Ombouw lima 125.012 tot 2401

Gestart door rixke rail, 08 januari 2007, 22:17:59 PM

rixke rail

Zijn onderdelen van de M?rklin/Trix 23'ers makkelijk te krijgen ?
Hebben ze ook 2-rail (Trix) wielstellen-motoren ?
Of moet ik een Roco-wielmotorstel gebruiken ?
Gebaseerd op een foto in een ander draadje, zou ik namelijk willen proberen mijn stokoude (defekte:() Lima 125 (gekocht door mijn vader^) om te schilderen/bouwen tot die 2401. Zo kan deze loc misschien een nieuw leven beginnen, uit respect voor mijn vader zaliger !
Heeft iemand van jullie suggesties ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Rochevalien

Hallo Eric, waarom zou je onderdelen van een Martrix gebruiken? De Lima kap is een zeer goede basis voor een ombouw-zelfbouw projekt : goed op schaal en redelijk van gravure.Er is natuurlijk g??n fijne detail aanwezig,g??n ruiten ,buffers enz.Het Lima onderstel is volgens mij ,ook rijp voor de vuilbak.
Maarrr,als je er 2 Sommerfeldt panto's opzet (nr 946 SBB)alle naden wegwerkt,de elektrische leidingen op het dak vervangt ,handrails plaatst naast de deuren,nieuwe buffers (oude dackertjes) ,Jocadis ramen setje gebruikt(als dat nog te krijgen is-anders zelf maken)
Heb je ,aan het eind van de rit ,toch een lok waar je iets mee kan doen op je baan.Voor het chassis kan je een Roco DB 111 gebruiken, de maten kloppen niet 100% maar het chassis kost (tweedehands )niet zo veel en het past vrij goed.Alleen moet de koppeling verlengd[:0]worden.Al bij al is dit v??l werk maar het leverd w?l een bruikbare lok op die "terug mee kan" met zijn moderne collega's.

PS :ook nog een mogelijkheid: De Lima lok als "dummy" in combinatie met een Martrix 23 .

Gerrit

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Hallo Eric, waarom zou je onderdelen van een Martrix gebruiken? De Lima kap is een zeer goede basis voor een ombouw-zelfbouw projekt : goed op schaal en redelijk van gravure.Er is natuurlijk g??n fijne detail aanwezig,g??n ruiten ,buffers enz.Het Lima onderstel is volgens mij ,ook rijp voor de vuilbak.
Maarrr,als je er 2 Sommerfeldt panto's opzet (nr 946 SBB)alle naden wegwerkt,de elektrische leidingen op het dak vervangt ,handrails plaatst naast de deuren,nieuwe buffers (oude dackertjes) ,Jocadis ramen setje gebruikt(als dat nog te krijgen is-anders zelf maken)
Heb je ,aan het eind van de rit ,toch een lok waar je iets mee kan doen op je baan.Voor het chassis kan je een Roco DB 111 gebruiken, de maten kloppen niet 100% maar het chassis kost (tweedehands )niet zo veel en het past vrij goed.Alleen moet de koppeling verlengd[:0]worden.Al bij al is dit v??l werk maar het leverd w?l een bruikbare lok op die "terug mee kan" met zijn moderne collega's.

PS :ook nog een mogelijkheid: De Lima lok als "dummy" in combinatie met een Martrix 23 .
Voor diegene die het nog niet wisten : "Roche" kan in-een-adem een hoop informatie geven!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

locomotion

Je kunt onder je Lima perfect en M?rklin onderstel plaatsen. Het vraagt net als een Roco heel wat zaag en plakwerk. Tevens moet je de loc ombouwen (isoleren) indien je gelijkstroom rijdt. Best koop je die loc op een tweedehandsmarkt. Maar intussen zijn er zo'n degelijke roco's die veel minder lawaai maken, dat je eigenlijk niet moet twijfelen. Maar knutselwerk zal er altijd bij zijn.
Locomotion

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door locomotion

Je kunt onder je Lima perfect en M?rklin onderstel plaatsen. Het vraagt net als een Roco heel wat zaag en plakwerk. Tevens moet je de loc ombouwen (isoleren) indien je gelijkstroom rijdt. Best koop je die loc op een tweedehandsmarkt. Maar intussen zijn er zo'n degelijke roco's die veel minder lawaai maken, dat je eigenlijk niet moet twijfelen. Maar knutselwerk zal er altijd bij zijn.
Locomotion

>>> Wat heet "perfect?" de bufferbalk zit bij Martrix vast aan het chassis,bij Lima aan de kap zelf.Dit geeft wel een probleem als je het mij vraagt,daarbij wie wil er nu een Lima kap op een chassis van een 22/23 er van Martrix zetten??
Wat wel opvalt is hoe goed de kap van Lima op die van Martrix lijkt (qua maatvoering) Goed  "ge-cat"zeker?

Gerrit

rixke rail

Dat is nog eens informatie, zie ! Maar ja, van Gerrit verwachten we ook niets anders, natuurlijk !
Alles wat ik moet weten staat erin. Ik zal nu eens zien wat ik met mijn ouwe Lima kan aanvangen. Eens vragen bij Jocadis wat ze nog hebben van ruiten (dat wist ik niet, dank u Gerrit !) en eventueel andere onderdelen, want zij hebben nog Lima's omgebouwd destijds, dacht ik !
Ik ben al begonnen met het lichtgroen, maar ik denk dat ik een te licht groen gekocht heb [:o)] en dus zal ik moeten herbeginnen [V] !
Hebt U soms een catalogusnummer van die DB 111 bij Roco ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.

rixke rail

De evolutie van mijn project :

De originele loc (eind jaren '60 ergens) [:0]

Het bovenste lichtgroen is aangebracht :

Het onderste donkergroen is nu aangebracht :

Voor wie het mocht interesseren : de originele Lima-motor uit de jaren zestig ziet er zo uit ! [:D][:o)]

Hij is nu gedemonteerd, nu dus nieuwe onderdelen bestellen. Ik ga de reserve onderdelen van Trix 22596 bestellen (ruiten, bestuurdersposten,...) We zullen wel zien wanneer ik ze heb of het werkt !
Iemand suggesties ?
Modelspoorse groeten,
Eric.

rixke rail

De evolutie van mijn project # 2 :

De kap is nu volledig geschilderd, nu nog wachten tot Martrix de benodigde onderdelen wil leveren ! [:I]

@Gerrit, kan het zijn dat Sommerfeldt de door U aangeraden panto's (946 SBB) niet meer produceert ? Ik vind het trouwens vreemd dat U een Zwitserse panto aanbeveelt voor een Belgische loc ?
Iemand nog suggesties om dit stadium nog beter af te werken ?
Modelspoorse groeten,
Eric.

Rochevalien

@Gerrit, kan het zijn dat Sommerfeldt de door U aangeraden panto's (946 SBB) niet meer produceert ? Ik vind het trouwens vreemd dat U een Zwitserse panto aanbeveelt voor een Belgische loc ?

>>> Het zijn inderdaad SBB panto's maar indertijd (jaren 80)was er niets anders te krijgen en ze lijken toch beter op Belgische panto's dan eender welk Duits type,vandaar dus.
Misschien  de Roco panto's (reeks 101/29) proberen vast te krijgen?
Ik moet wel zeggen dat deze versie van deze lok mij onbekend is(was) :4 cijfers ipv 6 en de handrails aan de cabine zijn ook al verlengd (maar niet op het model[:0])  
In welk draadje werdt deze lok dan besproken?

Gerrit

rixke rail

citaat:
Ik moet wel zeggen dat deze versie van deze lok mij onbekend is(was) :4 cijfers ipv 6 en de handrails aan de cabine zijn ook al verlengd (maar niet op het model)

Mij aanvankelijk ook, totdat Sicco Dierdorp deze foto's hier postte :
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3637&whichpage=1
En dus was ik meteen verkocht. Ik wilde mijn oude "speelgoed"-lima ombouwen.
Dat van die handrails had ik niet gezien [:o)], maar ze staan niet op het onderdelenplan van Martrix, evenmin als die op de kop ! [B)] Ik zal die dus elders moeten vinden !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : even opgezocht ; hij bleek als 124.001 (met dubbele snor !) al verlengde handgrepen te hebben.

Dreha

Beste wensen noog aan iedereen.

Ik ben op dit moment ook bezig met het ombouwen van een Lima reeks 23.
Daarvoor gebruik ik ook de panto's van Sommerfeldt (nr. 946). Heb deze kunnen vergelijken met de panto's op een M?rklin reeks 22 en deze waren nagenog identiek.
Er waren 2 verschillen: kleur van de isolatoren (groen ipv bruin) en de beschermkap over de veer is afgerond ipv hoekig.
Overigens als onderstel voor mijn Lima gebruik ik een Roco BR112 van de DR, ik vond dit het ideale compromis tussen de juiste maten en deze van de lima kast en draaistellen.
De kap schuif al over het chassis.

Het enige nadeel [:(]waar ik waar ik nog een oplossing voor moet vinden is dat het chassis zichbaar is achter de ramen van de machinekamer. En ik moet ook nieuwe ramen zien te maken voor de machine kamer, kap sluit zeer nauw aan op het chassis.
Misschien weten jullie iets?[;)]

Peter

Jocadis had/heeft een set met ramen, zowel voor de koppen als voor de zijkanten. Passen perfekt in de Lima kappen.
Met vriendelijke groeten
Peter

rixke rail

Nee, Peter, dat heb ik dit weekend nagevraagd : zijn reeds lang uitverkocht ![:(!][V]
Modelspoorse groeten,
Eric.

Peter

Zal eens in mijn rommeldozen moeten zoeken. Misschien heb ik nog een setje liggen, indien ja, mag je het zo hebben.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Heb mijn rommeldozen eens nagekeken en, sorry, geen ramen gevonden voor de Lima lok.
Wat ik nog wel heb gevonden is een set met inzetramen voor Lima M-2 wagens en een verlichtingset voor de Lima 122/123, maar dan wel de versie met dubbele koplampen (led's rood en geel+ printje)Alles van Jocadis.
Geinteresseerden?
Met vriendelijke groeten
Peter