwagen, het is aan de straatstenen niet kwijt te geraken.
Bij CC-Rails de reeks 11 en reeks 51, al maanden niets verkocht....
En dan komt LS-Models met een hele heroplage reeks 11, 21 en soortgelijke, terwijl de oude voorraad er nog is.......
Olaerts bood de PIKO 28 (oud) op de beurs aan voor E 99,- Rond sluitingstijd stond hij er nog.
De markt is te duur en vooral verzadigd......

Boemeltrein

Citaat van: Meester op Gisteren om 14:10:48 PMDe markt is te duur en vooral verzadigd.....
Het is duur geworden omdat men streeft naar de fijnste details, terwijl de ene tevreden is met een model dat duidelijk herkenbaar is naar het originele zijn er die kijken naar elk foutje of afwijking. Mij maakt het niet uit of de onderkant van het rijtuig of wagon de houtstructuur is gerepliceerd...onlangs nog een rijtuig gezien waar er zelfs een wc-pot was aangebracht in de toiletruimte ?? Dat zijn dingen die je niet ziet als je model over de rijbaan rijdt en dan moet ik om al die details te zien mijn bril opzetten zoals velen onder ons waar de leeftijd ons dergelijke ongemakken geeft. Ook voor de fabrikanten is het niet makkelijk, de markt is verzadigd maar vooral, hij krimpt !!..de huidige modelspoorliefhebbers worden er niet jonger op en er is geen massa jongeren die in onze voetsporen gaan treden. Ze moeten dus ook keuzes en compromissen maken. En in de huidige economische en geo-politieke tijden wordt alles duurder in het dagelijkse leven en dan gaat bij menig de knip op de portemonnee...
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Floris

er zijn afgelopen jaren fucking veel belgische modellen gemaakt, waar hebben jullie t over?