TYPE 53 of andere rangeerloc

Gestart door MilanSpoort, 25 april 2026, 12:24:13 PM

Rangeerduivel

Citaat van: MilanSpoort op 26 april 2026, 17:31:22 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 26 april 2026, 16:52:20 PMSuper interessant inzicht, maar ik hoor het in Keulen donderen wanneer ik mij het technisch werk voor de geest probeer te halen   :P

Sorry, niet beledigend bedoeld, maar ik vermoed dat, wanneer je modelbouw als hobby hebt, en modeltrein is direct gelinkt aan modelbouw, dat één van de eerste vereisten geen twee linkerhanden zijn....
Zo moeilijk was die ingreep nu ook weer niet hoor, de grootste uitdaging is de durf om het model en ook het chassis aan te pakken! ;D

;)

MilanSpoort

Citaat van: Rangeerduivel op 26 april 2026, 17:47:49 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 26 april 2026, 16:52:20 PMSuper interessant inzicht, maar ik hoor het in Keulen donderen wanneer ik mij het technisch werk voor de geest probeer te halen   :P

Sorry, niet beledigend bedoeld, maar ik vermoed dat, wanneer je modelbouw als hobby hebt, en modeltrein is direct gelinkt aan modelbouw, dat één van de eerste vereisten geen twee linkerhanden zijn....
Zo moeilijk was die ingreep nu ook weer niet hoor, de grootste uitdaging is de durf om het model en ook het chassis aan te pakken! ;D

;)

Goed punt, maar iedereen heeft zijn sterktes. Sommige mensen zijn zeer bekwaam in de modelleren zelf. Inclusief de technische kant. Anderen (zoals ikzelf) hebben vooral ervaring met de miniatuurkant. Zoals houtwerk en landsdchapsvorming of software. Ik kan perfect een architecturaal model bouwen, maar dat is anders dan een chassis van een koetswerk voorzien. 'Twee linker handen' is dan ook een nogal ongelukkige uitdrukking die slechts vanuit één perspectief geldt.
Om compleet te overdrijven: Het is niet omdat iemand met raceauto's rijdt dat die persoon de auto volledig technisch kan onderhouden. Of omdat je graag eet dat je land kan bewerken om voedsel te kweken. Ook daar zijn nuances. Een chef-kok heeft geen twee linker handen omdat hij geen landbouwer is.
Voel je vrij om je talent hier bij mij te demonstreren en een model voor me om te bouwen 😉

loco

Citaat van: MilanSpoort op 25 april 2026, 12:24:13 PMHeeft iemand een Olaerts type 53 op overschot? Bij Olaerts staan ze nog te koop op de website maar zijn ze uitverkocht...
Of heeft iemand een ander geniaal idee voor een rangeerloc uit epoch 3? Ik zoek iets dat overlap heeft met Type 1 en Type 12.

Bedankt voor de ideeën!

Geniaal is mijn idee niet, maar je zou een type 93 kunnen overwegen in plaats van een rangeerloc type 53. Die werden indertijd door Liliput uitgebracht en zijn nog regelmatig te vinden op één van de vele tweedehand markten.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be en https://www.3d-studio.be

raf

een type 93 is een heel andere en vooral grotere loc niet
als de TP een 53 zoekt dan vind de TP dat hij een 53 wil gebruiken
het zou kunnen dat hij reeds een 93 heeft

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Meester

..... maar het zou ook kunnen dat de TS geen 93 heeft en dit een prima alternatief vindt  ;)

loco

Citaat van: raf op Gisteren om 09:32:47 AMeen type 93 is een heel andere en vooral grotere loc niet
als de TP een 53 zoekt dan vind de TP dat hij een 53 wil gebruiken
het zou kunnen dat hij reeds een 93 heeft

gr raf

Het is maar hoe je het bekijkt, maar ik dacht Milanspoort ook op zoek was naar een mogelijk alternatief. Of heb ik het verkeerd gelezen? Volgens mij is een type 93 een goed alternatief en zeker niet veel groter of kleiner dan een type 53. Het is best vergelijkbaar en deed ook hetzelfde werk als rangeerloc. Hij kan eveneens ingezet worden met korte rijtuigen op een zijlijn.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be en https://www.3d-studio.be

Rangeerduivel

Citaat van: MilanSpoort op Gisteren om 08:42:30 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 26 april 2026, 16:52:20 PMSuper interessant inzicht, maar ik hoor het in Keulen donderen wanneer ik mij het technisch werk voor de geest probeer te halen  :P

;)

Goed punt, maar iedereen heeft zijn sterktes. Sommige mensen zijn zeer bekwaam in de modelleren zelf. Inclusief de technische kant. Anderen (zoals ikzelf) hebben vooral ervaring met de miniatuurkant. Zoals houtwerk en landsdchapsvorming of software. Ik kan perfect een architecturaal model bouwen, maar dat is anders dan een chassis van een koetswerk voorzien. 'Twee linker handen' is dan ook een nogal ongelukkige uitdrukking die slechts vanuit één perspectief geldt.
Om compleet te overdrijven: Het is niet omdat iemand met raceauto's rijdt dat die persoon de auto volledig technisch kan onderhouden. Of omdat je graag eet dat je land kan bewerken om voedsel te kweken. Ook daar zijn nuances. Een chef-kok heeft geen twee linker handen omdat hij geen landbouwer is.
Voel je vrij om je talent hier bij mij te demonstreren en een model voor me om te bouwen 😉

Ik heb nergens beweerd dat jij twee linker handen hebt, wel dat "men" geen twee linker handen mag hebben om aan modelbouw te doen.
Doch als jij je aangesproken voelt, dat is jouw probleem, dat valt dan onder begrijpend lezen.

Met zo'n instelling haak ik dan weer af. Ik was zinnens een paar foto's te plaatsen maar die moeite lijkt mij nu te veel.... :(

:)

MilanSpoort

Citaat van: loco op Gisteren om 09:23:28 AM
Citaat van: MilanSpoort op 25 april 2026, 12:24:13 PMHeeft iemand een Olaerts type 53 op overschot? Bij Olaerts staan ze nog te koop op de website maar zijn ze uitverkocht...
Of heeft iemand een ander geniaal idee voor een rangeerloc uit epoch 3? Ik zoek iets dat overlap heeft met Type 1 en Type 12.

Bedankt voor de ideeën!

Geniaal is mijn idee niet, maar je zou een type 93 kunnen overwegen in plaats van een rangeerloc type 53. Die werden indertijd door Liliput uitgebracht en zijn nog regelmatig te vinden op één van de vele tweedehand markten.

Ik heb mij inderdaad blind zitten staren op de 53 omdat die zo intrinsiek Belgisch is, maar de aangepaste 93 is wel een geniaal idee. Ik heb na je tip het geluk gehad over een mooi Liliput exemplaar te vallen waar alleen nog een decoder in moet.
Een 53 blijft natuurlijk nog op de wenslijst staan, maar ondertussen kan ik rangeren. Bedankt!

MilanSpoort

Citaat van: Rangeerduivel op Gisteren om 11:41:08 AM
Citaat van: MilanSpoort op Gisteren om 08:42:30 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 26 april 2026, 16:52:20 PMSuper interessant inzicht, maar ik hoor het in Keulen donderen wanneer ik mij het technisch werk voor de geest probeer te halen  :P

;)

Ik heb nergens beweerd dat jij twee linker handen hebt, wel dat "men" geen twee linker handen mag hebben om aan modelbouw te doen.
Doch als jij je aangesproken voelt, dat is jouw probleem, dat valt dan onder begrijpend lezen.

Met zo'n instelling haak ik dan weer af. Ik was zinnens een paar foto's te plaatsen maar die moeite lijkt mij nu te veel.... :(

:)

Voel mij niet aangesproken, wilde alleen maar duiden dat ook mensen met vier linker poten welkom zijn in de hobby. We kunnen zeker enthousiastelingen gebruiken. Hoe meer er daar van onhandig zijn, hoe gebruiksvriendelijker de producenten hun producten maken. ;D

Post zeker foto's indien je jouw project nog wilt delen. Ik ben er zeker van dat iedereen (ik ook) het resultaat zal willen bewonderen. Altijd leuk om de vruchten van iemand's creativiteit te mogen zien!

Herwig

Citaat van: MilanSpoort op Gisteren om 14:46:08 PMIk heb na je tip het geluk gehad over een mooi Liliput exemplaar te vallen waar alleen nog een decoder in moet. 

Dat is wel erg snel gevallen ... .   Gaat het hier over een antieke Liliput(Wien)  NMBS type 93 of over de recentere Liliput-Bachmann ?

raf

voor die gene die een 53 willen er zijn er bij olaerts nog te verkrijgen
niet alle soorten en types maar er zijn er nog wel .zowel twee als 3 rail
groene en bruine maar meestal groene .

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.