Nieuws:

Nu in MSM 266 TEST: Fleischmann Vectron SBB | Vergelijkende test ROCO 2869 en PIKO 2870 | Minitrix sporen met betonnen dwarsliggers | Roco NS 1200 | Exact Train Villach

Hoofdmenu

On traXS 2026

Gestart door doomslu, Vandaag om 10:33:25 AM

doomslu

Ik heb het gevoel dat er de laatste tijd weinig animo is voor modeltreinexpo's.
Vorige week was er Rijswijk en daar werd zeer matig over gesproken hier op het forum.
Vandaag is de tweede dag van On traXS en ik zie hier geen enkel bericht over. Zelfs de organisatoren zijn 'vergeten' dit hier aan te kondigen!  :-\

Is de belangstelling kwijnend? Zijn er te veel expo's? Is de kwaliteit van het aanbod niet hoog genoeg? Zijn we veeleisend geworden?
Allemaal vragen die ik me stel. Ik ken het antwoord niet.

Ik geef toe, in Rijswijk was ik niet, maar als ik reportages zie leek het voor mijn persoonlijke smaak wat mager. Let wel, er stonden zeker leuke banen, maar die ken ik al.
Ik kan me vergissen hé. Niet schieten hé.  :D

In Utrecht staan ook heel wat leuke modelspoorwegen zie ik op de website en op YouTube. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en wat jullie overwegingen zijn om al dan niet de verplaatsing te maken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ACFI

Tot twee jaar geleden ging ik jaarlijks naar On Traxs. Met de auto.

Meestal met een overnachting en dan een tweede dag bezoek aan een museum of een natuurpark om de kosten een beetje te spreiden.

Vooral de drukte in de ochtend viel me altijd tegen bij On Traxs, heel moeilijk om bijv. foto's te nemen. Dan nog gezwegen van de uitdaging om je auto een dagje te parkeren in Utrecht (laat staan in de buurt van het museum).

Komt nu nog dat je ook een uurslot voor je bezoek moet inplannen, twee maand op voorhand.

Ook al heb je jaarlijks een hele fijne selectie aan banen, het weegt niet meer op tegen de combinatie afstand/drukte/duurte.

En binnenkort is er een fijne tentoonstelling in Sint-Niklaas met ook fijne banen maar heel wat dichterbij.
(Financieel ook een aanval op de portemonee omdat ik teveel koop maar liever zo dan ze aan horeca in Utrecht te spenderen).

Trouwens idem voor de vaak interessante tentoonstellingen in Luxemburg.

Mijn twee centjes,

ACFI

Floris

tja, denk meer dat t probleem is dat er hier gewoon niet zoveel meer gebeurt vergeleken met een paar jaar geleden. Op ontraxs waren wel mensen gister, dat was t probleem niet.

qua uurslot, gister deden we dat twee uur vantevoren.

Klaas Zondervan

Citaat van: ACFI op Vandaag om 10:52:03 AMVooral de drukte in de ochtend viel me altijd tegen bij On Traxs, heel moeilijk om bijv. foto's te nemen. Dan nog gezwegen van de uitdaging om je auto een dagje te parkeren in Utrecht (laat staan in de buurt van het museum).

Komt nu nog dat je ook een uurslot voor je bezoek moet inplannen, twee maand op voorhand.
In de ochtend is het altijd heel druk. Best ga je eerst de inzendingen lamgs om te zien wat het is, en daar ga je dan op het eind van de dag foto's maken. Dan is het veel rustiger.

Van parkeerstress heb ik nooit last. Ik ga altijd met de trein. Vanaf Utrecht Centraal of Utrecht Vaartse Rijn is het goed te lopen.

Dat uurslot (het is eigenlijk een halfuurslot) kun je twee manden van tevoren reserveren, maar ik deed het een dag van tevoren. Loop je wel kans dat het gewenste slot vol is, maar zeker op vrijdag zal dat niet zo gauw gebeuren.

doomslu

Voor mij (en wellicht veel Belgen) is de treinreis veel te lang. Meer dan 3 uur en 3 overstappen. Plus de hoge kostprijs.
Met de auto 200 Km, dikke 2 uur en ... duur parkeerticket.  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Meester

Tsja Droomslu, dan is de afstand voor JOU veel te ver, idem voor Nederlanders om naar een beurs in Luxemburg te gaan.

Maar dat is nog geen reden om allemaal twijfels over deze beurs te gaan plaatsen, welke ook nog buiten de waarheid zijn.
Het tijdslot pas op donderdag ervoor gekozen, er was nog volop plek en het is gratis.
Met de pendeltrein (helaas dit jaar alleen op vrijdag) is het museum prima te bereiken. Overigens rijdt er nu zaterdag en zondag een TVV-pendelbus. Prima geregeld dus.
Tussen 1100 en 1300 uur is het bizar druk, meer dan genoeg belangstelling dus, daarna erg rustig. Alle ruimte en gelegenheid om foto's te maken.Ook van het historische materieel, wat bij uitzondering buiten in de zon stond.
Op in elk geval de bekende Nederlandse forums, zoals Beneluxspoornet en www.spoorforum.nl genoeg reclame, en al mooie verslagen te zien.
De banen op OntraXS waren van hoge kwaliteit, vele deelnemers uit Duitsland, België, Frankrijk, Polen.
Veel fabrikanten waren aanwezig, zoals REE, Roco, Fleischmann en Trix/Marklin.

Over Rijswijk (net als Utrecht) kan je alleen oordelen als je er zelf geweest bent. Ook Rijswijk was weer goed en gezellig, maar is natuurlijk voor een flink deel verkoopbeurs.

Boemeltrein

Citaat van: Meester op Vandaag om 14:18:13 PMOp in elk geval de bekende Nederlandse forums, zoals Beneluxspoornet en www.spoorforum.nl genoeg reclame, en al mooie verslagen te zien.
Dus ze waren vergeten publiciteit te maken in het grootste modelspoormaazine van België? jeetje, die Hollanders ;D
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.