Nieuws:

Nu in MSM 268 PRAKTIJK: Het kasteel Linderhof van NOCH | Zelf lading maken: slabs en knuppels

Hoofdmenu

Sluitsein goederentreinen

Gestart door factageklerk, 22 april 2026, 23:06:45 PM

factageklerk

Goeieavond iedereen. Ik had een vraag, de laatste tijd merk ik tijdens mijn avondwandelingen op dat het merendeel van de goederentreinen die door Aarschot rijden, snachts geen sluitseinen meer hebben. Is dit nieuw? zo valt het einde van een goederentrein toch niet op. En wat is de reden hiervoor?

itchy

Tegenwoordig vervangen door reflecterende seinplaten dacht ik.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

mark7758

Klopt. Beide zijn toegestaan. Maar het is veel goedkoper. Dus plaatje achterop. En geen batterijen meer vervangen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Meester

Sluitseinen hebben tegenwoordig nog maar amper waarde voor de spoorveiligheid. Met de huidige beveiligingssysteem zoals ERTMS (vele landen) en ATB (in NL) ziet een machinist nooit de achterkant van een andere trein. Dit komt eigenlijk alleen nog voor bij klassieke seinstoringen waarbij twee treinen in één blok terecht kunnen komen, met "rijden op zicht". Maar dan heeft een (vies en roestig) reflecterend plaatje ook maar zeer beperkt nut, omdat een trein dan al heel dicht op de voorganger is.....
Vroeger kon je aan de sluitseinen zien of de laatste wagen nog aanwezig was in de trein, maar tegenwoordig wordt dit gewoon gedetecteerd door de beveiliging of een breuk in de treinleiding.
In de praktijk wordt er vooral in de reizigersdienst moeilijk gedaan over een niet brandend sluitsein........