Nieuws:

Nu in MSM 268 TEST: Gaugemaster Infinity | Artitec Plan W-rijtuigen | Zwenkdakwagens Taoos van Rivarossi/Jouef

Hoofdmenu

TYPE 53 of andere rangeerloc

Gestart door MilanSpoort, 25 april 2026, 12:24:13 PM

MilanSpoort

Heeft iemand een Olaerts type 53 op overschot? Bij Olaerts staan ze nog te koop op de website maar zijn ze uitverkocht...
Of heeft iemand een ander geniaal idee voor een rangeerloc uit epoch 3? Ik zoek iets dat overlap heeft met Type 1 en Type 12.

Bedankt voor de ideeën!

raf

ik zal maandag eens kijken ik moet er toch zijn.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

MilanSpoort

Citaat van: raf op 25 april 2026, 13:52:48 PMik zal maandag eens kijken ik moet er toch zijn.
gr raf

Dankjewel voor de moeite 🙏

raf

Zeer fraai uit een JOCADIS kit gebouwd H0 model van een Belgische MNBS/SNCB stoomloc type 53.
Geen aandrijving, Top vitrinemodel.

een belangrijke opmering denk ik "geen aandrijving"

gr raf

MilanSpoort

Citaat van: Meester op 25 april 2026, 15:31:20 PMOf hier:
JOCADIS - H0 NMBS/SNCB Reeks 53 stoomloc (vitrinemodel)*****
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m2391138123?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Dankjewel! Gek dat er "geen aandrijving" bijstaat. Nogal essentieel om bedrijf mee te kunnen doen  ;D

Meester

Daarom staat er vitrinemodel, of leuk in het depot.
Het kan een leuke modelbouw uitdaging zijn om de loc alsnog te voorzien van een aandrijving, of nog slimmer, een goederen of reizigerswagen.

MilanSpoort

Citaat van: RUNE op 25 april 2026, 15:01:49 PMkijk hier eens :

https://www.2dehands.be/v/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m2372346026-treinshop-olaerts-53-052-nmbs-dc

Bedankt voor je respons! Ik ben al een paar keer heen en weer gegaan met de verkoper maar hij klopt (nog) niet op een bedrag af. Wat is volgens jullie een eerlijke prijs?

raf

ze zijn/waren 329 in de shop zo blijkt
morgen eens kijken wat er nog is
zoek je een bepaald nummer of maakt dat niet uit

gr raf

Meester

Maar ze zijn toch uitverkocht bij Olaerts ?
Een mooie prijs is wat de liefhebber er voor wil betalen.

RoDY

Gisteren eentje zien liggen op de beurs in Saint-Ghislain. Misschien dat iemand anders hier een idee heeft wie de verkoper zou kunnen zijn?

Herwig

Citaat van: Meester op 26 april 2026, 00:00:56 AMHet kan een leuke modelbouw uitdaging zijn om de loc alsnog te voorzien van een aandrijving,
of  nog slimmer,   een goederen of reizigerswagen.

Hoe bedoelt u?   Een rangeerstoomlocje type 53 met een reizigerswagen rijtuig?  En dan nog als aandrijving ?
Een klein modellocje met een  'vast gekoppelde'  goederenwagen als aandrijving is wel al eens uitgevoerd .

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 25 april 2026, 17:07:56 PMZeer fraai uit een JOCADIS kit gebouwd H0 model van een Belgische MNBS/SNCB stoomloc type 53.

gr raf

De 53er van Jocadis was voor zover ik mij herinner uitgerust met een chassis/aandrijving van Jouef, met het bekende "riempje" tussen de twee poelies, en dat systeem was bekend als niet zo betrouwbaar.
Ikzelf heb een Jocadis 53 uitgerust met een chassis van een bachmann/Liliput,
(meer specifiek een Duitse versie van de Belgische HLV91.001,die ik toen nagelnieuw kocht voor amper 130euro) welke uiteraard wat bijgewerkt moest worden.
Tevens moest ook het volledige interieur van het locje er aan geloven om het chassis ruimte te geven.... :(
Voordeel van deze bewerking:
Het locje rijdt, dankzij ook de MTC21 decoder zeer soepel en zacht.
En als je het niet weet, valt het ook niet op det hij geen interieur meer heeft. :o

;)

MilanSpoort

Citaat van: Rangeerduivel op 26 april 2026, 16:52:20 PM
Citaat van: raf op 25 april 2026, 17:07:56 PMZeer fraai uit een JOCADIS kit gebouwd H0 model van een Belgische MNBS/SNCB stoomloc type 53.

gr raf

De 53er van Jocadis was voor zover ik mij herinner uitgerust met een chassis/aandrijving van Jouef, met het bekende "riempje" tussen de twee poelies, en dat systeem was bekend als niet zo betrouwbaar.
Ikzelf heb een Jocadis 53 uitgerust met een chassis van een bachmann/Liliput,
(meer specifiek een Duitse versie van de Belgische HLV91.001,die ik toen nagelnieuw kocht voor amper 130euro) welke uiteraard wat bijgewerkt moest worden.
Tevens moest ook het volledige interieur van het locje er aan geloven om het chassis ruimte te geven.... :(
Voordeel van deze bewerking:
Het locje rijdt, dankzij ook de MTC21 decoder zeer soepel en zacht.
En als je het niet weet, valt het ook niet op det hij geen interieur meer heeft. :o

;)

Super interessant inzicht, maar ik hoor het in Keulen donderen wanneer ik mij het technisch werk voor de geest probeer te halen   :P